Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Festool CMS TS55 - Kapar snett

1. 6
    Medlem · Gävleborg · 486 inlägg

62_an

Medlem
    Tänkte kapa planhyvlad ek 70x15 i min CMS-TS55 med justerbordet ST och vinkelanslaget.
    Klingan är den fintandade 48T och är ganska ny.
    Kapade först en furuplanka i samma dimension för att kolla inställningar och att den kapade vinkelrätt, vilket var ok.
    Kapade sedan ekbitarna.
    De första två snitten blev vinkelräta, men efterföljande kapningar blir sneda, nästan 1mm på 70mm.
    Har kört på högsta varvtalet och matat sakta, det finns en tendens till kolning i snitten.
    Har försökt kapa bort bara det sneda i efterhand, dvs man kapar bara max 1mm, men då ser man att klingan skevar iväg, motsvarande med furu går bra.

Har inte tillräckligt mycket ekmaterial kvar för att labba mer själv, så jag skulle gärna vilja ha lite input innan jag fortsätter!
    Tacksam för tips!
    Mvh
    L-O

2. L
    Medlem · Stockholm · 267 inlägg

Lovan83

Medlem
    Det är inte spänningar i materialet som är problemet? Tänker att de släpper när du sågar och då trycker det på klingan?

3. Cheesen
    Nybyggare · Boden · 1 959 inlägg
    Om sågen har använts normalt nått år så är antagligen plastlagringen för motoraxeln slut. Då kommer klingan att börja röra sig.
    Konstruktionsfel på festoolsågarna.. har sett det felet på flera sågar.

AvE gjorde en video på tuben för något år sen om just lagringen.

4. 6

62_an

Medlem
    Det skulle alltså kunna ge sig till känna på hårdare material som ek, men inte på furu?
    Kan man känna glappet i klingan?

5. 6

62_an

Medlem
    Borde inte det vara ett större problem vid klyvning?
    Här är det ju en ganska klen planka (70x15) men i hårt material, som jag kapar på längden.

6. nanowire
    Hobbysnickare · Södermanland · 4 798 inlägg

nanowire

Hobbysnickare
    Att kapa på längden brukar benämnas klyva.

• Laddar…
  7. Cheesen
    Nybyggare · Boden · 1 959 inlägg
    Bussningen stödjer klingan när den snurrar så det är liksom lite svårt att känna då. Jag tröttnade på min såg när den plötsligt sågade i skenan..

8. 6

62_an

Medlem
    Vi menar nog samma sak!
    Jag kapar plankan på längden, dvs gör den kortare! :)
    Tänker att spänningar i materialet brukar märkas mer vid klyvning av bredden i fiberriktningen.

9. 6

62_an

Medlem
    Jag provade lite mer med sänkt varvtal, 3 av 6.
    Funkade lite bättre, lite mer i vinkel, speciellt om jag kapade bort lite mer material, men om jag bara kapar bort några mm vill den fortfarande dra lite.
    Det blev också lite mindre svart med lägre varvtal.

Jag jämförde glappet på skivan med en nyare TS55:a som jag använder som "lös" maskin och som inte alls är körd många kapningar.
    Båda glappar en aning, kan inte märka någon skillnad.
    Har iofs inte testat den i CMS:en, den skulle ju också kunna tänkas dra om det är glappet som är problemet.

10. nanowire
    Hobbysnickare · Södermanland · 4 798 inlägg

nanowire

Hobbysnickare
    Har du mätt att klingan sitter/löper helt parallellt med bordet/anhållet?

11. mattiasp
    Hårklyvare · Täby, Sthlm · 6 704 inlägg

mattiaspPremiumikon: Hand

Hårklyvare
    Det beror sannolikt på att kapanhållet är alldeles för klent för att ta upp de krafter som bildas vid kapning. Jag hade samma problem med min CS70. Det blir som du säger större krafter med hårdare material, och det är därför effekten blir större. Jag har modifierat min CS70 för att komma tillrätta med problemet, men det är en avancerad operation. För övrigt är AvE en ärkepajas som pratar en massa strunt kryddat med ett mustigt språk.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.