Hej!
Jag ska inreda ett rum i källaren så att jag kan sitta och röka en cigarr. Pannrum/verkstad ska uppgraderas till cigarr lounge helt enkelt
För att få en bra miljö och för att det inte ska lukta i hela huset så behöver jag ordna med ett ganska bra utsug för att få ut röken. Rummet är ca 15-20 kvadratmeter och takhöjden 2,3m vilket ger ca 40 kubikemeter luft i rummet. Det finns även en dörr som jag kommer att hålla stängd.
Jag har tyvärr ingen ventil i rummet utan kommer att behöva göra ett hål i ytterväggen. Min tanke är att slå ut ett eller flera glasblock som sitter i på väggen mot taket. Varje block är ca 20x20cm. Se bifogad bild.
En väldigt viktig faktor är att fläkten jag installerar är så tyst som möjligt. Någon slags backventil så att kall luft inte strömmar in när fläkten är avstängd är nog också nödvändigt.Tyvärr kan jag inte ha alltför mycket på utsidan då hålet kommer att vara på vår uteplats. Hur det ser ut på insidan spelar inte så stor roll.
Något som jag har tänkt kanske skulle fungera är en badrumsfläkt som är av rätt storlek och dessutom finns med inbyggda backventiler, men jag upplever dem som att de ofta låter väldigt mycket.
Vad jag undrar är;
- Hur stor utsugskapacitet kommer jag att behöva?
- Bättre med flera långsammare fläktar än en snabb och högljudd?
- Förslag på utrustning/lösning som är relativt billig och enkel?
Jag ska inreda ett rum i källaren så att jag kan sitta och röka en cigarr. Pannrum/verkstad ska uppgraderas till cigarr lounge helt enkelt
För att få en bra miljö och för att det inte ska lukta i hela huset så behöver jag ordna med ett ganska bra utsug för att få ut röken. Rummet är ca 15-20 kvadratmeter och takhöjden 2,3m vilket ger ca 40 kubikemeter luft i rummet. Det finns även en dörr som jag kommer att hålla stängd.
Jag har tyvärr ingen ventil i rummet utan kommer att behöva göra ett hål i ytterväggen. Min tanke är att slå ut ett eller flera glasblock som sitter i på väggen mot taket. