Ventilation
ylven: Tack för input! Så kan det ju vara förstås, att det bara har "åkt isär". Jag får ta mig en vända upp på vinden igen, med spade till spånet, och undersöka närmar. Ingen är gladare än jag om jag slipper byta.
Kristianesi: sökte lite snabbt och hittade detta 221 Cal/m3 luft och grad Här http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=11792.0
Kristianesi: Kontakta vilken ventilationsfirma somhelst så kan dom lösa dina problem...
master_mimer: frånlufttumlare är klart det snabbaste sättet att torka tvätt. Något energieffektivare än torkskåp, men trots detta ett enormt sklöseri. At skicka ut luften genom väggen innebär att du riskerar att störa husets ventilation, och du riskerar även fuktproblem i och utanför vägg som tidigare nämnts. Beroende på hur rummet är ventilerat i övrigt så kanske den bästa lösningen är
Fader Jan: Med tilluftdon menar jag helt enkelt ventiler för att luft ska komma in i huset i samma mängd som du vill ventilera ut. Jag förmodar att du har en .sk. alliansfläkt med en fläkt på taket samt en fläkt i spiskåpan. Beroende på hur röret brån kök respektive badrum är anslutna mot takfläkten så finns risk att luften sugs ner genom röret till badrummet. Det är ytterdörren du ska
jerk: När jag var på Hem&Villa mässan i höstas så hade dom spirorör som skorstten i mässhallen och dom eldade så luften dallrade runt röret så det borde tåla en hel del.
Tback: Tack, jag ska kolla upp den fläkten. Jag har ingen värmepump men gott om pengar, så jag brukar prioritera "mysig inomhusmiljö" framför "energibesparing". ;-)
Raukas: Läs på om självdrag, mekanisk frånluft och FTX. Därefter kan du ringa en liten vent firma som säkert kan komma ut och titta och lämna förslag på åtgärder. Kostnad för detta ca 3-5000 kr + moms?
SnickarNicke: [citat] När han provade att öppna en dörr vände suget och gick åt rätt håll. Nu är tillluftsventilen mer öppen. :D
TobiasN: Har gått igenom huset o kollat hur det ser ut med tilluft på markplanet. Det enda som finns är en sådan där ventil som sitter över ett fräst hål igenom förnsterkarmen, och det i bara ett av sovrummen. Verkar som att det blir till att fixa tilluft i markplanet..... !! ///tobben
Savanna: Tack Bror för ditt svar, känner mig som en blåst blondin. ;) Att jag inte tänkte på att söka på hitta.se förut. Men nu kan iaf min far vara lugn med att han får hjälp av ngn som kan ventilation.:) /Kristina
Tetley: Hej ! Har en braskamin med inbyggd fläkt på 9kW i vardagsrummet men värmen stannar kvar i vardagsrummet och köket. Jag skulle vilja förflytta en del av värmen till sovrummen. Tanken var att dra ett ventilationsrör+fläkt med termostatstyrning från kaminen via vinden till hallen där 3 sovrum ligger. Enplanshus med relativt öppen planlösning. Vilken dimension på rör/fläkt ska man ha ?
royal: För ett par år sedan totalrenoverade vi köket. Då spisfläkten hamnade långt ifrån murstocken där tidigare fläkten var kopplad till imkanal, valde vi att sätta in en kolfilterfläkt. Så här i efterhand kan man lugnt säga att man är missnöjd. Matoset känns i hela huset när man steker något och då vi har en ganska öppen planlösning förstår ni säkert hur det blir. Funderar på
u95hw: Vi har idag ett hus från -47 som har bytt värmesystem ett par gånger men har nu fjärrvärme och självdrag. Jag funderar på att installera ftx men har undar först om det är möjligt och vad det hamnar på i pris. Självklart så skiljer det från hus till hus men på snackar man 10, 20, 30 tusen eller är det mer? Jag hade tänkt att göra en hel del själv.
Raskus: Nu har jag pratat med en säljare på Rec-vent och någon sådan funktion fanns inte på något av deras aggregat. Vilket aggregat är då bäst för mig? Huset blir 150 kvadrat, två plan. Uppvärmningen blir fjärrvärme och kamin. Aggregatet får gärna vara litet och smidigt, helst vägghängt.
