1 308 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
sätta in fläkt i badrummet ?
funderar på att sätta in en fläkt av något slag i badrummet då det blir väldigt fuktigt när det badas ...finns ju en ventilation med självdrag i taket tänkte att man bara kanske kunde montera dit en pax fläkt eller liknande ... när jag började kolla i ventilationen så går den inte rakt upp utan går vidare nånstans, så jag är rädd att den inte orkar med att dra ut fukten beroende på hur ventilationen går ...vad tror ni ?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Om du har en yttervägg i badrummet är det suveränt att ha en fläkt, blir torrt direkt då och man kan ställa in den så att den startar och stoppar automatiskt t.ex efter man har duschat.
Om du inte har en yttervägg ska det inte finnas nån fläkt då det kan öka luftfuktigheten i det andra rummet med skador där som följd.
Om du inte har en yttervägg ska det inte finnas nån fläkt då det kan öka luftfuktigheten i det andra rummet med skador där som följd.
Ventilationen svänger nog av och går en bit mellan tak och golv innan den går upp och ut genom taket. Tror inte det skulle vara några problem att montera en fläkt där. All vattenånga går ju nu ut den vägen ändå. En fläkt snabbar på processen.
Det är iofs sant. Det beror helt på vilka förutsättningar det är. Bor du i hus eller lägenhet? Ventilationskanalen från badrummet kan ju gå ihop med andra rums ventilation. I mitt hus har jag en ensam kanal som går från badrummet och upp genom taket. Där hade det inte varit några problem att sätta en fläkt. Jag valde dock att sätta fläkten i ytterväggen när jag renoverade för att det kom närmare duschen. Försök ta reda på vart kanalen går och hur fräsch den är.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden