Hej
¨Vi har byggt en övervåning på enplans-huset. I samband med taklyftet lät jag hantverkaren dra spiros till badrummen, sovrummen, samt imkanal till köket (samtliga på nedervåningen). När golvet ligger på övervåningen blir det omöjligt att göra något vettig ventilationsbygge.
Samtliga rör (samt vatten och el) kommer upp i ena badrumsväggen. Den väggen är mycket tjockare än brukligt för att just rymma samtliga rör.
Nu i somras slutförde jag ventilationsbygget med en FTX på vinden, samt inkoppling av sovrum resp badrum på övervåningen. Imkanalen går separat direkt "ut". Övervåningens golv ligger sedan länge på plats.
När jag försöker trimma in systemet så får jag inget vettigt flöde ut från lilla badrummet (eg: bara toa). Byggverket vill ha minst 10l/s men med donet borttaget når jag bara typ 5l/s Fläktarna går på ca 50% så systemet är inte underdimensionerad.
Tittar på gamla byggbilder jag tog när hantverkarna var här, men jag kan inte se något direkt fel.
Köpte en liten inspektionskamera och filmade mig igenom röret.
Ca 30 cm in i röret (efter 90 graders böj,100 mm spiro) från frånluftsdonet tar det stop. Bilden nedan visar vad som hindrar:
Bilaga 2.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tycker det påminner rätt mycket om de plastlock som sitter på spirosarna... Jag får ett litet flöde, men det är inte tillräckligt.

1) vad kan jag i detta läge kräva av hantverkaren?
2) har någon ett tips om hur man får loss den? Man når inte med handen, men med ett litet verktyg, typ skruvmejsel kan man knacka på locket.

Tacksam för tips!

Locken är mjuka. Ta valfritt verktyg med krok och fiska bara ut det. Pionotråd funkar med.

Kanske ett barn, med mindre armar, har möjlighet att plocka ut locket? Annars kan du nog bara fiska ut det på något sätt.

En trådgalje borde göra processen kort med det där locket! :thumbup:

Vad du kan kräva av hantverkaren...tja, en ursäkt är nog det enda du kan kräva, någon ekonomisk ersättning lär du ju inte kunna få eftersom du inte lidit någon ekonomisk skada. Det är ju som bekant mänskligt att fela och även hantverkare är människor.

Dock kan jag tycka att det är urbota klantigt av hantverkaren och något funktionstest lär ju inte ha utförts...:thumbdown:

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Ett stycke krok från biltema löste problemet! Nu är det bra drag i grejerna!

• Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
I
Jag hade nog bett installationsfirman om en förklaring av ren nyfikenhet. Det var kanske en avsiktlig strypning.
Varför skulle man göra två hål i ett lock och peta in i ett rör?
Dessutom hål i två storlekar och sen sätta det i 90 grader.
Skulle vara roligt att veta vad det gjorde där.

Det kan ju varit tänkt som en strypning för att minska utsugsljudet vid dysan.

Redigerat av moderator:
Det där händer titt som tätt att ett lock hamnar en bit in i röret. Man får vara uppmärksam när man sätter upp kanalen.

I
Oppe skrev:
Det där händer titt som tätt att ett lock hamnar en bit in i röret. Man får vara uppmärksam när man sätter upp kanalen.
Oj då. Brukar det vara hål i dem också?
Jag har som du förstår ingen erfarenhet av ventilation, tyckte bara det verkade konstigt och sökte en vettig anledning till att det fanns där.

Jo, det kan vara hål i dom faktiskt. precis det där hände mig när jag la tilluft till kaminen =)

ion skrev:
Oj då. Brukar det vara hål i dem också?
Det är så de flesta rör kommer från fabrik. Ren omtanke för att undvika att skit på en byggarbetsplats kommer in i kanalerna innan installation. Lätt hänt att de åker in en bit men du jag tycker det ska mycket till om man missar det vid installation.

Locket satt någon decimeter in i röret. Känner man bara med handen är det lätt att missa. Tur att den inte satt någon meter in då hade det blivit besvärligt.

Mailade med hantverkaren och jag ska få lite rabatt på nästa arbete. Tyckte det löste sig väl!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.