Steinlager
Steinlager: Hej, ny motor beställd på EBM Pabst hemsida och installerad på taket. Efter lite klurande med kopplingsschemat fick jag till det. Det var lurigt att komma på hur man fick loss ledarna i den befintlig kontakten, men till slut efter några eder och med blodiga fingerspetsar fick jag ihop det.
8 svar · 12,1k läst
T
tobbew: Hej Tack för svar! Jag har funderat på just det där med nergrävda rör och jag förstår av din länk att det har sina risker om man inte har riktigt bra koll på rengöringen. Men jag tror jag kör på FTX. Det verkar väldigt bra, även om det är lite halvdyrt. Men har man gjort en bra satsning för bra luft så ångrar man sig nog sällan.
3 svar · 2,5k läst
J
Jo-han: Jag har hängt rör från taket i slingor bestående av avklippta spännband (-remmar är väl bättre beskrivning egentligen). Finns i massa olika färger och storlekar. Skruvas enkelt fast i taket.
9 svar · 10,5k läst
H
hempularen: Om du har ett flexrör i metall, så låter det som det är ett "böjligt spirorör", inte en anslutningslang. De böjliga spirorören är avsedda att skarva med liknande muffar som man har till spirorören. Anslutningsslangarna däremot monteras med slangklämmor som du ser på bilderna. För ganska många år sedna var sotaren här och klagade på slangklämmorna vi hade i vårt förra kök, de
15 svar · 17,1k läst
·
Torfors
Torfors: Hej, Spjället har funnits på marknaden sedan 2003 och finns installerat i mer än 15.000 lägenheter. Spjällets två syften är att: 1) Inställning av grundflödet för köket. 2) Begränsa forceringsflödet oavsett installerad köksfläkt så att fastighetens ventilations systemet klarar av det. Alla ventilationssystem är konstruerade för att 60% av köksventilationen skall kunna stå i
12 svar · 10,0k läst
M
makkan99: Arbetet för att justera befintligt system till Bad/toa/Tvätt är minimalt. Som någon har nämnt här kan man ev fundera på FTX alternativet men jag tror att återbetalningstiden blir relativt lång. Skall bo in mig och se hur vi upplever inomhusklimatet. Dessutom innebär FTX alternativet en del extra rördragning för Tillluft.
3 svar · 1,1k läst
T
TheGame: Hej gick upp på vindan idag för att byta filter som har, upptäckte när jag skulle stänga av på fjärren att det var ett larm "Rotorstopp". Fast aggregatet gick som vanligt och temperaturer osv var ok. gick upp och öppnade medans det var i drift och upptäckte att rotorn roterade men ibland stannade till för att sen lossna och gå vindare. Det såg ut som det hade hållt på så ett tag
0 svar · 5,0k läst
S
Stefan_sve: Nja, egentligen bara få en bra ventilation i badrum och tvättstuga, men något bättre än ex en fuktstyrd pax-fläkt. Här hade jag ca 16m2 tillsammans.
4 svar · 2,7k läst
·
A
AndersS: Ja har du fyrkantiga horisontella kanaler lär du inte få något självdrag, dömt att misslyckas. Den modellen som jag sett från -70 talet samlar allt vid den centrala fläkten och den suger sedan ut luften, men det var ingen bra lösning. Det känns som en sådan lösning som funnits hos dig som sedan någon byggt om, dvs tagit bort centralfläkten och sedan satt in en vanlig köksfläkt. Har
6 svar · 2,5k läst
J
jakim: Funderar på frånluften i min fristående vedeldade bastu + relax. 15 kvadrat totalt ingen dusch. Vi kastar dock vatten på stenarna. Tänker mig en ventil i bastutaket med rör rätt upp och ut genom yttertaket. Skulle det funka att koppla in relaxen på samma avluft med en t-korsning, rör 1-1,5 m åt sidan och så 90 grader ner i rummet bredvid till en avluftventil i relax taket? Eller borde
0 svar · 1,3k läst
·
S
SnickareHobb: En kanalfläkt verkar man kunna hitta i ungefär samma prisklass som en PAX-fläkt. Exempelvis denna: http://www.soliduct.se/kanalflakt-ec100/p-2686.htm Om jag skulle välja en sådan fläkt, placerar jag den då i ventilationsröret en bit innan röret passerar ytterväggen? I så fall sätter man bara ett galler på utsidan och ventil i badrumsvägg och tvättstugevägg. Räcker förresten 100
13 svar · 14,7k läst
K
ke765: [citat] Ok, dags att ta tag i detta! Vad ljudisolerar bäst, gullfiber eller frigolit? Och vad är bruk/puts? :)
7 svar · 6,6k läst
·
N
Nerre: Jag har också undrat varför de slutade tillverkas, men lösningen verkar vara på uppgång igen. Troligen är en anledning att de inte var så populära att den ger ju ingen vinst på sommaren. En vanlig FLVP kan ju användas för att värma tappvatten. Sen kräver de ju också en hel del omfattande rördragning för tilluften. Men jämfört med en vanlig FTX så tycker ju jag helt klart att
23 svar · 6,1k läst
S
Stuntman88: Hej! Har en Ventex 300 som sköter ventilationen i huset, i den sitter 2st filter. Jag tänkte jag skulle byta dessa filter men vet inte vilken typ av filter jag ska, eller rättare sagt vilken filterklass. Tycker det står olika överallt. Tänkte köpa större ark och klippa till rätt storlek.
