Verktyg & Maskiner
Lovan83: Bosch 160A (bild två) är duglig som slip men du får inte ut så mycket på ett papper om du ska in i hörn då det är bara spetsen framtill som är smal nog att komma in i 90 graders hörn. Jag har ingen rotex 90 så jag kan inte uttala mig om hur bra den kommer åt i hörn. Excentriska slipar är oftast bättre på avverkning men av förklarliga skäl så är de inte så bra på att komma
TryBran: Hej. i färd med att byta mina gummilister på mina makitaskenor. Jag tänkte mig genomskinliga denna gången. Det skall väl inte innebära några konstigheter att sätta Festools på makitas skenor?
pleqtiz: [citat] Ja, jag har räknat på rör hos soliduct men det sluta på strax över 20k, och jag behöver endå klämrings stosar för varje sida av rören då jag har köpt riktiga grenrör med klämringskant samt för alla spjäll. Såå därför jag tänkte om det kan bli billigare att köpa begagnade delar och slippa många av delarna som blir om ja ska blanda såhär.. nåja ska ta o dra iväg
fsn: [citat] 1 liter flaska är ju 1 liter x 200 bar = 200 liter. 200 liter / 30 minuter ger 6,66 liter. Kanske rimligt men inte mer tid än så skulle jag gissa på. Jag brukar ställa min MAG på 6-8 liter/minut. Men en ren uppskattning, jag mäter inte så noga. Men 30 minuter aktiv svetsning är väldigt många timmars ”svetsning” med allt runt omkring.
Humle1: [citat] Jag ringde ett telefon nr och fick svaret att de sälger bara festool nu men, här ser jag att det är ett annat nr, får prova det på måndag Tack för det Staffan
AXS: [citat] Tack! Byggmax är bra, kan lägga med den på en annan beställning så slipper jag köra den på taket till landet.
arkTecko: Är det nåpon som provat en kinalaser typ denna: https://www.banggood.com/sv/360-8-16-Lines-Green-Laser-Level-Auto-Self-Leveling-Horizontal-Vertical-Measure-p-1808719.html Den är ju otroligt billig för en femhundring, levereras från Europa och har en fjärrkontroll för finjustering. Dessutom grön laser. Man undrar ju vad som fattas, eller ta Bosch bara ut ett extremt överpris?
Tovin: [citat] Hittar den inte till salu någonstans :thinking: En sån hade varit sjukt smidig att ha till verktygsrengöring m.m. Men den kostar väl som de flesta andra Makitamaskiner, runt 1500kr och uppåt. Då känns det inte värt det. Även om jag blev sugen :)
Tokslut: När jag pumpar tex. däck vill jag ju inte stå där tills kompressorn fyllt däcket, det är ju därför man har en tank så det går fort + minimum 10mm slang till. Men vill du sälja din kompressor så gör det. Känns inte som den lär bringa in så många kronor utan passar bättre som reserv?
electrocuted: Sent svar men kan säga att det är mycket bra kvalitet. har 2st på skolan. en från 1999 och en från 2016, båda bvälbyggda och exakt likadant byggda. enbart färgen skiljer, alla andra komponenter exakt lika. borgar för att det kommer finnas reservdelar länge till.
rikard454: [citat] En god idé! Lite tråkigt med den relativt långa leveranstiden men saken jag ska göra behöver inte vara klar förrän till sommaren. Jag ska kika på Ali och Banggood! /Rikard
Sandwich11: [citat] Tack för svaret Frustrator! Ja, skicket är det absolut inget fel på. Den herren som hade denna använde nog inte den så mycket. Ok, killgissning är i stort sett sanning ju Runt 5 är säkert lämpligt! Tack!
TuLu: [citat] Råkade se ett tips om att använda stål för en handöverfräs istället. Bör fungera för små diametrar.
findus42: Ännu en morgon i dörrverkstaden. Exempel på momenten i föregående inlägg. Börjat för någon timme sedan. Utgångsläge hyvlade ämnen. 1. Kapa alla bitar t färdigmått 2. Såga gering och ta bort överskott topp karmsidor. 3. Gera karmöverstycke. 4. Falsa. 5. Fräsa profil. Klart för gångjärn och slutbleck. [bild] Mvh Findus
Villervalla72: Spänn stadigt/vibrationsfritt fast en rätbräda, med garanterat paralella sidor, i så gott som lod. Nu ska ditt lodpass visa lika fel/rätt när du mäter de båda sidorna.
Pysslarn: [citat] Vill du ha dem? //Ronnie
heimlaga: Ursprungligen? Bleckplåt är fortfarande förtennad järnplåt.
nanowire: Om du inte vill moppa är väl alternativet att köpa någon typ av begagnad kommersiell städmaskin som ofta brukar dyka upp på blocket (kommer, tyvärr, upp i mina stående sökningar på ”städ”). Ett annat, torrt, alternativ kan vara att skaffa en robotdammsugare. Får den köra runt med sin mekaniska borste, efter att du grovdammsugit upp det mesta innan, så blir det nog rimligt rent.
Plupp 492791: Jag köpte nyligen en Elu PS 174 som renoverats på något vis av tidigare ägare. Den kapade fint i ungefär fem minuter och när jag kom tillbaka och skulle fortsätta var den stendöd. Plockade isär den, letade efter en säkring (hittade ingen trots att det ska finnas en enligt manualen - är det rimligt?) och testade strömbrytaren men allt verkade OK. Hursomhelst. Till sist kollade jag på
Robert-san01: [citat] Jag knäckte några 12mm när jag byggde poolen. La full längd mellan två pallar och använde hela längden som hävstång. Böjde i två omgångar för att få en lite snävare böj. Kapade sedan av den längd jag skulle ha.
Johan Gunverth: Motorerna är från 60-talet. Konstruktionen (ASEA MBB) från 1945. 1400 rpm. SKFs reservdelslista säger C3. [bild]
Daniel Barnaniel: [citat] Finns några laddare i Nacka, skicka pm om behovet kvarstår.
Willerth: Tjena! Tänkte höra om någon av er har erfarenhet av Martinez hammare är något att ha? Är sugen på en M4 med M1 huvudet. Då prislappen är väldigt hög undrar jag om det är värt priset eller om det finns bättre för billigare peng. Allt gott!
Huzzbutt: [citat] Jag har ingen koll på Makita, fördelen med ELU/Trend/Dewalt jag nämnde är att de just dom två modellerna är baslinjen och det är väldigt lätt att få tag på kompatibla tillbehör.
SnickareHobb: Ok. Ska ta en närmare titt på det. Jag kan nog egentligen vara utan vattenavskiljaren. Tänkte bara att det kunde vara bra att ha..
Joens: [citat] Men ja, jag håller med dig på alla plan. Försökte köpa en SCM igår men någon minut efter jag frågade om nummer för handpenning så blev den såld. Så därför vill jag ha lite koll på backup-sågar om det inte går att få tag i en 400kg gjutjärnsklump :)