För ett par år sedan tilläggsisolerade jag mitt garage. För ett tag sedan funderade jag lite på att man kanske skulle göra något åt den fukt som bildas emellanåt. Om inte annat så kan bilen dra in lite snö och vatten ibland.

Garaget har ingen riktig ventilation, utan förlitar sig på draget från den något otäta porten. Jag vill gärna betona att det inte finns någon unken lukt eller några andra synliga problem (än).

Hur kan jag enklast få bort fukten?
1. Sätta in en (eller flera) ventil? I så fall lämpligast var?
2. Sätta in en avfuktare
3. Både 1 och 2.

Man kan tänka sig att först sätta in en avfuktare och se hur resultatet blir efter en tid. Men om alternativ 1 är bäst känns det lite onödigt. Otätheterna runt porten borde i och för sig redan kunna betraktas som en ventil, vilket skulle tala emot det alternativet - men kanske behövs en till?

Å andra sidan kanske en avfuktare till och med kan torka upp smältvatten från golvet, så man slipper att raka ut det dagen efter (har tyvärr ingen brunn)?

Nedan följer en enkel skiss över garaget. I ena hörnet finns en garderob som omöjliggör en ventil där. Jag vill ogärna flytta garderoben. Värmeelementen sitter fast på väggen, och flyttas gärna inte heller.

garageskiss.gif

1 ger högsta driftkostnaden eftersom du då skickar ut uppvärmd fuktig luft.
2 ger låg driftkostnad. Placera avfuktaren på svalaste stället i garaget, t.ex. i hörnet vid fönstret (ger förhoppningsvis tillräcklig cirkulation), men det bör vara minst 5 grader för att den ska funka bra. Minimera ventilationen så du inte hamnar i situationen att du försöker avfukta all uteluft. En nackdel blir att du måste tömma behållaren ibland om du inte har någon brunn att släppa ut vattnet i.

Tack för svaret. Du bekräftar min misstanke.

Jag lutar nog också åt att sätta dit en avfuktare.

Förresten... Vilken är anledningen till att avfuktaren ska stå på det svalaste stället?

Hej!

Ett tipps är att kolla på luftsolfångare under "solvärme & vindkraft".

Mvh Alexandersson_1

dankarl skrev:
Förresten... Vilken är anledningen till att avfuktaren ska stå på det svalaste stället?
Den relativa fuktigheten blir högst där, vilket gör att avfuktaren funkar allra bäst på det stället, samtidigt som det är bra att avfuktaren bevakar det ställe där luften är fuktigast. Skulle man placera avfuktaren så den tar uppvärmd luft från ett element är risken att den inte kan kondensera ner någon fukt eller att den stänger av sig för att den tycker att den relativa fuktigheten är för låg. Avfuktaren tar fukt ur luften genom att kyla ner den så fukten kondenserar och sedan värma luften igen. Om man då placerar den på ett ställe där luften är svalast (alltså redan är lite nedkyld) får avfuktaren lite hjälp på traven.

Kapaciteten på en hemmaavfuktare vid normal temp/fuktighet är så pass liten och det faktum att vattnet först måste absorberas av luften gör att det kommer ta lååång tid för pölarna att försvinna. Däremot är det fantastiskt trevligt att vintertid ibland stoppa in avfuktaren i bilen, hänga ut kondensvattenslangen och låta den stå över helgen bilen blir snustorr och man belönas med mycket mindre immbildning på morgonen när man skall iväg till jobbet.

Finns sorptionsavfuktare som kan jobba ända ner till minusgrader så då kan du sätta den var du vill. Kolla på tex Munters.

En sorptionsavfuktare använder man när temperaturen är ca 7+ och lägre, att använda den i högre temperaturer är ej försvarbart då både kapacitet och energiförbrukning är betydligt sämre på en sorptionsavfuktare än en kondensavfuktare. Att den sedan dessutom är dyrare att köpa in gör inte bang for the buck kalkylen bättre

Att sätta in några ventiler är ju betydligt billigare än att skaffa en avfuktare.

Att ventilera ut varm luft kostar pengar i uppvärmning men en avfuktare kräver ju ström för att fungera. Ganska knepigt att räkna ut vilket som är billigast i drift. Vad är drifttiden på en avfuktare?

Avfuktaren tar ju inte bort någon dåligt lukt och ser ju inte till att det kommer in någon friskluft heller.

Jag hade satt en tallriksventil högt upp vid fönstret och eventuellt kompletterat med ett galler långt ned på porten, om den inte redan är tillräckligt otät.

Alt 3 - Både ventiler som kan regleras och avfuktare.

Minst en reglerbar ventil högt upp som draget från garageporten kan ventilera mot. Reglerbart galler sätts på porten. Stor ventilöppning på sommaren och liten ventilöppning på vintern.

Använder en högkapacitets "hemmaavfuktare" av kondenstyp med hygrostat som jag placerat högt där det är som varmast i garaget eftersom denna typ av avfuktare fungerar bäst för varje grad ökad temp på luften. Slang till avloppet. Blir som en värmefläkt. Dessutom en kraftfull kupévärmare på golvet (normalt bara fläkt utan elvärme eftersom elradiator finns). Styr med timer i vägguttaget, 1 tim fördelat på 2-6 starter över dygnet normalt och kontinuerlig gång på avfuktare och "kupéfläkten" efter biltvätt eller om helt regnvåt/snötäckt bil. Torkar skapligt bra över natten, framförallt bilen, men kan vara någon liten pöl kvar på golvet längst bort. Avfuktaren sparar energi som utfälls vid kondenseringen och det blir betydligt skönare klimat i garaget vid en temp runt +10C plus att bilen inte rostar.

• Gilla
RSRC
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.