Hade fått läckage i en skarv på spiroröret från köksfläkten, så vi har tryckt ut vattenånga i taket ett bra tag nu... :(
Nåväl, taket behöver ändå läggas om.
Vi kommer täta och stänga innertaket tillfälligt och lägga om hela taket i vår/sommar (platt, med tjärpapp) när temperaturen är bättre.
Så till frågan:
Hur tätar man skarvar på spirorör?

jag hade köpt lämplig tejp och dragit på några varv.

Ok.
Har hittat nån gucka från Bostik som ska funka till detta, så den ska jag köpa, men för intressets skull:
Vad menar du för tejp? Bra att veta i framtiden.

Jag trodde att skarvsystemen för spirorör var ganska idiotsäkra. Hur läcker det? Är det någon form av fulskarv? Jag har iofs. sett tejprullar i hyllorna där spirorörsdetaljer finns på byggvaruhus.

Tänk på att röret skall vara brandisolerat i hela sin längd.

Jag drog ett varv T-flex (åldersbeständig tejp för diffusionplast) runt samtliga spiroskarvar på tilluften på vinden när jag installerade mitt FTX.

Kanske onödigt, men better safe than sorry.

hempularen skrev:
Jag trodde att skarvsystemen för spirorör var ganska idiotsäkra. Hur läcker det? Är det någon form av fulskarv? Jag har iofs. sett tejprullar i hyllorna där spirorörsdetaljer finns på byggvaruhus.

Tänk på att röret skall vara brandisolerat i hela sin längd.
Det är från -73, och det är nog jag själv som fått det att läcka av slarv och dumhet när jag bytte köksfläkt. Just nu vill jag kunna stänga och invänta varmare då vi kan lägga om taket. Då kommer jag göra helt nytt, med genomföring och allt.
Vad brandisolerar man med? Original är nån slags glasull som känns ganska kompakt.
Dessutom, finns det nån slags manschetter att täta plasten ovanför gipset med? Svårt att få den tät annars.

Brandisolering görs normalt med stenullsmattor, den modellen som har hönsnät fäst på isoleringens utsida.

här är en länk till en webshop som säljer tätmassor.
Ger dig tips om vad du ska se efter hos din lokala handlare http://www.soliduct.com/montage/fogmassa/c-34_208.htm
finns brandfogmassa där också.

Se till att du följer tillverkarens instruktioner hur den ska installeras också, att du använder extra muffar om du har kapat rören, sen vet jag inte om vilket håll rören går åt spelar roll heller, men det kanske det gör?

Siemens organisation i Sverige, BSH, är tyvärr värdelös på att ge service, så jag fick inte ställa några frågor till någon tekniker när jag installerade. Jag ville köra på spiro hela vägen, men de har ju mindre innerdiameter än fläktanslutningens ytterdiameter... Där blev det sånt där flexibelt plaströr med ståltrådsförstärkning istället.
Å andra sidan är det längre upp i en skarv på det gamla röret från -73 som jag kanske fått en läcka. Nu blev det till slut en Bostik-produkt, "Lim & Tät", som var det jag kunde hitta i handeln på någotsånär kort tid och som verkar kunna fästa på metall under fuktiga och feta förhållanden. Den fick täta både spiro och tjärpapp så nu hoppas jag på att klara mig till sommaren.

Redigerat:
Tack för tipsen också, allihopa. :)

Jag satt ju med problemet fuktigt tak och några minusgrader, samt fett och fukt i/på fläktkanalen. Det diskvalificerade ganska många produkter.

lite kuriosa:. 1975 infördes en ny norm på spirokanaler. De tidigare 150 mm blev 160 mm och de 135 mm blev 125 mm i diameter. De första åren därefter fanns övergångar att tillgå därefter fick man improvisera. tex en 160 iskjutsnippel kan, med lite tätmassa ,nödtorftigt passa utvändigt till det gamla 150-röret o.s.v

• Gilla
Andod410
  • Laddar…
Lite mer kuriosa: Lindab har fortfarande övergångar från 150 till 160 och även från 150 till 125 :)

Mitt problem var att Siemensfläkten från 2011 inte var kompatibel med ett spirorör från 2011... :what:
Sen hade jag kunnat fixa en övergång från det nya till det gamla spiroröret.

Oftast så är anslutningen på fläktar 150mm, oavsett modell och ålder.
Dock brukar det följa med en övergång från 150 till 125, som är fullt tillräckligt..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.