Börja med att skrapa bort all lös rost. En sån där spisskrapa fungerar rätt bra.
Sen rostlösare och tex rondellerna med schotch brite.

Jag tycker du skall rigga upp ett elektrolysbad för bordet och andra delar.

köp en billig plastbalja som bordet ryms ned i. Ta en bit armeringsjärn eller liknande och bocka det så du får ned det i vattnet längs båda sidorna på baljan. Processen verkar bäst på ytor som har fri synkontakt till armeringsjänet (anoden)
Lägg dit bordet och häll i rent vatten så det täcker bordet. Blanda ned någon matsked kristallsoda (målarsoda i vattnet.
Koppla in en vanlig 6 eller 12 volts laddare för bilbatterier. Minuspolen till bordet som ligger i baljan och pluspolen till armeringsjärnet där det sticker upp ur vattnet.
Låt stå en stund och se om det börjar bildas bubblor kring bordet i baljan. Händer ingenting lägger du i litet mer soda i gången tills vattnet leder tillräckligt bra och processen startar. Det brukar ta ungefär ett dygn innan det är färdigt.

Elektrolysen löser upp rosten och omvandlar den till lösa järnparticklar som går enkelt att skrubba bort. Ingen metall försvinner i processen.

Lagret ser ut som ett spårkullager. Jag vågar påstå att det är fel lager som någon har bytt till. Helt säker är jag inte men eftersom lagerhusen är påbultade är det i princip omöjligt att få dem så exakt i linje att spårkullager håller.

• Gilla
ArdasLitra
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag tycker du skall rigga upp ett elektrolysbad för bordet och andra delar.

köp en billig plastbalja som bordet ryms ned i. Ta en bit armeringsjärn eller liknande och bocka det så du får ned det i vattnet längs båda sidorna på baljan. Processen verkar bäst på ytor som har fri synkontakt till armeringsjänet (anoden)
Lägg dit bordet och häll i rent vatten så det täcker bordet. Blanda ned någon matsked kristallsoda (målarsoda i vattnet.
Koppla in en vanlig 6 eller 12 volts laddare för bilbatterier. Minuspolen till bordet som ligger i baljan och pluspolen till armeringsjärnet där det sticker upp ur vattnet.
Låt stå en stund och se om det börjar bildas bubblor kring bordet i baljan. Händer ingenting lägger du i litet mer soda i gången tills vattnet leder tillräckligt bra och processen startar. Det brukar ta ungefär ett dygn innan det är färdigt.

Elektrolysen löser upp rosten och omvandlar den till lösa järnparticklar som går enkelt att skrubba bort. Ingen metall försvinner i processen.

Lagret ser ut som ett spårkullager. Jag vågar påstå att det är fel lager som någon har bytt till. Helt säker är jag inte men eftersom lagerhusen är påbultade är det i princip omöjligt att få dem så exakt i linje att spårkullager håller.
Hittade denna artikel. Står dock inte om ET krävs en speciell billaddare? Jag har hört att det inte fungerar med nya "smarta" laddare.
Tips?
Mvh
http://chem-www4.ad.umu.se:8081/Skolkemi/Experiment/experiment.jsp?id=17

ArdasLitra ArdasLitra skrev:
Hittade denna artikel. Står dock inte om ET krävs en speciell billaddare? Jag har hört att det inte fungerar med nya "smarta" laddare.
Tips?
Mvh
[länk]
Jag vet inte så noga men det finns fortfarande enkla laddare att köpas som nya och så finns det begagnade litet överallt. Jag har sett nya i lokala jordbruksmaskinaffärer och de kostar inte hela världen heller. Enkla laddare används fortfarande allmänt för batterierna i jordbruks- och entreprenadmaskiner. Tar man minsta modellen av traktorladdare brukar det gå bra. Det är därför som jag blandar sodalösningen ganska svag och reglerar processhastigheten genom att blanda i mer soda. Då kan jag använda en större laddare utan att strömmen rusar.

Själv använder jag en Einhell laddare för traktorbatterier som pappa köpte på den tiden då Einhell fortfarande tillverkades i Tyskland och pappa drev ett månskensjordbruk med en Massey-Ferguson 35. Början på 80-talet.

Idag kom jag en liten bit till på vägen. Fick av borden så jag kunde få ut kuttern. Fick även av knivarna, det var inte lätt. Fick fila på 12mm blocknyckel. 12mm för liten och 13mm rundade bara.
Nu lägger jag delarna i en balja med citronsyra och ser hur det går (har inte hittat någon bra strömkälla ännu för elektrolys).

• Synligt slitet och rostigt metallkutterdel i verkstadsmiljö, verktygen åtskilda för rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostiga knivar från en cutter på ett arbetsbord med verktyg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Rostiga knivar och bultar från en kutter på en träyta, avlägsnade för rengöring.
    Skapa konto
  • Rostig kutterdel på verkstadsbord efter demontering, redo för rengöring med citronsyra.
    Skapa konto
  • En kutters knivblad fastklämd i ett skruvstäd med verktyg runtomkring.
    Skapa konto
  • Gilla
JFrisk och 2 till
  • Laddar…
Jag tror att den där kuttern går att rädda. Jag tror (inte helt säker) att skruvskallarna är halvtums det vill säga 12,7mm. Risken är stor att du behöver byta bultarna.

Betten är helt säkert kaputt. Jag rekomenderar snabbstålsbett från Edessö. De ger bra valuta för pengarna. Två par bett behöver man ha så man kan sätta i nya direkt då man byter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.