Hej!
Är det nån som har någon uppfattning om ungefär hur mycket mottryck man har i ett typiskt FTX-system?? Jag menar alltså både aggregatet och kanalerna tillsammans.

Jag måste nämligen byta ut fläktarna i mitt ftx-aggregat eftersom lagren i dom har skurit ihop och det går inte att på nåt rimligt sätt byta lager i dom. Och för att kunna välja rätt fläktar så behöver jag ha nån form av uppfattning om mottrycket så jag kan välja rätt fläktar.

/Andreas

Jag har hört att 100 Pa är ett sissodäraungefär va ett hus brukar ha i tryckfall i kanalsystemet. Sedan tillkommer filter och naturligtvis aggregatet. Dock beror det ju helt och hållet på hur det är uppbyggt/storlek, så det går nog knappt att gissa sig till. Aggregaten brukar inte speca tryckfall i själva aggregatet, utan bara vad det klarar av för tryckfall.

Det bästa är nog att försöka få fram data på dina gamla fläktar.

Vad heter aggregatet? hur gammalt är det?

Det är ett Mitsubishi aggregat, Lossnay LGH-25R3-E3 heter det. Tyvärr så är motorerna helt omärkta, annars hade jag kunnat få lite hjälp av det... Jag tror aggregatet är runt 10år gammalt.

/Andreas

http://www.energiochmiljokontroll.se/lossnay.htm

Känns ju som om nån kylmontör/kylfirma/värmepumps firma borde ha koll på dom där.
Tror det är dit du ska vända dig.
Mitsubishi är ett så pass stort företag att de säkert har reservdelar kvar till sånna där.

Jodå, det skulle troligen gå att få tag på motorer, men då skulle dom kosta runt 2kkr styck.... Och då är det en ganska smäckig glidlagrad motor.... Känns mer lockande om jag kan köpa moderna kullagrade fläktar för kanske dryga tusenlappen styck....

/Andreas

Tjoa skrev:
[länk]
Oj, Det som står på den sidan stämmer inte alls med det som står i den svenska VL-100U-E Bruksanvisningen (Mitsubishi Electric).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.