Ventilation
h-man: Nä, sotarn gillade inte att ha en enda stor fläkt för både kamin och köksfläkt. Kan jag ha en kanalfläkt på en Franke Stil Extern tror ni? http://www.franke.se/docs/products/technicalCard/StilExt.pdf . De rekommenderar själva en takfläkt men jag har inte riktigt satt mig in i hur allt funkar så jag är öppen för förslag från er... (jfr s.62
exerg: Lite knivigt i lite äldre hus att vara säker på att det hela kommer att fungera rätt.I undervåningen har man alltid ett betydligt högre undertryck än i övervåningen och risken är att släpps för mycket luft in i undervåningen (i dina bef. tilluftsdon + ev otätheter som äldre hus har) fås kanske inget undertryck alls eller tom övertryck i ovanvåningen och de nya ventilerna kommer
AndersS: Glöm inte bort att om du sätter en öppen ventil så öppnar du också upp för ljud den vägen, bara som ett tips om det gäller t.ex. sovrum. Och du får inte hela ljudbilden då en del frekvenser dämpas mera så det kan bli ganska irriterande.
Piff: Vanlig köksfläkt med separat kanal upp genom taket för ventilationen tänkte jag montera en takfläkt liknanden den från Vilpe vent typ E80P Bra tips med myggnät, så klart ska jag ha det ,tänkte bara inte på det :) http://www.sktuote.fi/WebRoot/347667/product_info.aspx?id=353409&ProductID=42&ShowPictures=2
FrittDrag_II: Ta även en titt så att inte flexslangen klämmer åt så att backspjället fastnar stängt.
Tjacko: Du kanske kan få något tips ur denna tråden http://www.byggahus.se/forum/ventilation/108693-ventilation-i-utbyggnad.html Jag har själv kollat på airstar som någon tipsade om och dom verkar inte helt tokiga tycker jag
karotten: Hej! Jag har en Vm 2 som inte vill avfrosta värmeväxlaren. När det är kallare än -6-7 grader så bygger det på is i växlaren. Öppnar jag frontluckan på aggregatet så startar avfrostnings funktionen och går precis som det ska dvs spjällen stänger och öppnar som dom ska och det tar ungefär en halvtimme innan aggregatet går normalt igen. Men sen fortsätter isbildningen och
B6304S1: Tänkte dela med mig positiva erfarenheter.. Har nyligen installerat en rökgasfläkt till skorstenen på min öppna spis (med spisinsats av gjutjärn) :) Tidigare så hade vi en ständig röklukt/sotlukt i källarvåningen både när vi eldade, men framförallt när vi inte eldade. Detta beroende på att när den långa murade skorstenen kallnade så vände luftströmmen i motsatt riktning.
Consensus: I slutet på ett tilluftskoppel - antaget att du skall koppla på ett befintligt system med en FTX - så räcker 100 mm gott.
spocks_beard: Fourier: Du har rätt i att fläktens o-ring endast tätar mot utsidan av skivan. Skulle det bli för mycket motstånd i kanalen så kan det i teorin tryckas ut luft mellan skivorna. Stosen som spirorör ansluts till är faktiskt popnitad vilket skapar lite spel mellan spån och gipsskiva vilket jag inte gillade. Jag fläskade på med våtrumssilikon efter gipsskivan skruvats dit, dvs. smetade
Loffe: När de stänger helt innebär det inte att det inte kommer in någon luft. Det sitter en passbit i ventilen som gör att det alltid finns en öppen spalt i ventilen även när termostaten stänger helt.
Raukas: Det finns ju såna där makapärer man har på varsin sida om väggen när man tar hål/borrar. Annars en magnet på andra sidan snöret och sök med kompass? :)
Krillew: Hur går det för dig med tysta don. Jag är själv allergisk mot ljud. Och det måste bli tyst. Håller nu på och bygga ut huset och det skall in ett FTX när allt är klart. Och jag har trott att ca 28dB är ok. Du säger att det är under 25dB enligt tabellerna.. Om set är 25dB från kanalen och donet ger 25dB blir det väl 28 totalt jag vet inte vilka värden du utgår från. Men jag tycker
Krillew: Jag skrev just i en tråd bygga ftx-aggregat... http://www.heatex.com/ jag har även andra länkar till aggregat men dom är på mitt usb-minne på jobbet... Men har du tänkt att bygga ett aggregat själv så kan du väl komma in på http://www.byggahus.se/forum/ventilation/49181-bygga-ett-ftx-aggregat.html
athena: inressant ut ska kolla lite på hemsidan och maila dom. Tack för länkarna.
