3 236 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Gaspanna bytt mot vp - hur lösa ventilation på vind?
Hej! Relativt ny här och skulle behöva råd kring ventilation (på vinden)efter byte till vp.
Huset är ett myresjö från -71, gaspannan byttes för några veckor sedan ut mot en IVT AirX 130 och installatören påpekade att ventilationen på vinden försämras drastiskt iom att skorstenen togs bort. I dagsläget finns konstant frånluft i badrummet samt på toaletten i källaren mha paxfläktar. Fuktstyrd frånluft i tvättstuga och pannrum samt manuell köksfläkt. Tilluft finns endast i källaren, totalt 7 friskluftsventiler.
Med hjälp av infon ovan, har ni några idéer hur jag enklast löser ventilationen på vinden? Finns 1 friskluftsventil på vardera gavel men det är allt.. Är ute efter en billig lösning då vpn slog hårt på ekonomin
Tack på förhand!
Huset är ett myresjö från -71, gaspannan byttes för några veckor sedan ut mot en IVT AirX 130 och installatören påpekade att ventilationen på vinden försämras drastiskt iom att skorstenen togs bort. I dagsläget finns konstant frånluft i badrummet samt på toaletten i källaren mha paxfläktar. Fuktstyrd frånluft i tvättstuga och pannrum samt manuell köksfläkt. Tilluft finns endast i källaren, totalt 7 friskluftsventiler.
Med hjälp av infon ovan, har ni några idéer hur jag enklast löser ventilationen på vinden? Finns 1 friskluftsventil på vardera gavel men det är allt.. Är ute efter en billig lösning då vpn slog hårt på ekonomin
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "paxfläktar"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Det låter lite som en sammanblandning av två olika saker. Om det är självdragsventilation så försämras den i hela huset när du slutar elda, men inte på vinden. Skorstenen ger en viss uppvärmning av vinden då den passerar genom den. Det upphör när du slutar elda. Om det är mycket otätt mellan boyta och vind kan under olyckliga omständigheter den minskade uppvärmningen av vinden leda till att det bildas kondens på vinden. Jag tror inte att du behöver ta ut det problemet i förskott.
Tack för snabbt och bra svar! Det är fd självdrag, fläktar finns för alla frånluftskanaler. Vinden är tilläggsisolerad så det är troligtvis ganska tätt, dessutom är det nytt innertak monterat på det gamla med läkt emellan så det bildas luftspalt, om det nu bidrar till bättre isolering?Avemo skrev:Det låter lite som en sammanblandning av två olika saker. Om det är självdragsventilation så försämras den i hela huset när du slutar elda, men inte på vinden. Skorstenen ger en viss uppvärmning av vinden då den passerar genom den. Det upphör när du slutar elda. Om det är mycket otätt mellan boyta och vind kan under olyckliga omständigheter den minskade uppvärmningen av vinden leda till att det bildas kondens på vinden. Jag tror inte att du behöver ta ut det problemet i förskott.
Hade 1-2 paxfläktar på vinden hjälpt för att förebygga risk för kondens?
Som jag förstått hjälper inte ventilation mycket för att förebygga kondens på vinden. Man måste se till att fukten inte kommer dit eller höja temperaturen. 71 var det nog ganska tätt. Jag skulle inte oroa mig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden