Jag är på jakt efter en liten smidig avfuktare till en tvättstuga på bara 4 kvm. Tvättstugan har inga bekymmer med fukt utan det är för att snabbt och effektivt torka tvätt som jag önskar göra detta inköp.

Det känns viktigt att avfuktaren har följande egenskaper:
- dräneringsslang
- timer
- låg ljudnivå
- hygrometer för automatisk avfuktning
- liten storlek pga litet rum

Jag tar tacksamt emot era tips och varningar i djungeln av avfuktare!

Räcker det inte med frånluft och cirkulation i tvättstugan?
Hur många varvs centrifugering är det på tvättmaskinen?

Det är bra med frånluft i tvättstugan, men det jag vill åt är att torka den upphängda tvätten snabbt.

Jag har en bosch. Det fungerar bra även om tvättstugan är betydligt större än 4m2.
Mitsubishi känns som ett säkert val.

Det jag tvättat och hänger upp kl 23 kan jag sätta på mig dagen efter kl 06 utan problem eller avfuktare....

Enk Projektet skrev:
Det jag tvättat och hänger upp kl 23 kan jag sätta på mig dagen efter kl 06 utan problem eller avfuktare....
Och med avfuktare hade det gått på halva tiden..du kunde tvättat klockan tolv en lördag och satt på dig det klockan 15:30;)

Precis. Lite snabbare torkning hade inte skadat, torktumlaren vill man ju inte använda mer än nödvändigt.
vi står inför första bebisens ankomst och inom kort kommer tvättmaskinen gå dygnet runt. Då får gärna tvätten i den lilla tvättstugan torka så snabbt som möjligt.

Letar också efter en som inte tar massa plats med fungerar bra för att torka tvätt.

Jag skulle dessutom helst vilja ha en avfuktare utan vattenbehållare eftersom jag kommer leda ner vattnet i golvbrunnen, behållaren är ju ofta halva storleken... Finns det ens?

sblixten skrev:
Och med avfuktare hade det gått på halva tiden..du kunde tvättat klockan tolv en lördag och satt på dig det klockan 15:30;)
Har faktiskt fler kläder att ha på mig så jag behöver inte tvätta kl 12 en lördag för att sätta på mig kl 15:30... ;)

Med ett torkskåp är det torrt på en timme.....

Lane skrev:
Letar också efter en som inte tar massa plats med fungerar bra för att torka tvätt.

Jag skulle dessutom helst vilja ha en avfuktare utan vattenbehållare eftersom jag kommer leda ner vattnet i golvbrunnen, behållaren är ju ofta halva storleken... Finns det ens?
Jag trodde alla hade en slanganslutning istället för behållare om man så vill.
I vilket fall så tror jag de flesta har det och om inte så får du göra hål i behållaren och sätta en slang där.

Jo, klart det finns slang, men de har ändå en rejäl tank som gör hela avfuktaren onödigt stor.

sblixten skrev:
Jag trodde alla hade en slanganslutning istället för behållare om man så vill.
I vilket fall så tror jag de flesta har det och om inte så får du göra hål i behållaren och sätta en slang där.

Lane skrev:
Jo, klart det finns slang, men de har ändå en rejäl tank som gör hela avfuktaren onödigt stor.
Om man tittar på Mitsubishin så påverkar tanken bara höjden på maskinen. Slangen man ev. ansluter på denna går ut bakåt.

Akahigi
Tror Mitsubishi funkar, man nog hålla sig till något hyggligt känt märke. Vet att Mitsubishin har ett tvätttorkläge.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.