Hallå!

Vårt hus, byggt -76, har mekanisk ventilation med frånluft på de vanliga ställena, dvs kök och fuktiga utrymmen. Tilluftsdon finns bara i källaren, och de är dessutom placerade i rum vi mestadels har stängt till, så min plan är att sätta in extra tilluftsdon i sov- och vardagsrum.

En massa frågor kring detta har dock dykt upp:

1. Hur väljer och dimensionerar jag tilluftsdonen? Kan det bli för mycket tilluft så att undertrycket i huset störs, dvs att fläkten inte orkar dra igenom tillräckligt med luft och istället trycks varm luft ut? Vilka don är bäst? Spalter? Termostatstyrda?

2. Var placeras ventilerna bäst? Ovan eller under fönster? Bakom radiatorn? Någonstans läste jag att man ska sätta ventilen ovanför och bredvid fönstret för att få lite cirkulation på luften. Vi har tegelfasad, så ett par av ventilerna tänkte jag sätta i taket, och sedan rör upp på kallvinden och vidare ut genom gaveln. Är det en vettig tanke, eller kommer det bli problem?

3. Vi har en luft/luftvärmepump i den centralt placerade hallen. Den kommer i dagsläget åt alla rum (utom källaren), men med ökad tilluft gissar jag att den kommer att få problem att värma sovrummen och vardagsrummet, pga att luften istället vandrar ut från dessa rum?
Jag tycker att pumpen redan idag har lite problem att komma åt sovrummen. Min teori är att den varma luftmassan dras mot frånluftsventilerna i kök & badrum, som är i motsatt ände av huset som sovrummen. Mer tilluft lär ju isåfall förstärka denna vandring, eller?

4. Hur pass lönsamt kan man anse det vara att installera en frånluftsvärmepump för återvinning av frånluftsvärmen till tappvarmvattnet? Är det ens värt att räkna på? Det borde ju höja värdet på huset och då är ju en återbetalning inte lika viktig kan man tycka.

Lite frågor som sagt. Hoppas det finns svar.. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.