Totte_S
Står inför valet att installera F eller FTX. I grova slängar har jag fått offerter på 50´000 kr för F vent. och 100´000 kr för FTX.
Med amortering på 30 år och ränta på 7 %
Vid 50´000 kr kostar det 5167 kr/år + kostnaden ? för ventilationsförluster
Vid 100´000 kr kostar det 10333 kr/år + kostnaden ? ca 20% av ventiltionsförlusterna.
Enligt vent.firman kan man räkna med ca att spara in ca 5000kWh/år med FTX gentemot F.
Detta skulle i så fall innebära att jag i princip räknar hem merkostnaden!
Jag anar att det inte är så lätt, så var tänker jag fel?

Det går åt 0,0003 W för att värma en kbm luft en grad. Utifrån det och luftomsättningen samt temperaturdifferensen på dig ort kan du räkna vad du sparar med FTX. 80% besparing är väl säljargumentet och man kan kanske anta att det uppnas vid optimala förhållanden. Ungefär som att man skall ta COP-värdet på en värmepump med en nypa salt.

Glöm inte att lägga till driftskostnaderna för FTX:en i form av filterbyte etc. Inga stora pengar kanske men ändå.

Vad har du för uppvärmningssystem? Kostnad per kWh?
Denna används för att beräkna kostnaden för att tillföra 100% av värmeenergin ("ventilationsförlust") i fallet F-ventilation, jämfört med 20-25% värmeenergi i FTX-fallet.

"Enligt vent.firman kan man räkna med ca att spara in ca 5000kWh/år med FTX gentemot F.
Detta skulle i så fall innebära att jag i princip räknar hem merkostnaden!
Jag anar att det inte är så lätt, så var tänker jag fel?"

Jag tycker det låter som att det kan vara en rimlig beräkning...
Det du behöver veta är:
* Gradtimmar per år där du bor (kolla på ex. Frico.se)
* kWh för att värme 1m^3 luft (se svar ovan)
* Kostnad per kWh för ditt uppvärmningssystem
* Ventilationsflödet för ditt hus (ca. 35 l/s per m^2)
* Roterande FTX kan du anta ger 75% verkningsgrad i ett nytt (tätt) hus

Som "plus i kanten" ger FTX en bättre värmekomfort i huset!

Totte_S
Har i grunden direktel med L/L värmepump som tar det mesta, samt vedspis och kakelugn vid toppar, så vi ligger under 18000kWh el/år på >160m2. Huset är i grunden gammalt och om och tilbyggt, men hela övervåningen är modernt byggd med plast och mycket isolering osv..
Kalmar ligger ju i Södra sverige och nära kusten brukar det vara varmare på vintern än i inlandet där jag jobbar. Hittade en tabell som indikerar drygt 100´000 gradtimmar / 20C inne. Får väl ev. sätta mig och räkna lite, återkommer i så fall. Hur ser formeln ut? (Hoppade av driftingenjörsutbildningen efter två år pga oförmåga att få koll på matten...)
Men om jag sammanfattar era svar så låter det som att det i vart fall är läge att seriöst överväga merkostnaden för FTX i alla fall, framförallt med hänsyn tagen till komforten och energihushållningen i stort.
Medhåll på det?

Redigerat:
Dubbelpostar lite då jag redan lämnat detta svar i en annan tråd, men kan kanske va till lite hjälp:
FrittDrag_II skrev:
Energimyndigheten har gjort en rätt aktuell test (publicerat 2010-02-18) av villa-aggregat, har själv inte hunnit titta igenom men kan va lite intressant då dom mätt med lite olika luftflöde (motsvarande lite olika boyta).
FTX test 85m2
FTX test 130m2
FTX test 190m2
Kanske kan hjälpa någon i valet av aggregat.

Totte_S
Tackar för all input. Skulle ju självklart ha sökt lite bättre innan jag drog igång en ny tråd, det finns även massor skrivet på forumet innan, men det kan hända den bäste...

0,35l/sm² ger ett flöde på 56 l/s (0,35x160). Avrundar till 60l/s.
75% verkningsgrad rotor
SFP 1 vid FTX & 0,7 vid F
Beräkningsort: Lund

Vid FTX:
785 kWh värme
526 kWh el

Vid F:
7853 kWh värme (belastar vanliga uppvärmningen)
368 kWh el

Allt enligt ytterst oventenskapliga beräkningar... :P

finns plattisar motström som ger 90% i små villaaggregat.
kostar inte mer än 25-30 tusen.
vent firman skall alltså ha 70 tusen för att dra spiro för 5000 kr.
låter billigt o bra, lycka till!

niclas vent skrev:
Oj. Jag får nog skola om mig :O

Totte_S
niclas vent skrev:
Av det jag läst på det här forumet så har de flesta självbyggare hamnat på mellan 45´000-65´000 i material, så att köpa aggregatet för 30 och rören för 5 låter lite väl optimistiskt utifrån det.
Kan ju knappast räkna med att någon skall jobba gratis heller. Du kanske är i branschen och vill lämna en offert?

Inget av de aggregat jag kikat på kostar över 30.000:- (Villa 165m^2)
Med lite kontakter så hittar du ett lämpligt för 20-25.000:-
(Billigaste var det min svåger fick offert på,
~15kkr för roterande växlare med EC-fläktar... )
Rör har jag inte kollat upp noggrannare, men 5000:- låter väl inte helt orimligt...

hakaner skrev:
Inget av de aggregat jag kikat på kostar över 30.000:- (Villa 165m^2)
Med lite kontakter så hittar du ett lämpligt för 20-25.000:-
(Billigaste var det min svåger fick offert på,
~15kkr för roterande växlare med EC-fläktar... )
Rör har jag inte kollat upp noggrannare, men 5000:- låter väl inte helt orimligt...
Räkna inte med 5000:- för bara rör, du kommer att behöva böjar t-rör ljuddämpare till- och frånluftsdon och av- och uteluftsdonö.
Materialkostnaden för det övriga kommer snarare att landa mellan 15-20 000:-
alltså nästan lika mycket som aggregatet.

5000:- kanske är relevant för bara spirorören men detaljerna är dyra.

/Patrik

Totte_S
Pasta skrev:
Räkna inte med 5000:- för bara rör, du kommer att behöva böjar t-rör ljuddämpare till- och frånluftsdon och av- och uteluftsdonö.
Materialkostnaden för det övriga kommer snarare att landa mellan 15-20 000:-
alltså nästan lika mycket som aggregatet.

5000:- kanske är relevant för bara spirorören men detaljerna är dyra.

/Patrik
Alltså verkar det mer rimligt att material inkl. aggregat hamnar kring 50 papp som jag skrev tidigare. 50 papp för jobbet kanske kan diskuteras alltså, men med ROTavdraget kommer jag undan med 25000 för jobbet. Passar mig bra. Har krälat tillräckligt i trånga äckliga utrymmen. Alla nöjda och glada, men helt klart kan man spara ett par slantar om man har lust.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.