0 svar · 2,4k läst
mexitegel
mexitegel: Alt 1. är att föredra, framförallt eftersom du slipper rensluckor och att det ändå finns en risk för olägenheter om du släpper ut röret på fasaden. Sotaren kan också tycka att du ska brandskydda någon meter runt utsläppet på fasaden med något icke-brännbart etc. Tänk också på att det är bygglovspliktigt att ändra på imkanalen.
2 svar · 1,5k läst
Haba_tsutt
Haba_tsutt: Tack för inspirationen! Beställningen lagd men nu kom frågan hur skall inspektion/sotning/rengöring gå till? Från ytterväggens anslutning/lucka?blir ju lite svårt md ett T-rör :)
7 svar · 3,6k läst
tobiastrofast
tobiastrofast: Tack snälla!
4 svar · 6,5k läst
·
Joggernought
Joggernought: [citat] Jo precis, men då antar jag att lösningen är ökad ventilation för att få ut fukten? Det känns ju lättare än att stoppa den varma luften från att komma upp dit.
3 svar · 4,2k läst
I
ilikepancakes: [citat] Tack för länken. Det var iaf ett väldigt billigt alternativ, som dessutom praktiskt och storleksmässigt skulle passa perfekt. Kollade först och främst efter något som var mer estetiskt tilltalande, som t.ex det i länken jag postade. Vet att smaken är som baken dock. Tänkte kolla ett par dagar innan jag ger mig och inser att det är för bökigt att hitta. Är en riktig
2 svar · 1,9k läst
E
exerg: Bor man inne i en stad kan föroreningar vara lite högre i marknivå och visst kan det brusa lite om gallret är lite trångt men med en ljuddämpare på avluften är det inte besvärande.
7 svar · 1,4k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: Ja, jag skulle inte ha extra tilluft vid tvätttorkning tillsammans med avfuktare. Då måste ju avfuktaren (ev) avfukta uteluft snarare än den fuktiga luften i tvättstugan. MEN som GoForIt säger, du måste ha viss värme för att det skall funka. Och med mer värme och frånluft så behöver du egentligen ingen avfuktare. Och du skall inte behöva extra tilluft om du har korrekt justerad
2 svar · 2,4k läst
G
Ghost79: Ok det var krångligare än vad jag trodde. Jag ringer nog dit en fackgubbe på detta. Tack för alla svar!
5 svar · 1,8k läst
P
pelle242: Jag tror att regleringen i princip är så enkel att det är en defacto standard men kanske prova att ringa till Cylinda och fråga.
6 svar · 4,3k läst
K
k28Rasmus: Jo nog kan du öka flödet ordentligt. Men med högt tryckfall ökar ljudet, och det är ju ingen höjdare! Sen borde du nog tänka om med att ta uteluft! Då trycksätter du hela kåken och det är ju inte bra! Sikta på cirkulation istället, så får du ut väldigt många kw på 50 liter !
6 svar · 3,5k läst
M
Mainstream: Finns där andra, liknande, system på marknaden?
12 svar · 4,0k läst
·
N
Noseone: Finns ljuddämpade oxå.
3 svar · 3,4k läst
·
G
GT3: Stämmer bra att hakarna skruvas fast i kanalen bakom. Verkar däremot inte vara den vanligast ventilen på marknaden :)
3 svar · 1,8k läst
·
M
Mainstream: Som lite uppföljning i denna tråden: Jag sprang på det här systemet från Nilan som kan installeras i golv. Nilan NilAIR: http://www.byggahus.se/forum/ventilation/231145-nilan-nilair-vad-tror-ni.html
14 svar · 5,6k läst
G
Grävar kalle: Ja murstocken är väl jummen, inte så varm som när man eldar med ved, men lite lätt varm. Jag brukar ha dörren ner till källaren lite på glänt så att det ska bli cirkulation på luften
8 svar · 1,4k läst
S
Seglarvännen: [citat] hmm, svårt att uttala sig om vad som är bäst för just din krypgrund, om du ändrar rördragningar/ventilering. Alla grunder har olika förutsättningar och du borde först göra fukt+Temp mätningar ett par månader över olika säsonger för att hitta en optimal lösning. En ganska säker rekommendation är dock att INTE öka ventilationen/luftomsättningen under varma delen av året
14 svar · 4,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.