ylven
ylven: Ett annat alternativ är ju att sätta en takfläkt ovanpå skorstenen som suger ut luften istället. Då får du ner ljudnivån väsentligt. En annan sak att tänka på är att du troligen inte vill ha fläktarna igång på sommaren. Då är det mycket bättre att ha en avfuktare iom att källaren är kallare än uteluften. Detta för att man inte ska dra in varm luft med ett högt absolut
6 svar · 18,5k läst
L
Läkaren: har hört att man lär ha minst 80mm i diameter på tilluft, annars kan det bli å vina i röret.
2 svar · 5,3k läst
G
Go4it: Hur fungerar det om jag tilläggsisolerar ytterväggen innefrån och drar kanalen där (fönsterväggen) och sedan sätter upp en gardin framför tilluftsdonet? Försämras effekten och är det olämpligt? /Go4it
4 svar · 8,9k läst
Y
y98matan: Har mitt undanstuvat i källaren och ångrar det inte. Det låter inte speciellt mycket men bredvid ett sovrum skulle jag inte sätta det, svårt att undvika stomljud helt.
14 svar · 3,5k läst
R
Raukas: Som vi alla vet varierar flödet när du har självdrag, men mäter du vid olika temp o vind så får du ju ett exakt luftflöde vid olika väder o vind förhållanden och vet du vädret vet du flödet. Sedan är ju det exakta flödet INTE det mest relevanta utan att det drar i s-ventilerna och att du får in uteluft i huset. Sedan skall man vädra mycket, speciellt under den varma årstiden. Mvh
12 svar · 13,5k läst
Immobil
Immobil: Chansen är större, att du återkommer, om du inte blir det. :D
11 svar · 5,4k läst
·
Consensus
Consensus: Tja, du skulle kunna göra en mätning med infrarött - detta för att se om det finns köldbryggor i väggen.
10 svar · 4,8k läst
·
THE MACHINE
THE MACHINE: Vet faktiskt inte vad dom kostade, jag bara beställde satte dit dom, pappers skötandet låter jag till dom inne på kontoret, men det är ju bara skumplast så blodigt kan det inte va.. Hoppas att det löser sig.
5 svar · 1,1k läst
T
Tjoa: Finns rostfria spirorör, sen om de är snyggare är väl en smaksak...=)
2 svar · 4,7k läst
J
Jari Borén: Hej! I och med att du bor i lägenhet så måste man veta om fläktkanalen från ditt kök går rakt ut eller om den är en gemensam kanal för flera lägenheter. Om den är gemensam så kan du inte montera en köksfläkt med fläktmotor som då kan trycka matoset till grannarna. I så fall gäller kolfilterfläkt. Är det en egen kanal enbart från din lägenhet så är det bra för då kan du
1 svar · 7,0k läst
J
johan771: Tack för svar! Har läst in mig lite på "fläktwoods" dom verkar ha fina grejor. Vi kommer troligtvis ha jordvärme som uppvärmningssystem i huset, golvvärme. /Johan
4 svar · 1,2k läst
Consensus
Consensus: Smaksak väl. Med VBX har du väl enbart frånluft, vilket innebär att tilluften tas via fönsterspalter eller dyl, dvs med kallras som följd. Med FTX får du tempererad tillfuft som dessutom är filtrerad.
1 svar · 2,1k läst
S
schotte: Någon som vet vilken frekvens fjärren skickar på till Heru 75S? Har för mig att det stod någonstans men hittar inte på det.
0 svar · 938 läst
Consensus
Consensus: Har du rensat frånluftskanalerna? Misstänker du ett avbrott i någon kanal så kan man enkelt filma dem från insidan.
4 svar · 3,6k läst
P
puppe: Sitter här och försöker hitta info om hur man ventilerar en nybyggd tvättstuga. Ville ge en kommentar i ämnet kondenstumlare... Vi köpte en sådan efter att tidigare haft en frånluftstumlare. Vi fick så mycket fukt i tvättstugan så färgen flagnade från dörren! Har också för mig att försäljaren sa att det skulle bli MINDRE fukt i rummet när man körde den, men så är absolut
8 svar · 14,2k läst
Mich
Mich: Tjohej, 57a här plus lite större! Bergvärme och FTX. FTX installerar jag själv, mycket mycket tid. Rören måste fram någonstans. Blir troligtvis lite synligt någonstans i huset + i några skåp. Jag fick offra två halva skåp i köket. Jag gjorde det inte av ekonomiska skäl, så fråga mig inte om pris/besparing. Frånluft kan man ha i köket, ej tilluft. Angående punkt två i din
1 svar · 3,1k läst
P
Pasta: [citat] Klart att premodul är färdigisolerat men 150mm avser väl rökrörets innerdiameter sedan tillkommer isolering och ytskikt Kollade och Conturas premodul är isolerad med 60mm och har alltså ytterdiametern Ø280mm sedan tillkommer ett skyddsavstånd på 50mm till brännbart eller annan kanal alltså 380mm. Schaktet skall invändigt vara klätt med obrännbara byggskivor altså måste du
3 svar · 2,7k läst
V
villafors: Kåpor för extern fläkt tenderar att vara vansinnigt dyra. Någon som har förslag på prisvärd kåpa för extern fläkt?
