Ventilation
Träig snickare: För att ta det säkra före det osäkra så ta och sätt ditt en slang. Tex en sån slang som man har till en spånsug i en snickar verkstad. Finns på Jula att köpa tex. Tyvärr så kostar det än slant, men billigare än att behöva riva upp en vägg pga fukt.
withnail: Ja, det är ju klart. Tack så mycket för all respons, tror jag fått en del kött på benen :)
galento: Har frågat en kille som jobbar med ventilation en del saker,annars är det efter "eget huvud". Har en frånluftsventil som blåser ut varmluften och cirkulerar runt luften tillbaka till köket där spisen står.Ganska öppen planlösning.Fläkten tar 160m3/tim på max. Torrare luft ,nej det har jag inte märkt.
b2b2: Det går nog ypperligt att styra ditt ventilations agg med knx . Men det kommer nog kosta mer än det smakar . Troligen är inte det inbyggda styrsystemet inte kompatibelt med knx . Så då får du riva ut "styrprocessorn" och sätta in ett styrsystem som kan prata med knx via ett typgränssnitt. Exempel på styrsystem som du skulle kunna använda utan att ha kollat upp det är att sätta in en
exerg: jovisst. Du får säkert ett något sämre uteluftflöde i vissa rum så om du har fönsterventiler i de rum som du blåser in tilluft i så stäng dem så ökar det något i de övriga.Synd att du inte "kommer åt" alla rum med tilluften
Addan91: Lite osäker på hur man mäter tryckfall. Jag har en differenstryckmätare. Stoppar man bara in ena slangen igenom donet och den andra slangen hänger fritt i rummet ? Hur långt ska slangen isåfall stoppas in i kanalen? Kan man med en sådan mätare mäta om man har över/undertryck i huset ? Mina don har inga mätuttag.
imported_hans: Ang kostnaden avfuktare vs underhållsvärme Ca 3 dagar av november var jag hemma i mitt kryp in på 28m2, det utrymmet undehålls med el värme ca 10grader när jag inte är hemma. Då jag kunde läsa av elmätaren till avfuktaren som hade dragit 225kw medans hela elen uppgick i november till 442kw så är 217kw underhållsvärme plus en uppvärmning dom 3 dagarna jag var hemma. Det skillde
Tjoa: http://www.byggahus.se/forum/ventilation/49282-avloppsroer-foer-ftx.html Denna tråden var det jag syftade på.. =)
Tjoa: http://www.byggahus.se/forum/ventilation/49282-avloppsroer-foer-ftx.html Här är en bra tråd med.
Tjoa: Om dom ska åtgärda det?...svårt och säga. beror ju på vad som är sagt mellan er. Men normalt är ju att man inte sätter en fläkt stumt mot nåt, utan har den fjäder/gummi upphängd på något vis.
BobbyEwing: Låter ändå genomförbart. Och om nu tätskiktet inte skulle bli helt perfekt så känns det ju spontant som att det är ett av de minst riskabla ställena, dvs en decimeter från taket.. har man fått vatten ända dit upp så har man nog ännu större problem ändå :)
fridhem: Vad har du för ventilation idag i huset ? Köksfläkten ska ha en egen kanal, tolkar det som här att du ev vill gå in i en kanal som ej är gjord för köksfläkt, men jag kan också tolka fel.
pa.albinsson: Ja, jag har dragit rören på insidan i varmt utrymme (se bilden ovan). Jag har dragit liknande både för uteluftintaget och för till- och frånluft. Och det är till- och frånluft som går i badrummet. Sen var frågan om man behövde isolera på samma sätt för till- och frånluft som för uteluftintag.
Kristianesi: man använder alltid alu nit till galvade kanalsystem eller skruv (går betydligt fortare, men tänk på att vassa skruvspetsar måste "avtrubbas" vid rensluckor)
fastigheten 1: hej jag har själv en vedbastu i norra finland . tycker att du inte ska sätta igen ventilationen utan att se till att det ventilerar hela tiden.
egerskog: konsulterna föreskriver 60+60 mm vid kallvind.(mellan sverige) var uppe och kröp på en vind för några veckor sedan de hadde bara 30! om jag var du skulle jag rulla ut en hundra matta montera spiro på mattan täck sedan över med en hundramatta till.
olof1984: Tack så mycket för alla svar, intressant läsning och bra tips.
heALer: okej, nej några fuktproblem tror jag inte att jag har ens, vart bara rekommenderad att ha en när de inte finns någon värme påslagen i källaren sommartid, vill bara vara på den säkra sidan =) i tvättstugan finns de både paxfläkt och avfuktare.. men ute i gillestugan finns de inget..
PX-21: Kör med det du har ...det funkar men lite bökigare kanske....Hade själv stenullsskivor som jag använt som isolering på spiron ....Man tager vad man haver.. Mvh
Winamp: Jag eldar mycket i braskaminen och tänkte värmeförflytta luft till angränsande uterum. Villan som är byggd 2007 har ventilation genom en frånluftsvärmepump. Det finns en hel del tilluftsdon i huset. Tre av dem tar sin luft från mitt nybyggda uterum (ventilationen i uterummet är dimensionerad för att klara detta). Jag hade tänkt att i en av tilluftsventilerna, som tar sin luft från
Fourier: Jag körde med Bosch Multi-Construction 105 mm (ser ut som en hålsåg) och en stark, lågvarvig borrmaskin. Hålet blev perfekt med snygga kanter men det tog säkert en timme att göra det eftersom jag inte ville riskera att förstöra hålsågen. Förmodligen var jag onödigt försiktig men den kostade ca 1500:-
CCPusher: Jag skulle också rekomendera parocs matta, dock tycker jag att den nätade mattan är lättare att arbeta med.
Immobil: Vattenfast plywood, plåt eller plast. ;-\ Ta vad du har hemma. ;)
JVM: Problemet är inte ventilationen även om den verkar rätt dålig. Det är dåliga fönster, dom blir helt enkelt för kalla. Varmluft inne träffar kallt glas resultat imma,fukt och kallras. Är det tvåglas! Byt fönster och fixa en bra ventilation. Gärna fläkstyrd då självdrag bara fungerar när det är kallare ute än inne.
THE MACHINE: [citat] Prova Lindab, handlar där jämt i jobbet (vent servicetekniker)
Diko: Nu har vi fått svaren och det visar sig att hustillverkaren hade "lite" fel. Vi hamnar klart under gränsen på 110 kwh/m2 och det ligger på 85 kwh/m2. Lättnadens suck och vi kör vidare på ftx/fjv.
FrittDrag_II: [citat] Faktiskt inte helt rätt det, har man ingen flödesreglering av fläktarna utan dom går med konstantspänning kommer dom dra mer ström med rena filter. Rena filter = högre luftflöde = högre effektbehov av fläkt. Men har man någon form av flödesstyrning går aggregat billigare med rena filter. Angående växlare så vet jag att Östek http://www.ostek.se/produkt.htmtillverkar
ankar76: Även minireningsverket avluftas genom taket
AndersS: Ok, att det kan kosta men en 231 krom kan du få för ca 1400:-, iochförsig en del det också. Men kan du få 1000:- för 230 så blir det inte mera än några hundringar och då är det bara att byta själva fläktdelen med snabbfästena. Letar du annars på internet, t.ex. Sigro så har man insatser för 100mm rör för en hundralapp, men det har en tendens att börja kärva när