4 896 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Förrvärme Eftervärme?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej alla,
har kikat på FTX aggregat och fastnat för Fresh Renovent.
Den minsta, M180 borde räcka till mitt nya hus på 108 kvm boyta.
Till den kan man köpa förvärmare,
men till nästa storlek M300 kan man köpa både förvärmare och eftervärmare.
Vad är det för skillnad i praktiken mellan förvärmare och eftervärmare?
I tankarna vill jag ju bara, vid extremt kallt väder, värma upp tilluften något.
Vad sjutton skall jag välja? Någon som vet?
//KoW
Jaja, så blev det stavfel redan i rubriken. Suck!
har kikat på FTX aggregat och fastnat för Fresh Renovent.
Den minsta, M180 borde räcka till mitt nya hus på 108 kvm boyta.
Till den kan man köpa förvärmare,
men till nästa storlek M300 kan man köpa både förvärmare och eftervärmare.
Vad är det för skillnad i praktiken mellan förvärmare och eftervärmare?
I tankarna vill jag ju bara, vid extremt kallt väder, värma upp tilluften något.
Vad sjutton skall jag välja? Någon som vet?
//KoW
Jaja, så blev det stavfel redan i rubriken. Suck!
Redigerat:
Förvärmning betyder att du värmer upp uteluften, d v s den luft som inte blivit uppvärmd i värmeväxlaren. Eftervärmning betyder att du värmer tilluften, där värmeväxliong redan har skett. Om du värmer uteluften kommer du inte att utnyttja värmeväxlingen på ett effektivt sätt och regleringen av tilluftens temperatur kommer att bli svår att styra, det senare anser jag vara av mindre betydelse i ditt fall. Hur som helst verkar det i min mening vara ett skitaggregat där man i och med platsbrist på tilluftssidan inte kan installera ett eftervärmningsbatteri. Om du prompt vill ha detta aggregat ändå tycker jag du ska be dem demontera förvärmningsbatteriet och istället låta installera ett kanalmonterat eftervärmningsbatteri.
Förvärmningen är till för avfrostning av växlaren vilket naturligtvis med dagens teknik o elpriser är idiotiskt. Köp inte detta aggregat.Ett bra aggregat klarar temperaturerna utan vare sig för- eller eftervärme.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Klicka här för att svara