11 387 läst ·
19 svar
11k läst
19 svar
Röklukt i klädkammare/garderob
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Det går med andra ord åt rätt håll.. ;-)
Din lägenhet har ett undertryck och vill därför "suga" in luft genom otätheter. Börjar du täta dessa, och inte lyckas täta alla, blir det ett mycket kraftigare sug genom de otätheter som kvarstår, eftersom undertrycket fortsätter att vilja kompensera.
Samma fenomen drabbar de som tycker spaltventilen drar in kall luft, och stänger / tejpar för denna. Då drar det ÄNNU mera in i övriga spaltventiler.
Alltså, fortsätt täta, men försök också att kompensera ditt undertryck genom att ta in luft från något annnat ställe, ventiler eller dyl.
Din lägenhet har ett undertryck och vill därför "suga" in luft genom otätheter. Börjar du täta dessa, och inte lyckas täta alla, blir det ett mycket kraftigare sug genom de otätheter som kvarstår, eftersom undertrycket fortsätter att vilja kompensera.
Samma fenomen drabbar de som tycker spaltventilen drar in kall luft, och stänger / tejpar för denna. Då drar det ÄNNU mera in i övriga spaltventiler.
Alltså, fortsätt täta, men försök också att kompensera ditt undertryck genom att ta in luft från något annnat ställe, ventiler eller dyl.
Det är alltså en klädkammare och inte en separat garderob i utrymmet, så jag ser att det är ganska stora gliper vid rören som går både upp och ner till andra lägenheter. Det kändes som det blev värst igår? Det vore väl konstigt om grannens köksfläkt (om han röker därunder) är kopplat till garderoberna? Innan hade jag ju vädrat som tusan och det blev nästan värre. Du menar att jag ska kompensera undertrycket genom att ta in luft? Ett öppet fönster vore väl idealiskt?
Hej,
I stället för att lösa problemet själv tycker jag att du ska kontakta din Brfs styrelse och ge dem en chans. Ditt problem är hyfsat vanligt och det finns proffs på sånt där.
I vår Brf hade vi nästan exakt samma problem där en boende skrev till oss om hjälp. En ventilationsfirma kom fram till att när grannen skulle röka öppnade han fönstret och då fick rökarens lägenhet ett relativt övertryck så att luften gick från rökarens till den "klagandes" lägenhet via eldragningar och andra otätheter. (HA-ventilation anlitade vår Brf som ligger i Stockholm).
I stället för att lösa problemet själv tycker jag att du ska kontakta din Brfs styrelse och ge dem en chans. Ditt problem är hyfsat vanligt och det finns proffs på sånt där.
I vår Brf hade vi nästan exakt samma problem där en boende skrev till oss om hjälp. En ventilationsfirma kom fram till att när grannen skulle röka öppnade han fönstret och då fick rökarens lägenhet ett relativt övertryck så att luften gick från rökarens till den "klagandes" lägenhet via eldragningar och andra otätheter. (HA-ventilation anlitade vår Brf som ligger i Stockholm).
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Aha!, då har du alltså ett rörschakt som går genom garderoben! Din lägenhet suger rejält med luft därifrån, ännu mer om grannen vädrar t e x! Täta, täta och täta.... I o f kanske du kan begära hjälpav brf:en, då det är deras schakt...
Är det gamla självdragskanaler, alltså "teglade" historier, är dessa kopplade till en central frånluftsfläkt, eller bygger det på självdrag? Är kanaler av ovan nämnd typ och de boende (mot reglerna) installerat en kökskåpa med egen fläkt, så kommer det garanterat att tryckas in luft från allt och alla i och med att de teglade kanalerna på inget sätt är täta. Det är för övrigt mycket möjligt att grannarnas kanaler ligger samma schakt som din garderob, det beror alldeles på planlösningen i de andra lägenheterna. Dock sker all luftväxling i separata kanaler. Om detta är fallet kan du inte göra någonting, utan du bör höra av dig till din BRF som i sin tur bör ta kontakt med, i min mening, en konsult.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden