E
exerg: Förr satt det galler i i stort sett alla rum som gränsade till murstocken. Mestadels satt det ett spjäll bakom gallret som kunde stängas med en kedja el likn. Stäng det. Det är bättre att det suger lite bättre i våtutrymmena.
2 svar · 3,4k läst
Totte_S
Totte_S: [citat] Alltså verkar det mer rimligt att material inkl. aggregat hamnar kring 50 papp som jag skrev tidigare. 50 papp för jobbet kanske kan diskuteras alltså, men med ROTavdraget kommer jag undan med 25000 för jobbet. Passar mig bra. Har krälat tillräckligt i trånga äckliga utrymmen. Alla nöjda och glada, men helt klart kan man spara ett par slantar om man har lust.
13 svar · 6,9k läst
T
Tjoa: http://www.byggahus.se/forum/ventilation/121237-overluft.html Man ska sträva efter att ta luften lågt, men går det inte så går det inte och då får man sätta den där utrymme finnes.
1 svar · 4,1k läst
R
RobinG: Inte murad någonstans utan nästan 20 cm tjock betongvägg så flytta blir nog svårt. Finns det ingen mindre ventilationsdon att byta mot då?
4 svar · 2,9k läst
·
N
niclas vent: ditt problem är en ren kortslutningshistoria. flytta åtminstone donen ifrån varandra. som du nämner, frånluften bör sitta närmre duschen. imponerad att nån installerat ventilationen på det sättet. he he.
2 svar · 1,2k läst
·
N
niclas vent: acticon säljer passande mtrl för det du önskar. ring o prata med nån där. säljer hur mycket som helst... tror att påsvarianten ligger på lappen styck/radiator.
2 svar · 3,3k läst
N
niclas vent: problemet kan ju vara att du dimensionerat kanalen lite dassigt. 100 spiro. en kanalfläkt drar ur lite mer flöde än vad man bör köra i en sådan. skulle aldrig gå under 160 på huvudkanalen. om jag inte att satt in en trafo/tyristor styrning på kanalfläkten. självklart med ljudfällor installerat (ej udda/halvfabrikat).
5 svar · 3,2k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: www.torfors.se Där har du lösningen på ditt problem. Har själv installerat en och klarat en OVK. Skippa kolfiltertanken direkt. Spjället säljs bla på elgiganten för strax över tusenlappen.
2 svar · 1,9k läst
M
Mackan80: Hej! Jag har varit intresserad av en bostad ända fram tills igår. Det är en villa som nu har gjorts om till lägenheter. När jag tog loss ventilationstrumman i alla rum (inkl badrum) så fanns där inget ventilationsrör. Det gick rätt igenom vägen. Det såg ut som om dom bara hade skurut ut ett hål i isoleringen. När jag gick runt byggnaden så fan jag att dem hade gjort 3x4 hål rätt
0 svar · 844 läst
D
Danjell: Taket är byggt av avlånga spånskivor, ca 2x0,5m. Vet ej vad de heter, men de skruvas upp, spacklas och målas vita som jag förstår det, så att ta ner taket och dra om ventilationen känns ganska uteslutet. Speciellt också för att det är en bostadsrätt, och att man måste anmäla byggändringar till styrelsen och få det godkänt osv. Därför är jag sugen på en latmanslösning med
3 svar · 2,4k läst
·
P
ptlf: Man sabbar knappast hela husets ventilation med en fläkt i badrummet som säkert bara går när badrummet används eller nyss gjorts, har för övrigt själv ventilation från badrum o även köksfläkten till kanaler i muren å det fungerar utmärkt.
6 svar · 5,9k läst
·
Kemi
Kemi: Hej ! Det jag undrar över är om det finns någon ventiltyp som passar i 74mm hål ? Vill ha ventiler för att matcha spottarna, det gäller två friskluftsintag. Något galler eller ventil, helst runt. ;) Har letat men bara hittat ner till 80mm som minsta. Tacksam för svar ! Mvh Kemi
0 svar · 1,0k läst
R
RastaM: Hej, jag vill öka självdraget i skorstenen och funderar på att köpa en rökgasfläkt att montera uppepå skorstenen. Skorstenen innehåller flera kanaler men är jag egentligen bara intresserad att öka draget i en eller två av totalt fyra kanaler. Ingen av de kanaler jag vill öka draget i används för eldning. Min första fråga är om det finns någon annan typ av fläkt som kan montera
0 svar · 2,1k läst
B
BigGitt: Själv har jag liknande problem. Med tanke på den uppvärmda tilluften skulle nog dom flesta rekomendera FTX motströmsmodell pga den höga verkningsgraden. Till varmvatten och värmen jordvärmepump. Hade huset varit mindre hade man kunnat tänka på en FLVP med tilluftsmodul.
1 svar · 947 läst
S
Stickan_c: Hej, Jag håller på att inreda ett vindsutrymme på tredjevåningen i vårat kedjehus byggt 1979. Det mesta är klart men jag vet inte hur jag skall få till ventilationen. Det finns ingen tilluft tillhuset (?) men frånluft i kök, grov kök och på toaletterna med en fläkt på taket. För att få cirkulation på luften på vinden tänkte jag förbinda vinden med toaletten under med ett rör.
