Myson som säljs av bland annat Claes Olsson har en värmflyttare som säljs som paket för 695 kr. (vilket är billigare än att handla via Mysons egen sida) men men....

Nu undrar jag om det inte går att använda en "vanlig" badrumsfläkt eller motsvarande till att flytta lite varmluft mellan två rum. Vi har i källaren lite svårt att få värmen från värmepumpen att räcka in i gillestugan pga lite vinklar och vrår....men tänkte ta en liten genväg för värmen genom en vägg.

S&P som också säljs av Claes Olsson har än fläkt som enligt specen är rejält mycket tystare och dessutom klarar mer kubik luft, dock står det badrumsfläkt på den. Den har ju ingen termostat, men det går ju att fixa om det behövs.

Alltså...är det något speciellt med en värmeflyttarfläkt eller är "same, same"!!??

:D
E

värmeförflyttare har som regel inbyggd automatik för start o stopp och varvtalsreglering men ger i de flesta fall bara marginell effekt. Det är på tok för lite luft för att göra nån större nytta.

Jag har alldeles nyligen monteras en PAX 250 med värmeflyttarpaket, detta för att transportera värme mellan allrummet, där pelletskaminen står, till köket. Jag valde mellan Myson och PAX, men fastnade för PAX pga två faktorer; ljudnivå och effekt. Myson surrar i 37dB mot PAX 30dB. Värt att nämna är att 3dB uppfattas som en fördubbling av ljudstyrkan. Effekten; Myson ger 60m³/tim mot 90m³/tim för PAX. Visst är PAX dubbelt så dyr, men det är ju en engångskostnad och uppenbarligen får man ju vad man betalar för!
Jag kan varmt;) rekomendera PAX, vi höjde temperaturen i köket med 1-1.5 grader!

Rozeman: Nu är jag ingen expert på alla Paxmodeller, men det är alltså en "vanlig" badrumsfläkt du använt?

Sedan, ska man sätta utblåset i taket, eller ska man dra ned utblåset ned mot golvet. Jag har nämligen väggen öppen så det är inga problem att dra ned rör för detta.

:D Erik

M
Ett tips är att kolla runt hos dom andra ventilations firmorna på nätet. Det är enkelt att bygga en värmeflyttare själv genom att använda en vanlig kanalfläkt och själv plocka ihop rör, ventiler, ljuddämpare m.m. Man får garanterat bättre resultat och kan själv bestämma hur mycket luft som ska transporteras genom att välja den kanalfläkt som passar bäst.

Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.