B
bryggstun: Om du nätt och jämnt hör och känner att det kommer gas så funkar det nog. Eller så vrider du ner flödet lågt och provsvetsar. Om gasen flödar tillräckligt så märks ju det på svetsen annars skruvar du bara upp tills det funkar. Om du svetsar utomhus så kan du skruva upp lite extra så inte gasen blåser bort. Det är givetvis inget som rekomenderas i teorin men i verkliga livet kan
8 svar · 5,0k läst
I
Ironside: Handlar kanske om att : 1. Dra folk till butiken 2. Öka risken att presentkort går ut.
2 svar · 1,1k läst
H
Hallerudsbo: [citat] ja, men jag tycker om 34 då den inte känns så klumpig.
20 svar · 4,9k läst
B
Bjober: Jag kan berätta lite om mina egna erfarenheter av hydroformning, dvs man svetsar ihop två plåtar och trycker isär dem med vatten. 0.8mm plåt trycksattes till runt 30bar med hjälp av en handpump (hytt-tipp pump till lastbil) . Det skulle tillverkas avgasrör till tvåtaktsmotorer. Man ville ju ha så runda rör som möjligt, så man pumpade ofta tills de sprack. Men det var alltid helt
71 svar · 23,1k läst
·
S
sweden: Hej Har handlat skär till min spröjsklipp där inga problem alls. Bra bemötande-leveransen funkade bra med. Mvh
1 svar · 1,7k läst
nino
nino: [citat] Ja men så klart, så har vi ju på massor av ställen på jobbet, till pulsgivare. Nu är det nog ingen fara med lagren, går kanske 3min/månad max. Sen är det rollerblades lager för nästan inga pengar men ändå. Tack, var tänkt att tagga dig för sig var säker på att du skulle ha en lösning :D
2 svar · 1,8k läst
Persdan 1
Persdan 1: Prova Autoreel.se
1 svar · 1,4k läst
P
pjur: [citat] Är inte svårt att byta men lite pilligt att justera in. Om det är en 210 eller 260 är lätt att kolla, siffrorna motsvarar bredden av hyveln. 210mm eller 260mm. Jag använder en plan träbit för att justera in. Rita två streck med ett par mm emellan tvärs över träbiten. Lägg den på inmatningsbordet och över kuttern. Rotera kuttern så bladet greppar biten och flyttar den
3 svar · 4,0k läst
E
eddie78: [citat] 11 trappsteg ca 110cm breda
6 svar · 6,7k läst
P
Pettman: Tror verktyg och maskiner forumet kan vara lämpligare. Sen kan det vara idé att utveckla lite kring vad du vill använda den till och vad du tror att du behöver.
1 svar · 930 läst
DonPablo
DonPablo: Supernöjd som att kapa i smör, och fin precision
5 svar · 1,6k läst
H
HobbyTekniker: [citat] Vill köpa, men tar gärna råd med. Om någon som kan flytta vill så vore det nog bra då :)
4 svar · 1,5k läst
R
Ravinen 9: [bild] Hej Kan detta vara något?
14 svar · 16,5k läst
·
C
chaos: Hej, Jag har en fråga om handöverfräs och fräsdjup. Har inte gjort något liknande och kanske är helt fel ute. Jag har ärvt en handöverfräs Hitachi TR-8 av min far. I bruksanvisningen står det bl.a. spännhylsa: 8 mm och 6.35 mm verktygskroppens rörelse : 50 mm [bild] [bild] [bild] Är det möjligt att få tag på och använda ett frässtål som medger fräsning ner till 50 mm med
0 svar · 1,7k läst
·
P
ptk: Ingen fara att dragkroken går sönder, vinschen är den svagare länken. Vår strandkant är lerig och sluttar uppåt så jag har med åren slutat dra upp då jag bara får upp bryggan inte mer än nån meter. Men har man andra förutsättningar tror jag inte det ska vara några problem att använda vinschen. Obs det blir skrapmärken på dragkroken: när vinschen börjar utöva traktion så
21 svar · 14,2k läst
·
Karrock
Karrock: Ska du bjuda över mig på PS eller? :D Gör det. Det har väl inte sålts en pinal till vettigt pris där på flera år.
