Medlem
· Västra Götaland
· 62 inlägg
Hej,
Måste få in lite ny tilluft och frånluft i vårat hus då all vent gick på den sidan vi har byggt ut huset.
Frånluften var i stort sett obefintlig innan, bara en fläkt på badrummet på nedre plan.
Dom rummen jag nu vill ha frånluft ifrån är bad på övervåningnen, köket samt källare. Källaren kan ev lösas separat med en vanlig badrumsfläkt. Källaren är ej "ihopkopplad" med resterande hus, utan har egen ingång utifrån.
Väggen som på ritningen är mellan VC/Hall på övre plan, och Kök/Sovrum på nedre plan står direkt ovan/nedanför varandra. Dessutom ligger direkt under detta ett lämpligt ställe för frånluft i källare.
Takfläkt hade varit ett bra alternativ, med utsug från källare, kök, badrum till fläkt. Med placeringen av takfläkt är av lite olika ankedningar lite krånglig på tak ovaför detta, det går att lösa, men årstiden är lite fel också.
Så min tanke är om det lika gärna går att köra åt "fel" håll, med en kanalfläkt i källaren som suger från badrum-kök-källare, med utblås från källaren, dvs att man suger luften neråt ist? Detta borde ju inte vara något problem, dån gör detta om man tex har en FLVP i källaren.
Detta skulle bli en betydligt lättare installation.
Är det ett problem att ha frånluften i kök nära matlagningen/köksfläkten?
Ventilationen i jag menar i kök är INTE imkanalen utan vanlig frånluft, imkanal ska får egen kanal till tak.
Ritningen är inte helt 100%, med placering av fönster m.m. med hyffat nära.
Saknas även 2st sovrum på översta bilden
Röda prickar (ej den i badrum nedre plan) är där jag tänkte sätta frånluftsdon+i källaren. Blå är nuvarande eller tänkta friskluftsventiler.
Röda fyrkanten är köksfläkt.
Badrum nedre plan är inte aktuellt att koppla in pga rördragningen, denna har egen badrumsfläkt med konstan grundflöde på lågvarv.
/Mvh patrik
Måste få in lite ny tilluft och frånluft i vårat hus då all vent gick på den sidan vi har byggt ut huset.
Frånluften var i stort sett obefintlig innan, bara en fläkt på badrummet på nedre plan.
Dom rummen jag nu vill ha frånluft ifrån är bad på övervåningnen, köket samt källare. Källaren kan ev lösas separat med en vanlig badrumsfläkt. Källaren är ej "ihopkopplad" med resterande hus, utan har egen ingång utifrån.
Väggen som på ritningen är mellan VC/Hall på övre plan, och Kök/Sovrum på nedre plan står direkt ovan/nedanför varandra. Dessutom ligger direkt under detta ett lämpligt ställe för frånluft i källare.
Takfläkt hade varit ett bra alternativ, med utsug från källare, kök, badrum till fläkt. Med placeringen av takfläkt är av lite olika ankedningar lite krånglig på tak ovaför detta, det går att lösa, men årstiden är lite fel också.
Så min tanke är om det lika gärna går att köra åt "fel" håll, med en kanalfläkt i källaren som suger från badrum-kök-källare, med utblås från källaren, dvs att man suger luften neråt ist? Detta borde ju inte vara något problem, dån gör detta om man tex har en FLVP i källaren.
Detta skulle bli en betydligt lättare installation.
Är det ett problem att ha frånluften i kök nära matlagningen/köksfläkten?
Ventilationen i jag menar i kök är INTE imkanalen utan vanlig frånluft, imkanal ska får egen kanal till tak.
Ritningen är inte helt 100%, med placering av fönster m.m. med hyffat nära.
Saknas även 2st sovrum på översta bilden
Röda prickar (ej den i badrum nedre plan) är där jag tänkte sätta frånluftsdon+i källaren. Blå är nuvarande eller tänkta friskluftsventiler.
Röda fyrkanten är köksfläkt.
Badrum nedre plan är inte aktuellt att koppla in pga rördragningen, denna har egen badrumsfläkt med konstan grundflöde på lågvarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
/Mvh patrik
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 62 inlägg
Det är förmodligen så att ju närmare spisen ett frånluftsdon sitter, desto mer matos (fett & fukt) kommer att sugas in. Dock tror jag att det är mest gradskillnader beroende på var det sitter i köket. Det blir en ökad "smuts"-bestning i köket oavsett. Jag har min frånluftsventil i köksgången nästan ovanför spisen därför att det var ungefär där den behövde och kunde vara.
Om du har möjlighet så kan det nog vara bra att bygga rören (framförallt i köket) så att det lätt går att komma till och "korka upp" och komma åt med invändig rengöring.
Om du har möjlighet så kan det nog vara bra att bygga rören (framförallt i köket) så att det lätt går att komma till och "korka upp" och komma åt med invändig rengöring.
Medlem
· Västra Götaland
· 62 inlägg
Ja, jag hade absolut tänkt att ha rensningsmöjligheter på framförallt det donet, det är en av anledningarna till placeringen. Vare sig om fläkten kommer suga ned i källaren eller upp på taket kan en öppning för rensning som är "lättillgänglig" placeras efter detta don.
/Patrik
/Patrik
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden