Hej!

Behöver era tips och er hjälp angående ventialtion.

Har ett avlångt rum på undervåningen som är delat i två rum numera. Det finns ett tilluftsdon i rummet från början, vilket gör att rummet "längst in" inte har någon egentlig ventialtion.

Det är småbarn som bor i båda rummen och rummet som saknar ventilation har dörren stängd väldigt sällan.

Jag har monterat en ventil, sån där vit med snurrtallrik, längst bort från dörren på samma vägg som dörren, så att det åtminstone finns chans till någon form av självdrag.

Funderar på om det finns någon typ av elektrisk fläkt, kanalfläkt, PAX eller liknande som man kan sätta in istället för den ventil som jag monterade från början, för att öka luftombytet i rummet längst in.

Den får gärna vara tyst, men om den låter lite så kan man ju köra den på timer så den går på dag och kväll men stängs av när kidsen sover. Sover gör dom med dörrarna öppna så luften blir i vilket fall inte helt instängd.

Anledningen till att jag vill öka ventilationen i rummet är att när lilltjejen har kompisar i rummet och de har dörren stängd blir det ganska fort dålig luft där inne. Så länge dörren är öppen är det ok.

Så, tips på någon smidig fläkt?

Väggen är byggd med 75mm reglar och enkelgips på båda sidor.

ventilation.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/Daniel

Redigerat:
Hur ser taket ut? går det inte att dra om tilluften?

Har ett liknande problem i källaren men där har vi dörren stängd. Enl ventilationsfirman jag pratade med finns ingen så tyst fläkt som går att använda på det sätt Du beskriver. Däremot funkar det med en fläkt om luften i rummet dit luften trycks har möjlighet att också lämna rummet. I ditt fall borde det gå då luften trycks ut genom dörren och vidare ut genom nästa dörr i så fall.

Taket är byggt av avlånga spånskivor, ca 2x0,5m. Vet ej vad de heter, men de skruvas upp, spacklas och målas vita som jag förstår det, så att ta ner taket och dra om ventilationen känns ganska uteslutet. Speciellt också för att det är en bostadsrätt, och att man måste anmäla byggändringar till styrelsen och få det godkänt osv.

Därför är jag sugen på en latmanslösning med någon typ av fläkt. Jag får se när jag tar tag i det här. Ska försöka återkomma när jag är färdig.
Dock är det ett par till småprojekt som ska göras först.

Tack för svaren så här långt i alla fall!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.