4 svar · 4,6k läst
J
jonaserik: Ska man fälla träd och få bort en rot så får man inte rothugga trädet utan koppla flera meter upp på trädet för att få hävstången. blir samma som att lyfta tungt med spett. Då finns kraften att rotvältan kommer upp..
51 svar · 22,9k läst
Frustrator
Frustrator: [citat] Du vill ha rätt rpm och att remskivan ska passa. Sen gärna samma lrnlite högre effekt
3 svar · 1,6k läst
·
nanowire
nanowire: [citat] Senco SCN49XP är trevlig att använda, lätt även med fullt magasin. Klarar två av dina tre kriterier :)
3 svar · 742 läst
T
trojlee: Jag skulle nog också tippa på klingan...
2 svar · 2,7k läst
·
K_arlstrom
K_arlstrom: Lyfter den här tråden, då ingen har en 8mm spännhylsa i lager till min bordsfräs just nu. Lika bra att köpa ett gäng 1/2" frässtål tills vidare! (Handhållna fräsen har 8mm spännhylsa) Nu när brexit är "färdigt" och tull+moms tillkommer om jag förstått det rätt, är wealden fortfarande bästa alternativet? Kommer bli några olika som ett litet "startpaket". Har i första hand
5 svar · 4,0k läst
S
Stefan1972: Kolla de firmor som har renoverade utbytesmotorer. Där syns det nog vilka spann den rena grundmotorn används inom. Annars kan det ju som sagt skilja småsaker som man inte tänker på. En årsmodell kanske fick ett extra öra till ett fäste och en årsmodell har en annan gänga på givaren i toppen.........Tror dock MB är ganska bra på att ha enhetliga grundmotorer eftersom de oftast ligger
1 svar · 813 läst
S
Staffan_P: [citat] grattis!:)
10 svar · 2,2k läst
H
heimlaga: Jag brukar göra verktygstavlor av golvspånskiva eller vad jag nu råkar hitta för billiga ekller begagnade skivor. En gammal köksbänkskiva av spånskiva bland annat. En stor del av hängarna är vanliga tretumsspikar. Man skall inte göra saker dyrare än de behöver vara. Mindre skruvar har jag i Raaco lådsystem. Större mängder och grövre bultar och muttrar har jag till stor del i olika
16 svar · 6,3k läst
·
TheImprovisor
TheImprovisor: [citat] Ett telefonsamtal till Stanley löste problemet. Borde gjort det innan jag skrev här, såklart.
1 svar · 712 läst
F
Frode Nstad: Hei jeg har nettopp hentet en Waco PF70MP høvel. Har noen på dette forumet noe informasjon, manual til denne høvelen? [bild] [bild] Mvh Frode
0 svar · 837 läst
·
C
Cider: 24 tänder per tum passar till det mesta.
1 svar · 643 läst
nanowire
nanowire: [citat] Inte alls. Den enda(?) Mafell som kan gå på Festool/Makita-skenor är MT55
129 svar · 45,6k läst
·
A
Ackeobd: Stort tack för alla tips och idéer! Ska ut och svetsa lite dem närmsta dagarna och hoppas det går bra. Har 0,8 mm tråd med kolsyra blir nog toppen det. (Tråden är kopparfärgad, det är väl ok)?
4 svar · 7,0k läst
Albin__
Albin__: [citat] Ja absolut blev det det. Köpte först en 35mm/8mm bottenskärande notfräs som funkade fint men läste sen att min fräs kanske var lite för klen (900w) för ett sådant brett stål så köpte en vanlig notfräs på 25mm också. Tycker båda funkar lika bra, dock så ger det bottenskärande frässtålet märken/streck i trät på någon halv mm eller så pga botten. Går att slipa bort
6 svar · 14,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.