3 195 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
dags för ny takfläkt - vilka fabrikat?
Takfläkten borde få gå i pension nu efter 29år (utan någon service, tror jag). (mekanisk ventilation mellan kök,bad,wc,tvättstuga)
Vilka fabrikat anses vara bättre, och vad ska man tänka på vid val?
Är det bara att ta den med mest sug eller kan det ge negativa konsekvenser ifall man väljer något extremt?
Vilka fabrikat anses vara bättre, och vad ska man tänka på vid val?
Är det bara att ta den med mest sug eller kan det ge negativa konsekvenser ifall man väljer något extremt?
Jag har själv ganska dålig erfarenhet gällande så här små fläktar, av allt att döma så låter det som att fläkten körs konstanttryckt på under 100 l/s.Ett par fabrikat på boxfläktar är Exhausto, EBM Papst, Ziehl (tveksam om de har så små fläktar dock) för att nämna några. Förutsätter att det inte handlar om en kåpa i köket utan om en kolfilterfläkt, annars bör du inte blanda, även om det i villor knappast spelar någon större roll brandmässigt så finns det risk att trycka in matos vid forcering av kåpan.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Bra kvalite och tysta fina fläktar hittar man hos Exhausto.
Den här borde säkert funka som din nya takfläkt. http://exhausto.se/composite-933.htm
Sen har du östberg och systemair om man hoppar ner ett pinnhål i kvalite.
Den här borde säkert funka som din nya takfläkt. http://exhausto.se/composite-933.htm
Sen har du östberg och systemair om man hoppar ner ett pinnhål i kvalite.
Redigerat:
Jag har precis monterat en Vilpe E150 på taket. Återförsäljare i Sverige är bla Fresh. Den går tyst och fint och allt verkar lovande. (Själva fläktmotorn är en EBM-Papst). Det finns en uppsjö olika modelltyper, men min är av den typ som monteras flänsat på en horisontell yta, tex. en skorstenshuv eller likannde.
Varvtalsregleringen sköts av en 5-stegad tyristor (låda med ett vred). Här valde jag inte Vilpes egen eftersom den kostar skjortan.
Varvtalsregleringen sköts av en 5-stegad tyristor (låda med ett vred). Här valde jag inte Vilpes egen eftersom den kostar skjortan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden