I badrum har jag installerat en Paxfläkt för att dra ut fuktig luft.
Drar igång automatiskt när fuktnivån stiger i badrummet.
Paxfläkten och dess plaströr går genom vägg i badrum, ut genom fasadväggen.
Plaströret går genom en eternitkanal, som satt där sedan tidigare.
Vet inte om den då användes som till- eller frånluftskanal.

Nu till min fråga:

Är det OK att ha denna Paxfläkt och plaströr genom en eternitkanal?
Eller är det olämpligt med tanke på eterniten?
Spontant känner jag att luften ju ska dras utåt och att om fläkten river loss fibrer från eterniten borde de väl gå åt rätt håll, dvs ut.
Men, frågan är väl om det är tätt runt Plaströret eller inte.
Är det otätt kan väl luft passera, runt plaströret, vid eternitkanalen, både in och ut.
Kanske är det då dumt med en fläkt. Vad vet jag.

Synpunkter någon?

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja, det är ju ingen mening med fläkten om du inte har tätat runt fläkten.
I och med att du tätar ordentligt så har du inget oönskat luftflöde i eternitkanalen utan flödet blir då i plastkanalen.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack för svar roland53!

Men kan det verkligen komma in luft via eternitkanalen, oavsett tätning runt fläkten, när den sitter monterad som på bild? Jag menar, plasten runt själva fläkt och plaströr (som går genom vägg, direkt bakom fläktbladen) sitter ju tämligen tätt mot den kaklade väggen.
Kanske det helt enkelt räcker med att silikona runt själva ringen, vid kaklet?
Men, då blir det ju i och för sig svårare att montera ner fläkten vid behov..

Nej troligen inte, så länge plaströret går ända ut mot ytterväggen och inte luftflödet går på fel håll dvs in i huset

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
peternicklas
Jag hade tagit bort eternitröret, varför chansa. Vi hade många eternitrör i vårt hus, allt är borttagit.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Men, om luftflödet går åt fel håll, dvs in i huset, borde det väl isåfall gå genom plaströret?
Dvs inte komma i kontakt med eterniten?
Plaströret är ju förhoppningsvis helt tätt.

Den luft som kan komma in i rummet i så fall borde ju bara vara den som kan komma in genom de små öppningarna där plasten ligger dikt an mot kaklet. Se bild!
Eller tänker jag fel?

peternicklas, skulle gärna ta bort eternitkanalen, men tyvärr är det nog inte så enkelt.
Den sitter ju fast där i väggen..
Och jag hade hoppats på att det inte skulle kunna komma in luft med denna installation.

Var kan luftflödet komma in åt fel håll?

peternicklas
Om det blåser kraftigt, svårt att säga om man inte har sett det. Jag har ju passat på att ta bort vår eternit i samband med renovering.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Det hade jag också gjort om jag tänkt mig för vid renoveringen..
Men var för okunnig då.

Ligger plaströret i eternitkanalen? Isåfall borde du kunna ta loss fläkten och spruta in en blaffa fogskum runt plaströret. Då kommer det garanterat inte in några eternitfibrer.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Ska jag spruta in fogskum från både insida och utsida eller från vilket håll?
Finns det risk att jag stänger in fukt om jag sprutar in fogskum från båda hållen?
Vad är att föredra?

Pelpet, tror du verkligen det kan komma in luftflöde i rummet som fläkten är monterad nu?
Plaströret går ju rakt igenom väggen och är fäst i galler på utsidan.

Tack för era tips!

Om du sprutar in fogskum så spruta enbart från insidan. Då kan eventuell fukt dunsta ut.

Om det läcker in luft så tror jag enbart att det handlar om mycket små mängder, och jag tror absolut inte att det kommer in mer än möjligen någon enstaka asbestfibrer. Fogskummet gör är att du slipper oroa dig för att det eventuellt skulle kunna komma in luftburen asbest ändå.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack pelpet för bra tips!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.