Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har köpt en nyproducerad lägenhet (omproducerad kanske man ska säga, kontor som byggs om till lägenheter). Det är en tvåa som, innan jag flyttar in i den, ska byggas om till en lite trea. Jag har bifogat ventilationsritningen med skisser och kommentarer för att ni lättare ska förstå.
Det är FTX i huset och tilluftdon har jag markerat med gul överstrykningspenna och frånluftdon samt luftflöden till frånluft med blå överstrykningspenna. Problemet nu är att, för att kunna bygga ett andra sovrum så lyckades jag få byggaren att flytta på dörren till sovrummet (enligt bifogad skiss). Och nu blir det "kortslutning" eftersom dörren till sovrummet nu sitter alldeles vid tilluftdonet. Det kommer även att bli problem att få in luft i dotterns sovrum.
Eller? Vad tror ni?
Min spontana tanke är att förlänga tilluftsröret och placera donet på andra sidan rummet och sätta en spaltventil till dotterns rum. Men kan det ha inverkan på husets ventilation i stort? Ställer jag till det med flöden osv? Det kommer dessutom inte att bli så snyggt då jag kommer att bli tvungen att dra det förlängda röret på insidan taket. (innertak i grängat gips, orkar inte göra om ett alldeles nytt tak för att dra ventilationen under innertaket).
Någon som har några bra tankar och idéer kring detta. Skulle uppskatta det storligen!
Produkter som diskuteras: "spaltventil"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Jag skulle vilja grena av och ha en tilluft i varje rum. Självklart kommer flödena påverkas men du får ju hur som helst ta dit någon som mäter och justerar in systemet när du är klar.
Nedlagd polisstation?
Nedlagd polisstation?
=) Blir polisstation också när det är klart. Jag bor granne med polisbilen.
Ok... Gissar att jag måste ha lov från styrelsen. Och justera in ventilationen i huset... Det är alltså ett hus stort som ett kvarter. 77 bostadslägenheter och över 20 lokaler....
Ok... Gissar att jag måste ha lov från styrelsen. Och justera in ventilationen i huset... Det är alltså ett hus stort som ett kvarter. 77 bostadslägenheter och över 20 lokaler....
Du behöver en tilluft i varje rum.
Du får inte föra över "använd" tilluft till ytterligare ett sovrum via överluft.
Se BBR 6:2523 ang. överluft. (http://www.boverket.se/Global/bygga...ets-byggregler-bbr/bbr20/Avsnitt-6-BBR-20.pdf)
Vid ovk kommer det inte bli godkänt.
Du får inte föra över "använd" tilluft till ytterligare ett sovrum via överluft.
Se BBR 6:2523 ang. överluft. (http://www.boverket.se/Global/bygga...ets-byggregler-bbr/bbr20/Avsnitt-6-BBR-20.pdf)
Vid ovk kommer det inte bli godkänt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden