Hej,
Jag har nyligen installerat en kanalfläkt på vinden som suger ut luften från toaletten. Blev dock lite missnöjd med oljudet som blev väldigt högt. Men jag tror kanske att jag kan göra installationen betydligt bättre än vad jag har gjort.

Jag har satt kanalfläkten uppe på en kallvind där jag hängt upp fläkten för att förhindra vibrationsljud. Från toaletten har jag dragit en 100mm ventilationslang på 3 meter. Sen sitter kanalfläkten och efter det ytterligare 3 meter ventilationsslang som är utdragen till ett ventilationsgaller.

Jag antar att en ventilationsslang med ett flertal böjar kan bidra till oljud. Blir det väldigt stor skillnad om jag byter ut ventilationsslangen mot spirorör istället? Kanske då det endast behövs spirorör mellan toalett och fläkt...?
Blir det mindre oljud om jag sätter fläkten närmare toaletten istället?

//Jonnie Back

C
Det blir mindre oljud om du sätter fläkten närmare ytterväggen och sätter en ljuddämpare mellan fläkten och toaletten. Btw, är inte flexrör mycket dyrare än spiro?

Jag tog flexrör för att det krävdes en del böjar för att få till det. Är då enklare med flexrör.

Kanske räcker med att sätta dit en ljuddämpare och ha kvar fläkten på samma plats för att testa och flytta fläkten om det inte hjälper. Har för mig att ljuddämparen koster en del, eller? Något förslag vart man köper dessa.

Ok, tack. Då blir det att beställa en sån och se hur mycket det hjälper.

problemet kan ju vara att du dimensionerat kanalen lite dassigt. 100 spiro. en kanalfläkt drar ur lite mer flöde än vad man bör köra i en sådan.
skulle aldrig gå under 160 på huvudkanalen. om jag inte att satt in en trafo/tyristor styrning på kanalfläkten. självklart med ljudfällor installerat (ej udda/halvfabrikat).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.