2 600 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Trådlös hygrostat i badrum ?
Eftersom det verkar finnas mycket kunskap och erfarenhet här så har jag en fråga.
Jag har idag en separat frånluftskanal från ett av badrummen.
Jag skulle vilja att den styrs dels via en timer så att den går med jämna mellanrum samt att den aktiveras via en trådlös hygrostat vid behov.
Är det någon som har några tips om hur man löser detta enklast ?
Har möjlighet att sätta timern i elskåpet men vad behöver jag för att lösa den trådlösa biten ?
Jag har idag en separat frånluftskanal från ett av badrummen.
Jag skulle vilja att den styrs dels via en timer så att den går med jämna mellanrum samt att den aktiveras via en trådlös hygrostat vid behov.
Är det någon som har några tips om hur man löser detta enklast ?
Har möjlighet att sätta timern i elskåpet men vad behöver jag för att lösa den trådlösa biten ?
www.conrad.se artnr 620347 kombinerat med lämplig trådlös mottagare (beroende på hur fläkten är monterad).
Jag använder en sådan i badrummet och det fungerar perfekt. Har kopplat den så att den forcerar takfläkten vid inställd luftfuktighet i badrummet.
Jag använder en sådan i badrummet och det fungerar perfekt. Har kopplat den så att den forcerar takfläkten vid inställd luftfuktighet i badrummet.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
En PAX 260 fläkt går hela tiden med lågt grundvarv och ökar det när man överskrider den fuktighetsnivå man har bestämt. När fuktigheten gått ner igen så går den på grundvarvtal igen. Kanske är det en lösning?
¨ridax skrev:
Jag har tittat lite på den där. det jag försöker förstå är om jag kan kombinera den tex med
http://www.conrad.se/?article=618103
Om jag kopplar in min andra fläktstyrning av frånluft till övriga rum paralellt med hygrostaten så borde jag ju få till det som att fläkten går vid givna tider samt att om hygrostaten slår till så aktiveras fläkten.
Har jag fattat det rätt ? :S
Kurtivan skrev:
Har en lång kanal ca 20 m och med en riktigt pra fläkt så det känns som att jag bara vill komplettera den med en bättre styrning men tack en dåd^_^b
Du bör använda Conrad artnr 620337 eller Conrad artnr 618103 istället. Så länge det är samma fas som du har för båda systemen så borde det fungera som du tänkt med att kombinera dem. Men ännu enklare är det nästan att skaffa en timer för samma system (eller huscentralen om du tror du tänker bygga vidare på systemet).mattef skrev:¨
Jag har tittat lite på den där. det jag försöker förstå är om jag kan kombinera den tex med
[länk]
Om jag kopplar in min andra fläktstyrning av frånluft till övriga rum paralellt med hygrostaten så borde jag ju få till det som att fläkten går vid givna tider samt att om hygrostaten slår till så aktiveras fläkten.
Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden