4 598 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Plugga igen ventilation
Vi bor i ett hus med självdragsventilation. Idag sitter det ett utsug kopplat till toan/duschen i källaren. Det går sedan ett 160 spiro via tvättstugan och upp genom golvet till övervåningen. Där kommer det upp i golvet i vardagsrummet (före detta sovrum och en garderob) Tidigare ägare har nu gjort om dessa två sovrum till ett vardagsrum och för att slippa ha ett 160 spirorör mitt i inpassagen till vardagsrummet har de byggt en låda runt i form av IKEA´s lackhylla och gipsat in röret. Röret går sedan upp på vinden och är därefter kopplat in i skorstenen i en imkanal. Eftersom det står mitt i rummet och tar plats och ser allmänt bedrövligt ut så har vi planer på att riva skiten. Spiroröret som går ut från toan ersätts med en tallriksventil och för att få avluftning från toan/duschen sätter vi en PAX/Fresh fläkt i den ytterväggsventil som finns idag och fläkten kommer att gå kontinuerligt och med fuktstyrning. Spiroröret tas sedan bort genom golvet och man får väl fixa till parketten på ngt sätt. Hålet i taket kommer att nyttjas genom att jag fäller in en takhögtalare med stereofunktion. Spiroröret som är kopplat in i skorstenens imkanal har jag sedan tänkt använda till ett extra utsug i köket för självdragsventilationen och på röret kopplar jag en kanalfläkt som tyristorstyrs.
Tänker, gör jag rätt ????
Tänker, gör jag rätt ????
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden