Bor i en brf och har då och då avloppslukt i badrummet.
Har försökt konstatera vad det kan bero på men behöver er hjälp, då mina kunskaper på detta är bristfälliga. Kan inte avgöra var lukten kommer ifrån. Mina funderingar går till golvbrunnen men det är det inte konstigt att det inte luktar jämt/oftare då? Har även funderat på om det kan vara kallras/baksug ifrån avluftningen uppifrån taket men då borde väl mina grannar också ha problem eller?

Följande fakta och funderingar hoppas jag kan förydliga mitt problem.

Lukten verkar komma oftare vid kall väderlek.
Huset har självdrag och OVK var okej.
Ventilation finns i taket genom ett "utsug" med en tallriksventil som jag kan öppna/stänga genom att snurra på. Vet inte hur tätt det blir om jag stänger men lukten verkar inte bli mindre hur jag än gör med denna ventil.
Avloppet i golvet verkar okej.

Har någon förslag på problemlösning eller orsakssammanhang så vore jag mycket tacksam.

Har du avlopp från vasken som försvinner ner i golvet ta även en titt på tätningen runt där.
Avloppslukt kan smita ut genom dom minsta glipor.

FrittDrag_II skrev:
Har du avlopp från vasken som försvinner ner i golvet ta även en titt på tätningen runt där.
Avloppslukt kan smita ut genom dom minsta glipor.
Tack för tipset.
Handfatet avlopprör är tätat med någon gummimassa runt röret nere vid golvet och verkar tätt.
Det måste vara något annat som orsakar att det bara luktar ibland, eller hur?

Läste någon annanstans att när man spolar i WC:n så kan det ibland orsaka att ett "baksug" i golvbrunnen så att vattnet sugs bort, om systemet är dåligt ventilerat. Kan detta vara orsaken och hur kollar/åtgärdar man detta? Om så skulle vara fallet, borde jag då inte höra något "slurpljud" ifrån golvbrunnen?

/CH

Om det är gammalt hus så kolla även tätningen där toastolen ansluter till avloppet.
Kallt väder brukar ge bättre ventilering vid självdrag och skulle kunna tänkas ta lite extraluft från läckage vid avloppsanslutning som handfat/toastol. Är det gjutjärnsrör så kan tätningen vara söndertorkad pga av ålder.

Om du inte har tilluftsventilen öppen, eller om sådan saknas, så kan det sugas genom vattenlåset,
Jag hade det fenomenet i en lägenhet med täta (ytter)dörrar och fönster,
Tilluften satt bakom elementen, och med den stängd, bubblade det till med jämna mellanrum i golvbrunnen...

Redigerat:
  • Gilla
Lasse Eriksson
  • Laddar…
Okej, jag söker vidare enligt era tips och hoppas på rsultat. Det känns lite ofräscht med den här lukten som ibland tränger vidare ut i lägenheten. Vet inte om man ska ha dörren stängd för att slippa lukten i lägenheten, eller ha den öppen för ventilationens skull...

Ska inte spela någon roll om du har dörren öppen eller stängd. Det ska finnas en springa så att du får IN luft i badrummet.

Sen ska ventilen i taket i badrummet suga ut luft.

Hos mig luktade det också titt som tätt. Det visade sig vara anslutningen mellan Toa & avlopps rör. byttes ut och problemt var borta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.