I
it2perm: Det blev en intressant diskussion. :) Nu har i alla fall byggjobbarna gjort om så nu är det rör hela vägen. Ser inte 100% tätt ut men enligt villaägarna ska det gå bra ändå då det är väldigt lite som stannar i röret nu när fukten så gott som bara har en väg att gå.
18 svar · 12,7k läst
J
Jan-Å: Det är inte säkert att den som satte kaklet visste vad det var heller och därför lät det sitta som det gjorde utan att bygga in det. Kan man ha förberett för något när man fixade köksventilationen? en separat fläkt i badrummet tex som sen av nån anledning inte blev installerad. Man tycker ju att nån borde ha tänkt nåt när denna nån drog ett vp-rör till badrummet.
5 svar · 1,3k läst
VVX
VVX: Biozone 45 borde räcka till den volymen. Googla och känn efter själv. Jag gode erfarenheter av Biozone. Lycka till
3 svar · 4,0k läst
T
Tjoa: Ibland har vi ställt undan aggregat/fläktar när vi har rivit ut dom,som vi också ansett kunna användas. Men det slutar alltid med att de åker i containern pga platsbrist efter något år. Men skriv ut vad du har för grejer till, och flöden på aggregatet, och ut med det på blocket. Finns ju säkert någon som behöver något till någon tom lokal därute. Hittar man rätt kund så går
2 svar · 6,3k läst
·
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Eftersom ni har självdrag finns inga luftflöde att mäta efter, det blir lite vad det vill, så det kan besiktningsmannen knappast gnälla på. Däremot är det det här med vädringsluckan, finns någonstans där vädringsluckor blev underkända och sedan gäller det överallt *hittar inte artikeln om det* men det är en sak som föreningen borde fixa, inte varje enskild innhavare.
8 svar · 8,2k läst
S
ste78fan: ok, tackar för svaret
2 svar · 1,4k läst
S
studio1004: Skall dra nytt spirorör genom taket för frihängande köksfläkt i huset. Vart hittar jag regelverk för mått och avstånd samt tjocklek på brandinklädnad av rör? Finns det fästplåt med genomföring för röret när det kommer igenom innertaket för anslutning av slangen?
0 svar · 2,2k läst
dengroth
dengroth: Det kanske är föreningens ansvar. Kanske av den anledningen det är vanligt att man i gamla kåkar brukar förbjuda folk att koppla in köksfläkt med utblås genom skorstenen. Att täta alla kanaler i hela huset blir en väldigt kostsam historia och att belasta föreningens ekonomi med detta vill nog inte du heller. Du kan nog räkna med ca 1000 kr/m. För de lägenheter som ligger i botten
4 svar · 2,2k läst
Rrrrr
Rrrrr: [citat] Enkelt. Ett tidur som kortsluter över tyristorn (då blir de full fart). Vill man inte styra med tidur finns det ju även koldioxidgivare. Så aggregatet ventilerar olika hårt beroende på hur mycket de flåsas inne. Lite överkurs för en villa kanske.. Vanligt i klassrum osv..
5 svar · 3,6k läst
B
Blecktrumman: det står väl på protokollet vad som anses skadat men är den dålig generellt vill de naturligtvis ha rör i de kanaler det eldas i och då oavsett om du eldar eller inte. Det räcker ju att du har möjlighet. Det de använder är en flexibel slang de för ner men man får ju komma ihåg att även arean minskar men är det bara kaminer så duger det väl gott.
1 svar · 2,2k läst
K
kungfuu: Jag behöll de gamla stommarna och köpte nya luckor från IKEA. Dessa stämde ju inte utan jag fick fräsa ur nya hål för gångjärn både i luckor och stommar men det blev bra till slut. Två passbitar är kvar innan linjen för takanslutningen är helt dold. Någon som vet vad jag kan dölja de gamla 35mm-hålen i luckorna med? Jag har inte hittat färdiga plastdetaljer det till det än iaf.
8 svar · 1,3k läst
·
S
Samster: Att det blåser rätt på ska inte påverka så mycket, det kan inte blåsa in så mycket mer än vad du tar ut med frånluften. Ljudet är svårare att svara på, viss överhörning kommer du att få, men jag skulle inte tro att det blir ett jätteproblem. Ett pollenfilter kan ge viss ljudpåverkan men det är nog marginellt. Oroar du dig för ljudet skulle jag hellre skapa en ljudfälla, eller
9 svar · 3,2k läst
·
Consensus
Consensus: Aggregatet har mer än 25 år på nacken och har passerat sin tekniska livslängd. Jag skulle koppla bort eftervärmaren (den behövs bara i riktigt kallt väder) och börja projektera ett byte av FTX. Min (nya) FTX drar 60W i kontinuerlig drift och klarar sig utan eftervärmare ner till minus 20C.
