1 909 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Ny ventilation i befintliga imkanaler i skorsten?
Vi ska bygga ut vårt hus och i samband med det så funderar jag om vi även ska ändra befintlig självdragsventilation till FTX på något sätt. Huset har två våningar plus källare och uppvärmningen sker med fjärrvärme. Centralt placerat i huset finns en skorsten med sammanlagt åtta kanaler, sju minder för ventilation och en större som har varit till för oljepanna senast.
Med min begränsade erfarenhet av olika ventilationssystem och ombyggnader av detta slag så undrar jag nu om man kan använda befintliga imkanaler på något sätt för att smidigt och med minimal åverkan kunna instalera ett nytt ventilationssystem?
Från mitt perspektiv hade varit hemskt smidigt att kunna koppla in FTX aggregatet i källaren, dra de flesta tilluftskanalerna till befintliga rum i huset och frånluften från köket via imkanalerna i skorstenen.
Hur man ska lösa frånluften till dusch och toa på ett snyggt och smidigt sätt är en sepparat fråga som jag får ställa senare
/Erik
Med min begränsade erfarenhet av olika ventilationssystem och ombyggnader av detta slag så undrar jag nu om man kan använda befintliga imkanaler på något sätt för att smidigt och med minimal åverkan kunna instalera ett nytt ventilationssystem?
Från mitt perspektiv hade varit hemskt smidigt att kunna koppla in FTX aggregatet i källaren, dra de flesta tilluftskanalerna till befintliga rum i huset och frånluften från köket via imkanalerna i skorstenen.
Hur man ska lösa frånluften till dusch och toa på ett snyggt och smidigt sätt är en sepparat fråga som jag får ställa senare
/Erik
Som jag förstår det så används inte skorstenen för uppvärmning längre och då kan det nog vara dumt att dra in fuktig ventilationsluft i den (tex. från köket) då du riskerar att den fryser sönder på vintern.
Tilluften borde ju rent teoretiskt kunna köras via imkanalerna om de är täta och du även tätar uppåt. Går förresten alla kanalerna hela vägen ner till källaren?
Tilluften borde ju rent teoretiskt kunna köras via imkanalerna om de är täta och du även tätar uppåt. Går förresten alla kanalerna hela vägen ner till källaren?
Det går väl även att knyta ihop kanalerna på vind och föra ner frånluften till källaren i ett nytt rör eller i en kanal som går ditt ner. Risken är nog att skorstenen har små läckage till angränsande befintliga kanaler som kan ge orealistiska luftflöden. Säkrast är nog att även dra i slang i de gamla kanalerna som skall användas. Tilluft på nedre plan kan tex mynna i golvet under radiatorn så blir det inte så stort rör som skall igenom våningen och upp till vind.
Klicka här för att svara