A
aanderrsson: Någon som har någon lösning på hur jag ventilerar övervåningen bäst? har i dagsläget bara en tillfuftventil. Funderar på att sätta en så högt upp som möjligt över fönstret på andra sidan trappan. Frågan är om jag behöver frånluft på övervåningen och hur löser jag det?
5 svar · 5,4k läst
·
N
norrbottenstorpet: Korta imkanaler är att föredra! Dels så blir de lättare att hålla rena (ja det är viktigt) dels så är det lättare att uppfylla brandskyddskraven. Så nr 1 av dina val!
1 svar · 1,7k läst
S
SBTJohansson: Tack för svaren, kommer att gå vidare med nån slags fläktkonstruktion för att flytta runt luften. Hur ska den dimensioneras? räcker det med 100-rör, och hur stark fläkt?
20 svar · 6,9k läst
·
E
Elias123: Klart man kan få för mycket självdrag dvs för mycket flöde. Meningen med självdrag är ju att du bör stänga ventilerna mera ju kallare det blir. Detta iom att undertrycket i huset ökar ju större skillnaden är mellan utetemp och innetemp. Därför det finns tallriksventiler med bimetall i sig som stänger mer ju kallare det blir. Problemet är att det är svårt att mäta ditt flöde
1 svar · 2,1k läst
I
Icecoffee: Glömde nämna att det idag är frånluft. har idag inga planer på ftx utan ska snarare rusta upp alla ventiler samt fläkten som förmodligen har 40 år på nacken? Tack för svar
2 svar · 1,3k läst
S
sune73: Har ett hus 1 plan i suterräng ca 260m2. Ventileras idag med central frånluftsfläkt på taket. Skall installera vindsplacerat FTX. Frågan är hur det rekommenderas att balansera till / frånluft när markradon kommer in via bottenvåningen? Korttidsmätning indikerar på ca 280 Bq/m2 i bottenplanet.
0 svar · 883 läst
Tallguy196
Tallguy196: [citat] Och en bra förklarande bild också! http://webshop.leifarvidsson.se/viewimage.php?image=/resizer/resizer.php?i=5075_1.jpg&w=440&title=View%2Bimage
17 svar · 6,2k läst
·
A
Agwan: Hej, Sedan några år tillbaka har mitt hus (som är från 30-talet) mekanisk till/från-luft. De gamla självdragskanalerna är kvar men de har fått sina ventiler i väggen stängda. Förutom i köket, det renoverades för ett gäng år sedan, och när man gjorde det så knackade man helt enkelt bort frånluftskanalerna som fanns där och installerade en ny kanal till köksfläkten. Man
0 svar · 2,7k läst
GoForIt
GoForIt: Det påverkar flödet något att leda via fler böjar, men det bör fungera.
10 svar · 7,1k läst
·
L
Lewdis: [citat] Tack för tipset. Det var nog att röret hamnat snett när senaste hantverkaren var där. När det regnade nu kom det in vatten. Har det inte varit ett problem sedan huset byggdes 75 så är det säkert ingen fara att låta det vara. Tack för hjälpen.
4 svar · 2,8k läst
·
SSSS
SSSS: Såhär såg det ut hos oss efter att jag tog en dusch igår kväll. Vi har mekanisk frånluftsventilation så har du något att jämföra med. Har dock mätt med en 99 kronors givare från Clas Olsson så finns väl lite felmarginal med. [bild]
5 svar · 2,5k läst
·
T
TuXy: [citat] Sant, väggarna går inte få bra. Tänkte mer om man skulle satsa på golvvärme :)
13 svar · 7,9k läst
O
oceanis: [citat] Det är nog bara du själv som kan tolka det på det viset.....både din sambo och vi andra tolkar det som om din sambo hade rätt hur jobbigt det än är ;)
8 svar · 4,6k läst
·
P
Pontstone: Hej alla glada krabbelurer, Jag skriver för att få input från er kunniga lirare! Jag har ett hus som byggdes i tegel 1933. Två våningar med källare och vind. I vintras så lade vi om taket, och lät sedan isolera takets insida och gavlarna på vinden med 10 cm polyuretanskum. Det hade en omedelbar effekt på värmekomforten i huset, och det är nu mer eller mindre rumsklimat på vinden
0 svar · 1,8k läst
M
morrekuling: Hej Jag har ett delikat problem. Jag har isolerat fram till avsluftshuven men stålet upp i själva huven är inte kondensisolerat. Jag funderar på om det räcker med att knöla in en del glasull runt röret och att det kan klara sig. Att göra om allt så att isolerstrumpan går ända upp innebär att jag behöver ta loss huven mm vilket är mycket jobb. Jag funderade också på att sticka in
0 svar · 1,1k läst
S
slurppe99: Ja och då blev det tätare. Liljegrens säljer de här minimibrickorna som gör att ventilen inte stänger. Det är inte fel att låta dem komma och mäta. Om du inte själv vill testa med att skruva ut någon/några tallrikar eller köpa några brickor.
3 svar · 1,4k läst
A
Atom: Den är oisolerat. Och därför frågar jag. Annars hade jag bara slängt i en billig värmepump.
2 svar · 4,3k läst
S
slurppe99: [citat] Har du läst redaktionens presentation om energibesparing i huset som en Robert har gjort. Klicka på länken värme. Han leder ut luften till sin ute del. Där känner jag att det skulle va någon typ av begränsning/delvis instängning så att frånluften utnyttjas främst. Har man också någon typ av frånluftsvärmepump eller ftx så fungerar det optimalt eftersom frånluften suger
5 svar · 1,9k läst
B
bäckåbölja: Den går horisontellt, inte diagonalt. Upp på vinden, sedan utmed golvet till den träffar på murstocken.
26 svar · 3,5k läst
GoForIt
GoForIt: [citat] Möjligen, men det är väldigt vanligt. Ljuddämpare monteras väl närmast alltid vid en nyinstallation idag. Det är ju inte heller alltid som det är möjligt att helt välja rätt dimension på rör, eller helt styra fläkt. Jag skriver ur egen, mycket färsk erfarenhet av ett identiskt problem..
24 svar · 10,7k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Snuddar vid ovk då och då men är inte sakkunnig själv. Får du flödena rätt borde det inte vara nåt problem
3 svar · 4,1k läst
·
P
pelle242: Det kan vara en frånluftsvärmepump som har en värmeväxlare? I så fall skall du inte sätta in någon fläkt utan ev komplettera med en ytterligare tilluftsventil och justera frånluftsdonet så det suger ut mera. Denna justering skall göras av en ventilationstekniker så inte det blir obalans och för lite luftomsättning i något annat rum. Det är inte så att du helt enkelt kan ställa
2 svar · 1,4k läst
E
exerg: som du säkert märker så är det de 2 luftintagen nere som fungerar som luftintag och de 2 på övervåningen släpper ut luft istället för in, som det egentligen är tänkt. Detta är för att huset i sig självt fungerar som en skorsten. Ju längre ner i huset det finns en ventil/öppning , ju kraftigare sugs uteluft in. En paxfläkt ger ca 60-80 kubikmeter luft/timme vilket tom är aningen
4 svar · 5,1k läst
Z
zeltber: Kapar denna tråd för en enkel fråga, vilken metod är lättast för imkanal. Att dra den genom fasaden, taket eller ansluta till skortstenen (det sistnämnda kräver ett rör på ca 3 meter)
20 svar · 48,7k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det var nog termostater mm som reglerar ventilationsluften som avsågs. På ventilationsrören alltså.
3 svar · 2,1k läst
I
ingetnamn: Ingen?
2 svar · 6,9k läst
I
2 svar · 6,9k läst
A
AndersS: Gå till leverantörens hemsida och sedan produkten, det brukar i regel finnas en monteringsanvisning,
13 svar · 10,5k läst
·
J
Josth: Se bara till att den mekaniska ventilationen fungerar som den ska. Frånluftsflöde enligt norm 0,35 lit per sek och kvm dvs 52,5 lit/sek för 150 kvm boyta. Förmodligen inte något problem om flödet råka ligga lite under normen heller.
8 svar · 7,4k läst
·
F
Fred vom Jupiter: [citat] Finns på Bauhaus.
6 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.