T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 294 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 294 inlägg
Satt och surfade runt på Makitas 40v maskiner. Där upptäcker jag att dom har borrskruvdragare och slagborrskruvdragare.
I min värld har det funnits tre olika varianter. Slagskruvdragare som jag använder till allt skuvande.
Borrskruvdragare som jag använder till att borra med och viss skruvning.
Slagborrmaskinen där slagborren mest används till att borra i sten och betong med.
Slagborrskruvdragare är nytt för mig.
Tittade på Makitas borrskruvdragare DF001gz och deras slagborrskruvdragare HP001gz. De ligger i hyfsat samma prisklass.
Vad är era erfarenheter av slagborrskruvdragare? Funkar de lika bra som borrskruvdragare till att skruva och borra i metall och trä med men med fördelen att man kan borra i sten och betong också?
Eller är det bara en dålig kompromiss mellan de bägge?
I min värld har det funnits tre olika varianter. Slagskruvdragare som jag använder till allt skuvande.
Borrskruvdragare som jag använder till att borra med och viss skruvning.
Slagborrmaskinen där slagborren mest används till att borra i sten och betong med.
Slagborrskruvdragare är nytt för mig.
Tittade på Makitas borrskruvdragare DF001gz och deras slagborrskruvdragare HP001gz. De ligger i hyfsat samma prisklass.
Vad är era erfarenheter av slagborrskruvdragare? Funkar de lika bra som borrskruvdragare till att skruva och borra i metall och trä med men med fördelen att man kan borra i sten och betong också?
Eller är det bara en dålig kompromiss mellan de bägge?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 319 inlägg
Några få och mindre hål i sten/betong funkar de för. Tegel, lättbetong osv är inga problem för dem.
Har en Festool och en Makita med funktionen. Men det är inget jag brukar använda på något av dem.
Jag skulle välja en lättare utan slagborr om det finns.
Har en Festool och en Makita med funktionen. Men det är inget jag brukar använda på något av dem.
Jag skulle välja en lättare utan slagborr om det finns.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 319 inlägg
Ibland är slagborrmaskinerna längre än motsvarande borrmaskiner. Men om den varken är längre lr tyngre (vilket i sig är konstigt då slagfunktionen kräver extra mekanik) hade jag valt med slag. Någon gång har jag saknat slag och varit tvungen att endera kämpa på utan eller hämta en borrhammare.T Ejmelie skrev:
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 294 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 294 inlägg
Förutom ev vikt och storlek. Är det något annat som skulle kunna vara en nackdel med en slagskruvdragare mot en borrskruvdragare?nanowire skrev:
Eftersom de två maskinerna ser så lika ut är det nog, av rationella tillverkningsskäl, samma maskin men att den ena saknar någon vital del av mekanismen.T Ejmelie skrev:
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 294 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 294 inlägg
Ja alltså det är ju mer eller mindre samma maskin om man tittar på vikt och storlek. Känns nästan dumt att göra två olika maskiner dånanowire skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 464 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 464 inlägg
Inte på en makita men två gånger har jag varit med om att maskiner fastnar i vibratorläge. Inte så trevligt och förhållandevis komplicerat att laga vilket resulterade att dom skrotades. Ingen aning hur vanligt det är egentligen men jag kommer aldrig äga en, har inte ens använt det läget någon gång.T Ejmelie skrev:
Jag hade en De Walt slagborrmaskin, och chucken hade ett litet spel i axialled. Jag tolkade det som kosekvens av slagfunktionen. Spelet var ganska irriterande när man skulle sätta an borret eller bitsen . Det blev svårt att träffa rätt.
Köp en bra skruvdragare och en ok slagborr. Min erfarenhet är att kompromisser sällan är bra. En skruvdragare som ska vara bra som också ska ha en bra slagfunktion finns typ inte. Och en helt OK slagborr är billig, begagnat typ 500 kr, ta en med sladd så blir det ännu billigare. Och den "skräpen" kommer ändå utklassa en "slagfunktionen" i en slagborrskruvdragare
Jag gör
- Skruva/borra i trä: DDF484 till skruv borr (har också en Makita DTS141 som är en oljededriven slagskruvdragare som jag älskar, oljan gör att den är mycket tystare än vanliga slagskruvdragare)
- Borra hål i "hårt" upp till typ 10-12 mm Bosch borrhammare, någon semibillig med sladd. Funkar fint.
- Bosch GBH 5-40 borr för större hål.
Jag gör
- Skruva/borra i trä: DDF484 till skruv borr (har också en Makita DTS141 som är en oljededriven slagskruvdragare som jag älskar, oljan gör att den är mycket tystare än vanliga slagskruvdragare)
- Borra hål i "hårt" upp till typ 10-12 mm Bosch borrhammare, någon semibillig med sladd. Funkar fint.
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 294 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 294 inlägg
Men är HP001GZ sämre på något än DF001GZ? Jag tänker att om storleken är samma, vikten är samma och priset är ungefär samma så kan man lika gärna ta den med slag också. Om det inte finns något som talar för att man ska välja DF:n istället .Viktor.J skrev:
Köp en bra skruvdragare och en ok slagborr. Min erfarenhet är att kompromisser sällan är bra. En skruvdragare som ska vara bra som också ska ha en bra slagfunktion finns typ inte. Och en helt OK slagborr är billig, begagnat typ 500 kr, ta en med sladd så blir det ännu billigare. Och den "skräpen" kommer ändå utklassa en "slagfunktionen" i en slagborrskruvdragare
Jag gör
Idag kör jag DDF484 till att borra och DTD171 till att skruva.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 319 inlägg
Då skulle jag komplettera med en LXT borrhammare.T Ejmelie skrev:Men är HP001GZ sämre på något än DF001GZ? Jag tänker att om storleken är samma, vikten är samma och priset är ungefär samma så kan man lika gärna ta den med slag också. Om det inte finns något som talar för att man ska välja DF:n istället .
Allvetare
· Västra götaland
· 10 953 inlägg
Har du behov av andra maskiner i XGT-serien?
Det har ju varit enda batteripacken där man kunnat få 21700-celler hos Makita, men nu när deWalt har släppt sin "powerstack" undrar jag om inte Makita behöver göra något på LXT-sidan om de inte ska hamna på efterkälken....
Det har ju varit enda batteripacken där man kunnat få 21700-celler hos Makita, men nu när deWalt har släppt sin "powerstack" undrar jag om inte Makita behöver göra något på LXT-sidan om de inte ska hamna på efterkälken....
DF har ju ingen slagfunktion. Det är väl skillnaden, och mer delar brukar betyda fler problem och/eller kortare livslängd. Står ingenting om slagstyrkan hos HP-modellen bara Vridmomentet. När man jämför borrhammare så är slagstyrkan vital. Bara detta vittnar lite om att man kanske inte ska ha så höga förväntningar på "slag funktionen".T Ejmelie skrev:Men är HP001GZ sämre på något än DF001GZ? Jag tänker att om storleken är samma, vikten är samma och priset är ungefär samma så kan man lika gärna ta den med slag också. Om det inte finns något som talar för att man ska välja DF:n istället .
Men vad ska du ha den till är väl den stora frågan ?