Hej!

Vi har en radonevakuering i vårt hus med en värmeväxlare på vinden. (Bifogar bilder på grejerna)

Nu håller jag på och renoverar vårt lilla badrum. Tidigare har vi haft problem med imma i det badrummet vid dusch, därför vill jag sätta in en fuktstyrd fläkt och förbättra tilluften.
Idag finns endast en liten tilluftsventil i fönstret, jag kommer att öka tilluften genom att ta in luft under dörren.

Nu till min fråga, kan jag ersätta donet i luftkanalen som går till värmeväxlaren från badrummet med en fläkt? Antar att motståndet blir mer genom en fläkt och att ventilationen behöver justeras om efteråt? (Det finns spjäll på alla kanaler)
Finns det någon uppenbar nackdel med att fläkten och också då frånluften sitter så nära dörren som ca 50 cm? Avståndet till duschdelen är ca 150 cm.
Kommer den fuktstyrda fläkten inte att starta och om den gör det, kommer den bara skicka ut den fräsha luften som kommit in under dörren då och lämna den fuktiga kvar i badrummet?

Antar att obalansen i fläktsystemet som blir då badrumsfläkten går en stund då och då inte har någon större påverkan på radonevakueringen sett över dygnet?

Tacksam för hjälp!!

• IMG_5383.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5384.jpg
    Skapa konto
  • IMG_5385.jpg
    Skapa konto
Tilluftventilen i fönstret kan du stänga och nån x-tra fläkt behöver du inte.Det handlar mer om en omfördelning och ev ökning av luft som säkert agregatet klarar av. Att ventilen sitter nära dörren är heller inte nåt så stort problem att det föranleder en flytt av denna.Efter en dusch är fukten ganska väl utspridd i hela rummet. Börja med att öppna ventilen ett varv och se resultatet.Annars är ett x-tra glas i fönstret en tänkbar åtgärd.

ditt problem är en ren kortslutningshistoria. flytta åtminstone donen ifrån varandra. som du nämner, frånluften bör sitta närmre duschen. imponerad att nån installerat ventilationen på det sättet. he he.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.