Byggahus.se
Jag har börjat planera för att sätta in ett FTX-system, men det verkar som att de aggregat jag hittills har tittat på inte jobbar med sensorer som t.ex. ökar draget när man har duschat utan att man då själv behöver gå å öka draget ifall man vill få ut fukten snabbt.

Finns det inga varianter som har sensorer och ökar in- och utflöde för att ventilera ut snabbt i sådana lägen?

En del aggregat kan ha en ingång för extern forcering av luftflöde, men då får man själv komplettera med hygrostat eller annan signal.

Föreslår då ett forceringsbart frånluftsdon. Finns i olika utföranden.
För den riktigt avancerade, ett elektroniskt forcerinsbart spjäll i kanalen.

OK, nu ska vi se om jag förstår detta rätt:

Med hygrostat och forcering mha signal från denna kommer draget att öka i alla frånluftsdon och även alla tilluftsdon för att man inte ska få massivt övertryck?

Med spjäll i kanalen - hur blir det då, kör man med högt drag från aggregatet hela tiden då? Man behöver då även spjäll i tilluftskanalen?

Hur fungerar ett forceringsbart frånluftsdon?

Forceringsbara frånluftsdon finns i olika utföranden.
Manuella som man drar i ett snöre för öppna/stänga.
Halvaut som man drar i snöre för att öppna, stänger automatiskt till grundflöde efter x antal minuter.

Spjäll i kanal skulle fungera på samma sätt.
Styrning via timer.
Istället för att strypa på donet har du ett frånluftsdon max öppet och strypning till rätt grundflöde sker genom spjällets inställning. Vid forcering öppnar detta sedan och flödet ökar tills spjället får signal o stänger tillbaka till grundflödet.
Exakt så det fungerar i t ex 90% av alla konferansrum med FTX.

OK, tack.

Det borde gå att köra styrning av spjället med hygrostat också, va?

• Gilla
yopshi
  • Laddar…
Nja, genom att ändra tryckfallet i ett frånluftdon så kommer inte FTX aggregatet att justera fläktarna.

En sak som man bör tänka på är att många aggregat har bara ett läge som kan användas (som är injusterat i balans). Detta även att aggregatet kan ha 2 eller 3 lägen i form av omkopplare/strömbrytare. Mycket märkligt, men så är det. Finns säkert vissa aggregat som går att köra i flera lägen, t.ex. Temovex nya med EC fläktar skall tydligen klara det (men manualen säger något annat).

på mitt Heru finns i allafall möjligheten till forcering och att använda extern givare - dock var givaren dyr - några tusen tror jag - jag funderar på att använda givare från en gammal PAX fläkt för att ge signalen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.