Jag har tilluftskanaler, genom fasad och hängande i luften i torpargrund, under golv.
Kanalerna som går genom yttervägg har galler på utsidan, på fasaden.
Två stycken i ett gammalt pannrum.
En kommer in via kanal som kommer i torpargrunden, den andra genom yttervägg.
Tilluften har säkert tidigare behövts i pannrummet, då man eldade med olja och senare pellets.
Nu har jag installerat jordvärme och behovet av tilluft borde då inte vara lika stort.
Jag har installerat ett vattenburet element i pannrummet.

Har även en tilluftskanal, genom yttervägg, i liten toalett.

Är det ok att proppa dessa tilluftskanaler eller kan det skapa fuktproblem?

Om jag ska proppa kanalerna, hur gör jag detta lämpligast och proppar man både på ut- och insida eller bara från ett håll? Och i sådana fall från vilket håll?

Kanalerna är i eternit.

Tacksam för tips!

Jag hade problem med snösmältning på taket. Som visade sig bero på överdriven genomströmning av luft vintertid, Vilket berodde på en alltför öppen ventilationskanal i gamla pannrummet, numera tvättstuga. Jag drog igen locket på kanalen helt enkelt så nu läcker det bara in lite luft, och jag har inga ventilationsproblem. Jag har självdrag.

Jag tror du kan peta igen ventilen i pannrummet med lite isolering eller något. Det behöver inte bli tätt.

På toan är det bra med frånluft för att bli av med fuktig luft och oönskade dofter. Där tror jag det är bättre att sätta in en en närvarostyrd fläkt med kallrasskydd. Kallrasskydden läcker in lite luft, men när fläkten går igång så blir det frånluft. Jag har så på en toa och det funkar bra.

Jag tror inte du behöver oroa dig över eterniten, men lägg i en bit spirorör i toa-ventilationen och proppa isolering runt om det gör dig mindre orolig. Spirorör har dock nackdelen att ljud sprids mycket bättre än i eternitkanaler.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Man får ofta sämre vent när man inte eldar i skorsten och sätter man igen till lufts kanaler minskar det ytterligare men kanske räcker ändå ?

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Jag har också ett par tilluftskanaler som ABSOLUT INTE skall finnas där de är i ett hus med självdrag.
I köket är en lucka/viklucka i väggen (före detta skafferiventil) och i badrummet sitter det en Freshventil med öppning och stängning via ett snöre. I köket har jag tryckt i isolering i hålet efter att när det var som kallast ute så bildades det kondens på luckan och rann på väggen. I badrummet har jag stängt ventilen. På sikt skall dessa förseglas för gott. I självdragshus skall man ju ha inluftsventiler i allmänutrymmen såsom sovrum och v-rum samt källarens allmänutrymmesrum. Utsug sker ju via köksfläkt alternativt en separat utsläpp i taket, sedan i badrum och toa på övervåningen.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
När man går ifrån olja/pellets till värmepump så bör man installera frånluftventilation för att slippa dålig luft eller mögel. Men det beror lite hur väl huset är isolerat....

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
I vårt fall så har huset från början haft oljeeldning för att sedan ha konverterats till eluppvärmning. Vi kan för stunden INTE sätta in luftvärmepump pga markradon. Detta skall iofs åtgärdas och sedan kan vi säkert sätta in luftvärmepump.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Några fler som har kommentarer på denna tråd?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.