1 841 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Hjälp med frånluftsvent och brandceller
Hej, jag ska göra om kontorsrum i en fastighet till boenderum.(hotellrum)
tilluften tas ifrån ventiler i fönstren och frånluften går ifrån varje rum till en stor kanal som sedan går upp till frånluftsaggregatet på taket.
då det är rätt många rum så hoppas jag att jag slipper köpa in och montera brandgasspjäll med elektriska spjällmotorer, de kostar ca 5000kr styck.
finns det någon annan billigare lösning på detta?
Brandcellsgräns är el60 och verksamheten har klass 4 enligt boverket.
tacksam för svar.
tilluften tas ifrån ventiler i fönstren och frånluften går ifrån varje rum till en stor kanal som sedan går upp till frånluftsaggregatet på taket.
då det är rätt många rum så hoppas jag att jag slipper köpa in och montera brandgasspjäll med elektriska spjällmotorer, de kostar ca 5000kr styck.
finns det någon annan billigare lösning på detta?
Brandcellsgräns är el60 och verksamheten har klass 4 enligt boverket.
tacksam för svar.
Ska du ha hotellrum hade bett någon göra en brandskyddsdokumentation.
Det finns lösningar men inget jag skulle ge råd om på ett öppet forum. Det finns för mycket "om och men" och måste ses på plats.
Vänd dig till en vvs-ingenjörsfirma.
Det finns lösningar men inget jag skulle ge råd om på ett öppet forum. Det finns för mycket "om och men" och måste ses på plats.
Vänd dig till en vvs-ingenjörsfirma.
Det är jag som skriver brandskyddsdokumentationen, men just denna fråga ang ventilationen är lite knepig.
Det som krånglar till situationen är att jag inte har ett eget ventilationsaggregat.
Annars hade jag kunnat isolera hela frånluftskanalen och installera en spjällcentral med egna detektorer som styr ett stort brandspjäll som växlar bort luften till en brandklassad rökevakueringsfläkt.
Men jag delar aggregat med andra kommersiella lokaler och lägenheter.
Vad tror ni om mekaniska backgenomströmmningsventiler?
Dessa kostar en tiondel mot vad elektroniska spjäll som är brandklassade kostar.
Det som krånglar till situationen är att jag inte har ett eget ventilationsaggregat.
Annars hade jag kunnat isolera hela frånluftskanalen och installera en spjällcentral med egna detektorer som styr ett stort brandspjäll som växlar bort luften till en brandklassad rökevakueringsfläkt.
Men jag delar aggregat med andra kommersiella lokaler och lägenheter.
Vad tror ni om mekaniska backgenomströmmningsventiler?
Dessa kostar en tiondel mot vad elektroniska spjäll som är brandklassade kostar.
Klicka här för att svara