4 334 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Hur långt ner från taket måste ett spirorör till köksfläkten vara isolerat?
I mitt kök kommer ett spirorör ner genom taket och är isolerat hela vägen, röret går ner ca 0.5 meter från taket. Därpå ska köksfläktens flexibla oisolerade slang anslutas.
Hur långt ner från taket måste spiroröret vara isolerat?
Jag är intresserad av att avlägsna isoleringen för att även spiroröret ska kunna döljas av plåthuven ovanför själva fläkten. Jag förstår att isoleringen ska sitta kvar i rörets genomföring genom taket, men kan man avlägsna den strax nedanför taket?
Hur långt ner från taket måste spiroröret vara isolerat?
Jag är intresserad av att avlägsna isoleringen för att även spiroröret ska kunna döljas av plåthuven ovanför själva fläkten. Jag förstår att isoleringen ska sitta kvar i rörets genomföring genom taket, men kan man avlägsna den strax nedanför taket?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vid nybygge här brukar sotaren gnälla om inte isoleringen sticker ner 5cm under takgipsen.
Ska man hård dra gränsen så säger reglerna att en IM-kanal(kökskanal) ska isoleras i sin helhet fram tills att den blir synlig och åtkomlig för rensning(dvs när den kommer ner i skåpet, taket, väggen m.m. I vissa fall drar man en IM-kanal i sidled ovan köksskåpen. Då ska den också isoleras. Detta för att rörets isolering ska förhindra brand i hela sin längd
Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara