S
smocky: Hej! Får man dra en köksfläktslang 1 m upp genom fläktskåpet och sedan böja den i 90 grader och låta den gå vågrätt 2 m genom köksskåpen?
0 svar · 1,6k läst
M
MagnusRö: Någon som har en uppskattning om energimängd som går att spara med ett ftx-aggregat? Jämför med självdrag och ren frånluft skulle vara intressant.
6 svar · 3,9k läst
O
Onelight: Det är iofs sant. Det beror helt på vilka förutsättningar det är. Bor du i hus eller lägenhet? Ventilationskanalen från badrummet kan ju gå ihop med andra rums ventilation. I mitt hus har jag en ensam kanal som går från badrummet och upp genom taket. Där hade det inte varit några problem att sätta en fläkt. Jag valde dock att sätta fläkten i ytterväggen när jag renoverade för
4 svar · 1,3k läst
Sne4
Sne4: [citat] Evakueringsluften blir ju både varm och fuktig, så att röret ska luta nedåt(lägsta punkt vid yttervägg) låter ju logiskt, men kallaste punkten blir ventilationsgallret, så där bör det kondensera mest, värt att tänka på(dropp på fasaden). Att undvika 'vattenlås' på utblåsslangen är nog inte helt fel heller. Om du inte får något bättre svar med exakta vinklar, så kan
5 svar · 2,5k läst
B
benox: Hallå! Vårt hus, byggt -76, har mekanisk ventilation med frånluft på de vanliga ställena, dvs kök och fuktiga utrymmen. Tilluftsdon finns bara i källaren, och de är dessutom placerade i rum vi mestadels har stängt till, så min plan är att sätta in extra tilluftsdon i sov- och vardagsrum. En massa frågor kring detta har dock dykt upp: 1. Hur väljer och dimensionerar jag
0 svar · 1,1k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Du kan välja om elvärmen skall få gå in eller inte, väljs med "+"-knappen. När det är "tillstånd" skall det lysa en (grön) tror jag lysdiod med ett lite "+"märke vid. När sedan styrningen kallar på elvärmen tänds en (gul) lysdiod med en "termometer" vid. Vid vilken temperatur elvärmen går in beror på termostaten som går att ställa in på aggregatet, ratten sitter på sidan av
26 svar · 19,2k läst
·
T
Tjoa: Obligatorisk Ventilations Kontroll.
10 svar · 2,5k läst
F
FGkonsult: Ja du är inne på rätt spår En tempgivare på batteriet och nån form av reglering på fläkten så den stannar om det blir kallare än 3-5 grader på batteriet. Man brukar även ha ett spjäll som stänger till tilluftskanalen. Tänk även på fläkten måste klarar att trycka luften genom batteriet, de luftflöden som anges är oftast med friblåsande fläktar.
8 svar · 1,3k läst
T
Tjacko: Tack för tips. Det blir bättre med dörren öppen men långt från bra, så bara en överluftsventil kommer nog inte räcka. Dom andra rummen med som är mycket mindre är det bra luft i med stängd dörr så det blir nog att skaffa ett lite ftx för dessa två rum.
6 svar · 2,9k läst
P
Per-Erik: Ska inte spela någon roll om du har dörren öppen eller stängd. Det ska finnas en springa så att du får IN luft i badrummet. Sen ska ventilen i taket i badrummet suga ut luft. Hos mig luktade det också titt som tätt. Det visade sig vara anslutningen mellan Toa & avlopps rör. byttes ut och problemt var borta.
6 svar · 10,3k läst
Mich
Mich: [citat] Oj, Det som står på den sidan stämmer inte alls med det som står i den svenska VL-100U-E Bruksanvisningen (Mitsubishi Electric).
6 svar · 4,3k läst
Vispen74
Vispen74: Japp, så får det bli, vänta - och - se metoden. Jag tolkar det som att det viktigaste är att strumpan är helt tät mot inneluften, och att det möjligen kan klara sig då den enda otätheten ligger så nära uteluften man kan komma. Om jag fattar det rätt kommer det alltså bli en vattensamling på lägsta punkten i sämsta fall, och får ta tag i problemet med att täta ovanänden då i
6 svar · 1,9k läst
T
Tjoa: Allting går, men jag skulle inte köra in en viska o rensa ett gammalt eternit rör, 1. Dels är det svårt att få rent när det är fyrkantigt. 2. viskan river upp asbest damm. 3.sen finns det viss risk att röret spricker när man rensar det. (etermit är ganska bräckligt.) Men om du planerar att rensa det själv, inte ta dit sotaren, och inte bry dig om din egen hälsa. så kör på. Det
2 svar · 4,1k läst
R
Rozeman: erber: Är inte heller någon expert på Pax, kan hända att det är en "vanlig" badrumsfläkt. Kolla här för alla fakta: http://www.pax.se/html/flaktar/fakta_250.html
5 svar · 10,2k läst
chrille112
chrille112: Förresten.. :) Jag ska alltså sätta upp fläkten på en köksö och dra en kanal från väggen. Hur brukar man göra med fläkten eftersom den är gjord för att fläktslagen ska komma uppifrån, ska jag bygga ut kanalen och sätta fläkten ovanpå kanalen, eller ska jag dra kanalen mot fläkten, och såga hål i fläkten så att jag kommer in från sidan? Hoppas ni är med på hur jag
4 svar · 4,2k läst
M
migge: Köp runda spiro rör. Det blir helt klart lättast
1 svar · 1,2k läst
M
migge: Det bästa för luftflöden är att alltid montera spirorör som din leverantör projekterar för just ditt hus. Det jag kan rekommendera är att kontakta ett företag som säljer "gör det själv paket" för ventilation via internet så får du en ritning över hur du ska montera rören. Den största anledningen till att inte använda murstockar som kanal till FTX är det stora tryckfall som det
2 svar · 2,8k läst
Snailman
Snailman: Det bör gå tycker jag, men se till att kaminen har ett eget intag av friskluft bara...
1 svar · 1,5k läst
M
migge: Ska man hård dra gränsen så säger reglerna att en IM-kanal(kökskanal) ska isoleras i sin helhet fram tills att den blir synlig och åtkomlig för rensning(dvs när den kommer ner i skåpet, taket, väggen m.m. I vissa fall drar man en IM-kanal i sidled ovan köksskåpen. Då ska den också isoleras. Detta för att rörets isolering ska förhindra brand i hela sin längd
2 svar · 4,3k läst
L
lastalasse: Är det någon som vet vad elementet som värmer upp uteluften som kommer in i en rexovent, vad heter den eller det?
0 svar · 892 läst
tallmilan
tallmilan: Kul kille ... nej ... Har man plats så är brandmattan enkel att jobba med, klart smidigare än att konstruera en låda
13 svar · 14,0k läst
T
ToeBee: Hej, Jag är på jakt efter en vettig takhuv. Dels till imkanalen från köksfläkten, men även till frånluften från värmepannan. Båda kanalerna är 160 mm i diameter. Jag har jämfört en del olika alternativ, och kommit fram till att någon av dessa två; Vilpe Vent eller Alig TP känns som vettiga alternativ. Det är däremot en rätt så stor prisskillnad. Därför undrar jag om någon
0 svar · 4,0k läst
R
Raukas: Förlåt, tänkte fel. Kör då med en 125 mm så funkar det! Kanske även komplettera med ett 125 rör upp?
7 svar · 15,4k läst
·
F
fazer480: 5-12m2 blir 7 + 10 = 17 l/s om det går att öppna ett fönster ev lite mindre....om det finns bubbelpol ev mer luft. Enl tabell för PAX 200 (se hemsidans produktblad) ger den ca 17 l/s vid spiro 100 och några krökar. Men jag har även fått mindre l/s när det vill sig illa.
8 svar · 3,7k läst
L
lastalasse: är det rexovent något att ha? hur funkar det? Är det bra?
0 svar · 1,9k läst
B
B.Svensson: Hej! Energibalansberäkningen handlar väl om jag fattat det rätt hur mycket köpt energi som behövs för uppvärmning och varmvatten. Visst ökar effektbehovet av bristen på en FTX... än mer i kombination med ett dåligt isolerat klimatskal. Klimatskalets konstruktion påverkar i allra högsta grad husets behov av köpt energi !! FTX i kombination med en VP gör tydligen inte det.....
26 svar · 7,0k läst
J
JanneSjo: ja det går - men kolla priserna på givarna för resp fabrikat innan du bestämmer dig ( plus för aggregatet förstås)
7 svar · 2,0k läst
J
JanneSjo: på mitt Heru finns i allafall möjligheten till forcering och att använda extern givare - dock var givaren dyr - några tusen tror jag - jag funderar på att använda givare från en gammal PAX fläkt för att ge signalen
8 svar · 3,5k läst
P
pellesnurr: Om du är normalt händig kan du ju också bygga en själv, i valfri storlek. Läs mer i dessa trådar: http://24volt.eu/phpBB3/viewforum.php?f=1 /per
2 svar · 1,7k läst
A
AndersS: Jag skulle gjort så och valt en fläkt som alltid går på ett justerbart lågvarv, men kan forceras vid behov. Sedan finns det teorier om att man tillför fukt till murstocken men det blir ju ingen skillnad med självdrag, det är ju samma luft men att man nu skapar ett konstant flöde.
9 svar · 3,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.