Kristianesi: Om kanalen slutar i tak så skulle jag plocka bort donet och dra ner kanalen i rummet och där montera ett grovfilter avsett för tvättstugor och ett dragavbrott (altså ca 10cm mellanrum mellan slangen från torkskåpet och donet) mellan frånluftdon och torkskåp. Sen är det bra att sätta igen det gamla kanalen från torkskåpet. Som dessutom inte fungerar om ditt hus är rätt injusterat
B.Svensson: Ingen med kunskap i ämnet som vill dela med sig?????
FrittDrag_II: Är inte så svårt att byta fläkt, hör med någon vent eller plåtslagare om dom eller kolla på någon av internetbutikerna (t.ex. ventilationsbutiken eller soliduct). Då menar jag att byta hela fläkten, att hitta någon som säljer själva motorn kan vara lite svårare. Är inte svårt att byta själv, kan vara lite klabb med var man skall ansluta elen men inget svårt om man tar det lugnt.
stig pettersson: Hej! Jag har lite av samma problem. Välisolerat med "strumpan" hela vägen. Finner i dag spishällen täckt med vad jag antar är kondensvatten. Vad göra? Kondensavskiljare? Stig Petterson
abbe_: Det brukar bero på dålig ventilation/luftväxling i sovrummen. Är freshventilen öppna och luften kan ta sig ut ur sovrummen (på glänt eller slits)? - i så fall tror jag att frånluftsventilen i hallen inte har tillräckligt med drag. I stället för att sära en frånluftsfläkt på den kanalen kanske ni kan öka draget/fläkthastighet i badrum och/eller tvättstuga (om det inte finns
fazer480: Många ventilationssystem sitter i källaren på sjukhus, banker mm. och det bara att kräma på med fläkten lite!!! Risk för ljud, men öka kanalstorlek lite och använd ljuddämpare, det lönar sig.
fazer480: Hur stort är förrådet? Är det uppvärmt? Har du ersättningsluft? Vad har du i förrådet? MC´n kanske luktar bensin....
SnickarNicke: Ja, först ska vi se till att bakdraget upphör, sedan installera en PAX. Alternativet till en PAX skulle kunna vara en sån där "boll" som sitter ute/uppe på rörets slut. Den snurrar när det blåser och kommer därför alltid mer eller mindre suga ut luften.
Snailman: ja det finns två typer av värmeväxlare dels roterande och dels motströms, står en del här: http://www.k-rauta.se/Bilder/VVS/Varmeatervinning_SE-2376.pdf sidan 6
withnail: Hej! Jag tror inte att detta är riktigt vad du tänkt dig men här är en snygg variant istället för de vanliga lösningarna, ett perforerat galler med fyrklövermönster. http://www.gysinge.nu/frames.aspx?sectionId=973 Redigerat: hoppsan, sidan 2 skall det vara. Länken funkar inte direkt till produkten...
FrittDrag_II: Har du ritning med luftflöde på tar det inte så långt tid, och även om du saknar det är det inte så svårt att bestämma luftflöde (om den som mäter är kunnig). Men räkna nog med att det kostar en 2000-3000kr beror på hur nära du hittar en firma.
kolvas: [citat] Kan jag använda detta också? Jag har problem med att det ryker in när man ska lägga in mer ved, jag har en kanalspis (tror jag det kallades, det går luftkanaler runt kaminen som släpper in luft ifrån ett rör som går ut genom ena gaveln på huset) sen sitter det luckor på spisen. Sen har jag ett problem till och det är att kransen är lös på spisen, jag vet inte hur man kan
Per-Erik: Hejsan.. Som glad amatör är detta mitt råd. Jag är skeptisk till att du ska ha från luft fläkten i källaren. Den borde vara plaserad högt upp. Annars motverkar du naturlagarna, bättre att jobba med dem. Det är varm fuktig luft du vill ha ut, varm luft stiger. Annars tror jag du tänker rätt. Focering kan ju ge ett backflöde i ett annat rum, men det borde gå att lösas genom att
Mich: I mitt hus så är luftspalten vid takfoten tilltäppt en hel del av asfaltboard. Gjordes en hel del med huset för ca 40 år sedan, bl.a. 45 iso + asfaltboard + tegel (halvsten). De satte asfaltboarden högt mot råsponten (yttertak, snetak). Dock ej helt tätt, plus att det sitter nät. Trots detta har getingar byggt bo (för länge sedan). Nu har jag gjort om lite i ett hörn av huset, för