0 svar · 1,9k läst
O
ofdofd: Tack! Lite följdfrågor: - Är detta en helt ljudlös lösning, det vore ju bra? - Verkar smart att dra matning och styrning i skorstenskanalen, är det en bra lösning? - Behöver jag dra ett rör i skorstenen för att undvika kondens och frostsprängning? Är det någon som kan rekommendera en bra takfläkt för ändamålet som också är snygg, diskret och inte förfular nu när jag lyckats
2 svar · 2,2k läst
Y
Yo: Hejsan Jag har köpt mina av Bo Lindén på folkfilter och den kvaliteten slår villavents med hästlängder. Inget jädra glasfiberfilter här inte. Vem vill ha glasfiber flygande i luften hemma? Priset är helt ok, kommer inte ihåg exakt vad jag betalade men det var 30-40% mindra än orginal. Det var ett tag sen jag köpte då jag köpte 8 uppsättnigar så jag har i 4 år :-) Dom har alla
5 svar · 16,5k läst
J
jopen: Där kan lösningen vara för min del. Vi hade ett ljus som man skulle ha lampolja i. Misstänker att det inte va ren paraffin utan en sort som osar mycket. Som sagt det har inte blivit mer hemma hos oss eftersom vi bara använde den en gång. Tidpunkten stämmer rätt så bra.
19 svar · 16,7k läst
V
villafors: Tjoa Jag blandade ihop deras plattväxlaraggregat med VM motströmsväxlare. Så det får bli VR med roterande växlare. Är det någon som vet hur styren funkar, jag pratade med "teknisk support" på Systemair idag, men han visste inte vad kylåtervinning var för något...hade han aldrig hört talas om. Man skulle vilja styra växlaren med en 0-10V, eller är det så illa att det är en on/off
32 svar · 11,8k läst
Consensus
Consensus: I en modern FTX kan de hänga ihop, men spisevakueringen har en egen bypass så att man slipper få oset i själv växlaren. Det hela avgörs var i huset man har köket resp aggregatet. System Minimaster finns fortfarande och då sitter alltså aggregatet ovanför spisfläkten. I system minivent separerar man de tu. Då kan man tex sätta aggregatet i tvättstugan och välja om man drar
4 svar · 1,4k läst
P
Per-Erik: Jo den risken finns väll. Men tanken är ju att du ska ha ett svagt undertryck även på övervåningen. Du kan ju även se till att de fönsterventiler är av en modell som går att stänga.
1 svar · 1,8k läst
mycke_nu
mycke_nu: Spraya på lite Klorin så lugnar det väl ner sig lite..
5 svar · 3,3k läst
J
JesseJames: Om du stänger av det så går det att justera temperaturen och aggregatet försöker som vanligt reglera luftemperaturen på tilluften med värmeväxlaren (av och på av denna med hysteres om jag får gissa). Är det för kallt ute är det enda som händer att tilluften kommer att falla under det inställda värdet. Jag har inte märkt av att det är något problem ens vid minus 15 ute.
9 svar · 13,0k läst
mattiasp
mattiasp: Det är de här här jag tänker använda: http://www.soliduct.com/montage/upphangning/svep.htm
7 svar · 6,3k läst
V
villafors: Frånluftflödet mäts med en tratt över donet. Svema. Tilluft kan mätas i kanal med tex Tsi ,eller om donet har k-faktor mäts ett diff tryck och flödet räknas ut. Man kan ju mäta tilluft med påse och klocka tiden det tar. Har faktiskt provat de flesta sätt....påse var kul men osmidigt. Tsi är vanlig....ställ in cirkulär kanal o dimension o vips har du flöde i lit/sek.
35 svar · 9,7k läst
H
händige herrn: Tack för alla tips så lång! Känner mig rätt säker på ett de jobb som ventfirman gjort tidigare på anläggningaen inte har med nuvarande problem att göra. De håller på att kolla upp hur avfrostningen egentligen ska fungera. Nu blir det till att mixtra så lär jag väl hörav av mej om det dycker upp nya funderingar. Stort tack!
17 svar · 10,3k läst
B
benox: En FLVP hade väl i första hand tänkt användas för att värma tappvatten, men om man ändå ska skaffa en så kanske det är smartast att skaffa en som kan värma huset oxå (helt eller delvis), även om man gör den ombyggnaden vid ett senare tillfälle. Vattenburen värme känns ju lite mer framtidssäkert än den direktverkande elen... Fördelen med FTX som jag ser det är att man får en
3 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.