0 svar · 1,1k läst
M
DIY_freak: [citat] Du bör använda Conrad artnr 620337 eller Conrad artnr 618103 istället. Så länge det är samma fas som du har för båda systemen så borde det fungera som du tänkt med att kombinera dem. Men ännu enklare är det nästan att skaffa en timer för samma system (eller huscentralen om du tror du tänker bygga vidare på systemet).
5 svar · 2,6k läst
N
Nussen: Hej Björn, Jag har exakt samma "ventilationsproblem" som du, och funderat i samma banor. Tvåplanare med badrum ovanför varandra och som delar eternitkanal upp till det platta taket. När vi flyttade in i huset i somras gick jag direkt och köpte 2 st. fuktkänsliga badrumsfläktar som startar varje gång ngn duschar. Nu har jag emellertid insett att fläkten på den nedre våningen knappast
2 svar · 4,4k läst
N
Nussen: Jag har precis monterat en Vilpe E150 på taket. Återförsäljare i Sverige är bla Fresh. Den går tyst och fint och allt verkar lovande. (Själva fläktmotorn är en EBM-Papst). Det finns en uppsjö olika modelltyper, men min är av den typ som monteras flänsat på en horisontell yta, tex. en skorstenshuv eller likannde. Varvtalsregleringen sköts av en 5-stegad tyristor (låda med ett vred).
3 svar · 3,2k läst
E
exerg: Det går väl även att knyta ihop kanalerna på vind och föra ner frånluften till källaren i ett nytt rör eller i en kanal som går ditt ner. Risken är nog att skorstenen har små läckage till angränsande befintliga kanaler som kan ge orealistiska luftflöden. Säkrast är nog att även dra i slang i de gamla kanalerna som skall användas. Tilluft på nedre plan kan tex mynna i golvet
2 svar · 1,9k läst
F
Fiero: Har ett FTX-system från Husqvarna Reginair som beter sig lite underligt kan jag tycka. Jag har frånluft på bad samt liten toalett och köksfläkt. När dörren till lilla toaletten står på glänt typ 15 cm så börjar det dura väldigt i väggen (troligen resonans ovanifrån) i det rummet. Stänger man eller öppnar så lite som 10cm till så tystnar det direkt. Blir det någon slags obalans
0 svar · 1,2k läst
I
injonil: 80% låter väl lite som gränsfall men det är över 90% ute ofta nu. Jag skulle inte vara orolig om det oftast låg under 80%. Det går väl att inspektera vinden? Det visar sig så småningom :)
28 svar · 23,3k läst
Quist
Quist: Borde det inte räcka enbart med ett ganska grovt rör genom mellanbjälklaget? Dvs. behövs verkligen en fläkt? Det borde bli en ordentlig kudde med varm luft ovanför kaminerna och är det då ett hål i taket så borde den varma luften strömma upp där. Den kalla luften uppe rasar ner i trappen till nedervåningen där den värms upp... Sen kan man ju fundera på hur man får till en snygg
13 svar · 4,8k läst
J
Josth: Alt 3 - Både ventiler som kan regleras och avfuktare. Minst en reglerbar ventil högt upp som draget från garageporten kan ventilera mot. Reglerbart galler sätts på porten. Stor ventilöppning på sommaren och liten ventilöppning på vintern. Använder en högkapacitets "hemmaavfuktare" av kondenstyp med hygrostat som jag placerat högt där det är som varmast i garaget eftersom denna typ
10 svar · 10,4k läst
tihimas
tihimas: Vinden kommer att vara otillgänglig om en vecka. Då är det fullt med isolering där.
6 svar · 2,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Tack för synpunkterna! Jag trodde annars att det här var ett av de bättre FTX-aggregaten på marknaden. Redovisad verkningsgrad är mycket bra. Vad skall jag välja istället? //KoW
3 svar · 4,9k läst
D
Disktrasan: Är det gamla självdragskanaler, alltså "teglade" historier, är dessa kopplade till en central frånluftsfläkt, eller bygger det på självdrag? Är kanaler av ovan nämnd typ och de boende (mot reglerna) installerat en kökskåpa med egen fläkt, så kommer det garanterat att tryckas in luft från allt och alla i och med att de teglade kanalerna på inget sätt är täta. Det är för
19 svar · 11,4k läst
T
Tomppis: Hej! Låter ju som effekten man får ut vintertid klart skulle vara värt "besväret" att laga en luftbrunn! Kostnaderna torde ju inte bli mera än några 100€. Skulle du bygga luftbrunnen likadant idag igen eller skulle du ändra något? Tänker främst på längden som du sa var 18 meter. På vilket djup har du rören? Varför använde du inte dräneringsslang med hål? Vet du var jag kan
2 svar · 1,7k läst
D
Disktrasan: Hejhej! Isolering av fläkten bör göras om du planerar att ha den på vind. Min erfarenhet säger att det är bättre med en takfläkt dock, den behöver alltså inte isoleras och är också ofta lättare att komma åt vid service. Trycket är väldigt svårt att uppskatta utifrån de parametrar du gett mig, det beror alldeles på hur långt dragna kanalerna är, hur många böjar det är,
2 svar · 7,2k läst
G
Galactus: Det går alldeles utmärkt, kallrasskyddet sitter i fläktdelen :)
1 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.