2 542 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Evakuering från torktumlare i fritidshus
Vi har installerat en beg TT av evakueringstyp, den används endast vid dåligt väder. Slangen är kopplad till en väggventil (yttervägg) och smart(!?) som jag var så köpte jag ett dragavbrott(?), dvs evakueringsslangen kopplas så att det bildas ett avstånd på några cm till ventilen. Resultat, när torktumlaren används så blir hela våtrummet mycket fuktigt, vi brukar därför öppna fönstret för att torka ut fukten. Genom väggen går ett 100 mm spirorör.
Fråga 1. Kan jag helt enkelt montera ett längre spirorör och fästa evakueringsslangen direkt till röret? Borde jag montera ett kallrasskydd? Kan bli lite knepigt, vet inte riktigt hur.
Fråga 2. På utsidan av väggen finns ett vanligt vent.galler, ca 15x15 cm. Tror jag läst någonstans att ventilationsöppningen borde peka neråt, varför i så fall?
Det kan nämnas att på samma vägg finns ytterligare en vent.öppning med fläktutsug, den används vid behov.
Fråga 1. Kan jag helt enkelt montera ett längre spirorör och fästa evakueringsslangen direkt till röret? Borde jag montera ett kallrasskydd? Kan bli lite knepigt, vet inte riktigt hur.
Fråga 2. På utsidan av väggen finns ett vanligt vent.galler, ca 15x15 cm. Tror jag läst någonstans att ventilationsöppningen borde peka neråt, varför i så fall?
Det kan nämnas att på samma vägg finns ytterligare en vent.öppning med fläktutsug, den används vid behov.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kanske lite off topic men:
I fritidshus kör man inte bullrande torktumlare.
Man hänger ut tvätten på klädstreck och låter den torka naturligt.
Genialt!
I fritidshus kör man inte bullrande torktumlare.
Man hänger ut tvätten på klädstreck och låter den torka naturligt.
Genialt!
KnockOnWood, läs första raden "används endast vid dåligt väder". I övrigt håller jag med till 100%. Svar nu?
1. Sätt lite mer spirorör och använd slangklämmor för att fästa dom i rören.
Som kallrasskydd kan du använda backspjäll förutsatt att du har tillräckligt stark fläkt för att trycka ut luften.
2.
Gallret skall peka neråt som ren skyddsåtgärd. Om det pekar "uppåt" finns det risk att vatten kommer in.
Hoppas det hjälper
Som kallrasskydd kan du använda backspjäll förutsatt att du har tillräckligt stark fläkt för att trycka ut luften.
2.
Gallret skall peka neråt som ren skyddsåtgärd. Om det pekar "uppåt" finns det risk att vatten kommer in.
Hoppas det hjälper
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack djb
1. Osäker på vad backspjäll är för något, det bör ju helst vara något som ryms inuti röret eller på utsidan. Skall kolla Biltemas vägggenomföring nr 87-396, förutsätter att kallrasskyddet kan täckas av ventilgallret på något sätt. Samtidigt är jag lite rädd att plastdetaljer kan deformeras vid temp.växlingar
2. Jo, att gallret skall vändas så att öppningarna kommer neråt förstår jag ju, jag trodde att jag sett en rekommendation att använda en rörkrök av något slag, kanske för att vara säker på att allt vatten rinner ut
1. Osäker på vad backspjäll är för något, det bör ju helst vara något som ryms inuti röret eller på utsidan. Skall kolla Biltemas vägggenomföring nr 87-396, förutsätter att kallrasskyddet kan täckas av ventilgallret på något sätt. Samtidigt är jag lite rädd att plastdetaljer kan deformeras vid temp.växlingar
2. Jo, att gallret skall vändas så att öppningarna kommer neråt förstår jag ju, jag trodde att jag sett en rekommendation att använda en rörkrök av något slag, kanske för att vara säker på att allt vatten rinner ut
Evakueringsluften blir ju både varm och fuktig, så att röret ska luta nedåt(lägsta punkt vid yttervägg) låter ju logiskt,Amatörbyggaren skrev:
men kallaste punkten blir ventilationsgallret, så där bör det kondensera mest, värt att tänka på(dropp på fasaden).
Att undvika 'vattenlås' på utblåsslangen är nog inte helt fel heller.
Om du inte får något bättre svar med exakta vinklar, så kan du alltid googla in någon installationsmanual för en frånluftstorktumlare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden