Hej,

Jag har en Dewalt 7482 som jag skulle vilja använda för att kapa skivor/limfog i storlek som motsvarar ungefär köksskåp, alltså ungefär 80x60 cm.
Jag skulle kunna göra det med cirkelsåg + skena som jag redan har, eller införskaffa en sänksåg men jag tycker att bordsågen är det absolut enklaste för att göra raka snitt och för att kapa flera skivor med samma mått utan för stora avvikelser.
Tror ni detta kommer fungera eller bör jag hitta en annan lösning. ?

Jag funderar på att bygga ett bord + en stor släde för att kunna hantera detta.
45x45 regel och plywood.

Bordet
45x45 regel och plywood.
3D-modell av ett anpassat arbetsbord för Dewalt 7482 bordsåg med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Släden:
CAD-design av en anpassad snickarbänk eller kappsädesläd i plywood med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur tjock plywood tror ni man behöver för att det ska vara tillräckligt stabilt men ändå hålla nere vikten?

Här är en video på en släde jag tycker ser bra ut men känns stabilare att den går i båda spåren.

Rent principiellt går det att få till det bra med utökat bord och större släde. Det hänger mest på hur stabilt och noga du bygger. Två tips från mig som testat med båda bra och mindre bra resultat:

Släden ska absolut gå i båda spåren.

Se till att släden är lång nog att den "hinner" gå en bit i spåren innan sågen når det största ämnet du ska såga. Trist om den blir riktigt stabil först en bit in i det du ska såga.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Tack, bra kommentar att ha mer utrymme framför arbetsstycket. Nackdelen blir ju såklart att den då också kräver större yta att "landa" på. Men det smidigaste är kanske att göra den från en hel 1200x800 skiva.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.