Stormen: Det finns alltid risk med baksug på olika håll när du sätter dit fläktar i bara en eller två kanaler som mynnar ut på andra platser i huset. Jag har själv haft problem att när köksfläkten går (egen kanal) så kommer det in friskluft i frånluftsdonet (som går upp i egen kanal till taket) i tvättstugan på nedreplan. Har löst det idag med en mekanisk frånluftsfläkt (suger
Tjoa: lite nyfiken, har du satt in nya grejer själv eller har du lejt bort det. Och vad är det du har satt in? :)
puu: Consensus , starkt av dig att fortsätta förklara efter ett sådant bemötande.
joppe gray: Har någon tips på vart man köper Filter till Heru 180 billigt? Jag köper förnuvarande mina på Ventin för ca 400kr/st, vilket ger en filter kostnad på ca 1600kr/år. Är supernöjd med servicen på Ventin men vill ju gärna komma billigare undan.
Mich: Det var ett lite annorlunda don. Tittade bara lite snabbt. Med tanke på hur det ser ut så har det nog en kort kast längd. Kollade lite ljud data. Notera dock att jag har ingen aning om hur bra det går att jämföra olika ljuddata mellan olika don och fabrikat. Diagrammen såg inte så bra ut (tror jag) jämfört med REC-indovent CKT. Tänk på att om du byter don så kommer flödena att
Apprentice: Jag vill flytta den varma luften från takhöjd på övervåningen till nedervåningen. Funkar det med en vanlig badrumsfläkt och en massa rörkrökar eller finns det bättre=billigare alternativ?
FrittDrag_II: Klassiskt problem, dammet som fastnar i taket kommer med största sannolikhet från rummet. När man blåser inte luft med lite hastighet kommer rumsluften att medinjekteras och detta ger upphov till den svart ringen, så är inte tilluften som är skitig (om du inte glömt filter på tilluften).
Tjoa: En tanke har slagit mig varje gång jag rensar im kanaler, och det är varför sotaren vill ha rensluckor i varje jävla krök som finns. Den utrustningen vi använder klarar ju lätt tre 90 böjar, mest vid den fjärde det börjar bli trögt att skjuta in viskan. Måste ju finnas nån praktisk lösning på varför det måste finnas rensluckor så tätt. Eller är reglerna nåt som lever kvar
Stormen: Min kompis gjorde en lösning med 4 st 12cm fläktar o körde på halvfart. Bara att sätta en liten traf (väggbula) som ger 12V eller 6 V o serie o paralellkoppla tills du får den rotation/ljudnivå på fläktarna som du vill ha. Satte dessa i väggen med ett galler på varsin sida. http://www.kylning.com/product_info.php/cPath/77_217/products_id/655 Smidigt,billigt och framför allt ohörbart
Vargklo: Jag var förbi K-Rauta idag och de hade rektangulära plaströr, inkl övergångar, av märket Fresh. Det fungerade mycket bra. Kostnaden för 3 m rör, två förlängningsmuffar och två övergångar till runt rör, kostade 400 kr. Tack för all hjälp!
aivo: någon som vet en sida som säljer motordrivna spjäll på nätet? Gärna med priser, storlekar osv
JoakimU: Hej. Har läst några trådar om detta tidigare, behöver ändå lite tips och idéer så att det blir rätt.... Fritidshus, byggt 1901, ventilerad krypgrund med isolerat golvbjälklag (blandad isolering), vanlig gammal isolering i vindsbjälklag som nu är borttagen pga. tidigare problem med möss då det var otätt in till isoleringen i vindsbjälklaget. Ventilation av hela vinden sker idag via
exerg: samlar en massa damm,men om nedsänkningen kan utformas att samtidigt fungera som installationsränna för rör,vent,el,tele mm så varför inte.Var vanligt på 50-60-tal där stora fönsterpartier gick ända till golv,så som det börjar bli modernt att bygga nu igen.
quilding: Såg nu att du tänkte ha den på vinden. Där kommer den troligtvis inte alls att störa dig. /Q