2 svar · 5,0k läst
S
Samster: Heru har oxå kylbatteri som tillbehör, problemet är väl snarare att få något som genererar kyla, ett kylaggregat men andra ord. Att kyla med vanligt kallvatten är oeffektivt och framförallt otroligt dyrt. Har du däremot bergvärme så kan du ju nyttja det på sommaren för att plocka kyla ur berget. Observera att du då kommer att värma berget.
7 svar · 8,1k läst
heALer
heALer: Har du inga friskluftsventiler på källarplan?
1 svar · 1,4k läst
T
Tjoa: Ja det ser det ut att vara.
1 svar · 1,6k läst
·
D
Disktrasan: Ja, ljuddämpare ökar tryckfallet i anläggningen och sänker därmed flödet. Det är ju lättare om du sätter det på huvudmatningen i och med att tryckfallet ut till varje gren fortfarande är i balans mot varandra, då ska det räcka med en injustering av aggregatet
9 svar · 9,3k läst
D
Disktrasan: Det finns oändligt många upphandlingssätt, men de jag tror är vanligast är utförande-entreprenader och totalentreprenader. Vid en utförande-entreprenad tar byggherren, eller beställaren kontakt med en konsult som gör en handling, som sedan skickas ut till entreprenörer som räknar fram en peng på bygget med ett förfrågningsunderlag som grund, vid godkännande av handlingarna
7 svar · 3,1k läst
B
Babelus: Hej! Vad bra jag fick tag på ritningar på kommunen och det var precis som du hade skrivit de gamla ägarna hade tagit bort frånluften. Pratade med en ventilationsfirma så det blir en ny fläkt på taket. Tack så mycket för hjälpen!!!!!
2 svar · 1,3k läst
T
Tjoa: [citat] Var 3:e eller 6:e år beroende på anläggning.
9 svar · 3,9k läst
S
Samster: Att dra in luften genom ett markrör är ingen bra idé. Det ger tryckförluster och kommer inte att ge någon direkt effekt utom att om möjligt ge aggregatet sämre förutsättningar.
9 svar · 5,5k läst
S
Samster: Helt klart rätt beslut! Att plocka friskluften på vinden är inte tillåtet enligt BBR som gäller som lag när det kommer till ventilation.
11 svar · 1,5k läst
S
Samster: Du ska inte dra två ventilationsrör, då kommer bara det utan fläkt att jobba som tilluft när fläkten går och det är ju inte meningen. Välj en fläkt med två hastigheter precis som Rrrr skrev. Att sätta en fläkt som står still utan kallrasskydd är inte smart i ett våtutrymme.
4 svar · 2,4k läst
V
vattumannen75: Också nyfiken på detta...
1 svar · 3,0k läst
T
Tjoa: Du kan få problem med mögel/röta vid takutsprånget ovanför röret efter några år. Ev att du får in varmluft på kallvinden om du har någon som kan få mögel att börja gro däruppe. Men det finns inget som förbjuder dig att placera det i vägg rent regelmässigt. Nu gäller ju inte detta dig då du verkar ha 6m upp till utblåset från marken, men om det ligger på säg 2,5 kan man ju
7 svar · 1,0k läst
D
danielr112: Ok. Hade dock bara velat leta och kolla priser i första skedet. Att be om priser på saker man inte ens vet va de heter över telefon är inte alltid lätt :) Ska sticka ner till en firma i stan idag och se.
2 svar · 911 läst
T
Tjoa: Vet inte om Heru´n har kylåtervinning på sommaren. Ett fin liten finess. Saxat från Systemairs sida. "Kylåtervinningsfunktionen används under sommaren och då i kombination med ett externt kylaggregat. Då frånluften är kallare än tilluften startar den roterande växlaren och återvinner kylan i frånluften." Funkar ju även utan externt kylaggregat.
3 svar · 3,1k läst
heALer
heALer: Ingen som får en snilleblixt? :)
1 svar · 1,3k läst
B
BigGitt: Och tänk på att "oftast" får man INTE blåsa in nåt i skorstenen! Har du haft en kåpa med fläkt innan, ansluten mot "skorstenen" är det inga problem att fortsätta med det. Annars är vanl kolfilterfläkt det enda alternativet. :(
35 svar · 12,0k läst
·
R
Raukas: Spirot klarar sig bra ute.
18 svar · 5,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.