I mitt suterränghus från -71 har det tidigare varit problem med radon, både markradon och från väggarna. Den tidigare ägaren lät installera dels en radonsug med 4 st sugpunkter genom bottenplattan samt ventilation på nedervåningen i form av två stycken Lossnay VL-100. Uppvärmningen i huset är direktverkande el, kompletterat med luft/luft värmepump.
Med dessa igång (på lägsta varvtalet 29m3/h) har jag uppmätt radonhalter under gränsvärdet. Hur mycket som kan tillskrivas Lossnay är så klart svårt att säga.
Jag är dock inte särskilt nöjd med denna ventilation. Den låter en hel del (även på lägsta effektläget), och dessutom blir ju den inkommande luften väldigt kall. Mätte upp nu: 2C ute, rumstemp 20C, inkommande luft 13C. Med andra ord upplever man att det drar kallt i rummen där ventilatorerna sitter om man inte eldar på väldigt mycket.
Finns det något bra alternativ till min befintliga ventilation? Jag vill inte investera i något komplett
FTX system med kanaldragning, utan är ute efter något relativt enkelt och inte allt för dyrt. Eftersom jag har Lossnay installerad så har ju respektive rum på nedervåningen har jag två 75mm hål strax under takhöjd som jag gärna nyttjar till den nya ventilationen.
Tacksam för tips!