Hej,
Skall åtgärda ventilationen i källaren på villa byggd 1974.

Förut fanns en oljepanna i pannrummet som ligger vägg-i-vägg med duschen och tvättstugan. Denna skötte antagligen luftväxlingen ganska hyfsat i källaren (160 m2)
Pannan byttes för 5 år sedan mot en jordvärmepump utan åtgärd av ventilationen. Med tiden har vi fått vissa mögelproblem i källaren (inte jätteallvarligt, men ändå), och klimatet är sådär.

Det finns tre ventilationsrör från källaren upp på taket. Ett 100mm från WC, ett 100mm från dusch och ett 125mm från tvättstuga. Det finns tilluftsventiler i nästan samtliga rum i hela källaren.

Efter att ha velat mellan F och FTX lutar det nu åt ett enkelt F-system. De tre rören är åtkomliga på vinden, så tanken är att installera en kanalfläkt där.

Frågor:
Rören kommer upp tätt intill varandra (gemensamt isolerade). Finns det något praktiskt sätt att koppla ihop dem för att leda in i fläkten? Tänker mig någon typ av "låda" med tre inlopp på undersidan och ett utlopp på översidan. Till saken hör att det är ca 1 m av rören som är åtkomliga (från undertak till yttertak). Alternativt tänker jag mig en fläkt lik Östbergs IFA 140 med tre ingångar, och att koppla ihop det med flexrör. Känns inte som en lika snygg installation. Hur brukar man göra?

http://www.ventilationsbutiken.se/images/stories/PDF/IFA_140_C.pdf

Om jag förstått det rätt så skall man ha en isolerad fläkt eftersom den sitter i kallt utrymme? Fungerar det att isolera en "vanlig" oisolerad kanalfläkt?

Vilket tryck kan jag räkna med att det blir att dra ca 5-6m genom dessa kanaler? Intressant för att veta vilket flöde jag kan tänkas uppnå med en viss fläkt...

Många frågor blev det, det här med ventilation är en helt ny värld för mig...

//nomis

Inser att de tidigare frågorna inte var så lätta att svara på utan att ha sett det i verkligheten.

Jag har också ett par andra, mer allmäna funderingar:

Om man sätter in mekanisk ventilation i huset som beskrivs ovan, så kommer man ju öka flödet av tilluft i källaren. På sommaren om det är 25 grader ute kommer man ju få in en stor mängd fukt med den varma luften. Eftersom det inte är mer än 20 grader i källaren borde det ju då ge kondens oc fuktproblem. Ändå verkar den allmäna inställningen vara att man skall ventilera minst de föreskrivna 0,35 l/sek och kvm. Hur går det ihop?

Är det möjligt att använda ett FTX-aggregat och endast tillföra tilluft till rummen på övervåningen, och låta rummen i källaren ta in luft via de gamla ventilerna? Jag tänker mig då att man kör tilluftsfläkten på ungefär halva hastigheten jämfört med frånluftsfläkten. Inser att det inte är så bra för verkningsgraden, men hur illa är det? Finns denna möjlighet på alla aggregat?

Hejhej!
Isolering av fläkten bör göras om du planerar att ha den på vind. Min erfarenhet säger att det är bättre med en takfläkt dock, den behöver alltså inte isoleras och är också ofta lättare att komma åt vid service. Trycket är väldigt svårt att uppskatta utifrån de parametrar du gett mig, det beror alldeles på hur långt dragna kanalerna är, hur många böjar det är, vilka sorts böjar det är, och allra helst vilket flöde du tänkt dig. Mitt tips till utgångspunkt är snarare att välja en fläkt utifrån flödet och strunta i trycket (d v s överdimensionera, det underlättar även vid eventuell utbyggnad). 0,35l/s/m2. Alltså ungefär 60 l/s skulle jag lägga mig på som minst i huset. I bostäder menar man att man kan dra ner ventilationen till 0,1l/s/m2 när ingen vistas i utrymmet. Men precis som du säger, det finns fall där det finns risk för fuktproblem, det man då kan göra är att fuktstyra intaget av uteluft. Möjligheten finns för att tryckstyra ett aggregat, ja... De allra flesta aggregat är numera tryckstyrda. Det är möjligt att efter bästa förmåga (beror på injusteringen) att behålla all luft på övervåningen, det förutsätter att all luft som kommer in också tas ut, att man alltså har balans. För att säkerställa att luften på övervåningen inte tas ut i källare kan du ha ett undertryck på övervåningen d v s mer frånluft än tilluft.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.