Äldre hus. Renoverat under olika tidsperioder.
Ventilationskanal i tak på liten toalett.
Kanalen går rakt ut, genom fasadvägg, med galler på utsidan.
Trodde det var frånluft, eftersom den sitter på toalett, men är helt klart tilluft.
Blåser som sjutton inåt.

Typ av kanal?
Dåliga bilder, men förstorar man kan man se (främst på bild nummer två) att det först är ett material som har en "smårutig" struktur (filt, papp?) sen kommer några "skruvar" och sen vrider en kanal iväg utåt.

Är redan känd som en "asbestgalning" på detta forum.
Hittade ju dock faktiskt asbest i papp på baksidan av ventilationsluckor nyligen,
så helt fel ute är jag inte alltid. Så hoppas på seriösa svar på denna fråga.

Någon som kan se vad det är för typ av kanal?
Någon som vet om denna typ av kanal kan innehålla asbest?
Känns angeläget att veta med tanke på att det verkligen blåser in luft från kanalen.

Tack på förhand!

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror absolut inte det är tillfuft. Det ska vara frånluft men du kanske har undertryck pga köksfläkt som gör att luften kommer in. Installera en fläkt som går hela tiden kan vara ett tips

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Det där ska som sagt vara frånluft, du får se till att tilluften fungerar som den ska. Rätt vanligt att folk tätar igen allt som "drar" i tron att allt sådant är fel.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack för svar!

Har kolfilterfläkt i köket så den kan det inte vara som påverkar.

Är dålig på ventilation, vad tror ni det kan vara som gör att det är ett extremt mycket tilluft?
Om det nu egentligen ska vara frånluft på toaletten?

Anna_H, hur kan jag se till att tilluften fungerar som den ska?
Menar du att det kan vara för lite tilluft i huset, tätade kanaler osv, som gör att denna kanal (som ev ska vara frånluft) blir till tilluft istället?

Någon som känner igen kanalen?

En vanlig frånluftskanal.Du har väl samma problem som alla andra självdragshus där man slutat elda.
Självdrag är fullständigt värdelös med dagens uppvärmning och levnadsförhållanden.
För hög luftomsättning på vintern och ingen alls på sommaren.
Medicinen är att konvertera systemet till ett mekaniskt.
Antingen sätter du fläktar i frånluftshuvarna på taket och monterar tilluftsventiler i samtliga vistelserum,det andra alternativet är att installera ett system där du återvinner värmen från den förbrukade luften (ftx).
FTX är bra men dyrare att installera
Fredrik

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Troligen en eternitkanal. En kanal som går ut genom fasadväggen kan inte fungera som frånluft om den inte understöds av en fläkt. Det är knappt att de kanaler som mynnar ovan yttertak gör det.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Finns det alltså eternitkanaler som är runda, som rör?
Trodde bara att det fanns de klassiska "kvadratiska".
Iallafall vad det gäller ventilationskanaler.

Är någon som lyckats zooma in bild nummer två?
Är nyfiken på det första materialet, dvs det material som har som en "struktur".
Dvs det material som "spiken" går igenom.
Papp? Tyg?
Någon som har sett detta material tidigare och kan ha en aning?

Jag har bara sett fyrkantiga i eternit men det är väl inte omöjligt att tillverka runda så man vet aldrig... Prova att dra i ventilen, dom brukar bara vara att dra ut så du ser bättre. Skulle tippa på att det är plåtrör.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Stina71 skrev:
...
Är redan känd som en "asbestgalning" på detta forum...
Galen och galen, du är i alla fall i gott sällskap. Stor livsmedelshall i centrala Halmstad stänger plötsligt:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/hallandsnytt/asbest-stanger-varuhus

Till saken:
Steg ett är kanske att förutom en fläkt skaffa ett kallrasskydd till luftkanalen så det inte blåser in.
Men du borde nog också fundera över vart all tilluft tar vägen. Den måste ju ut någonstans också.
Och det kanske inte är så bra om det läcker upp mycket uppvärmd, fuktig luft på vinden...

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Det var nog inte beroende på ventkanaler i eternit eller en lucka med papp på ;-)
Åter till ämnet:-)
Har du en riktig takfläkt som går dygnet runt är risken 0 att det blir kallras,samma sak med din rädsla för att du ska få i dig asbestfibrer.
Pax och andra skräplösningar som går då och då är inget att hålla på med.
Fredrik

Redigerat:
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
En Pax-fläkt eller liknande behöver inte bara gå då och då. Jag har några som går kontinuerligt i vårt hus för att bättra på sjävdraget. Dom är kopplade så att dom ständigt går på lågfart men går upp till maxfart vid ökad fuktnivå eller manuellt via strömbrytare.
Det är ett enkelt och billigt sätt att förbättra en självdragsventilation och undvika kallras.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Fredrik Å, var menar du att jag kan ha en takfläkt som går dygnet runt?
I direkt anslutning till frånluftskanalerna?
Både de som går i murstockarna och de som ex sitter på toaletten, som den jag beskriver i detta inlägg?
Du skriver även om fläktar vid frånluftshuvar på taket.
Hänger inte med riktigt..
Tacksam för lite mer information så att jag förstår.

Jag läste lite illa och utgick från att kanalen gick upp på taket som dom brukar göra.
Går det att få en kanal upp på taket och helt enkelt plugga den befintliga.
De som sitter i murstocken borde gå att fixa med fläkt ovanpå skorstenen.
Anledningen till att jag inte gillar pax är att dom istället för att skapa ett undertryck i kanalen skapar ett övertyck,finns det då minsta otäthet i kanalen är risken att fuktig luft trycks ut där det inte hör hemma.
En pax går inte heller att ställa in för att få ett korrekt flöde.
Ventilationen är inte bara för att få bort fuktig luft när man duschar utan den ska byta minst hälften av luften i hela huste varje timme dygnet runt.

Redigerat:
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack Fredrik Å för förtydligandet!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.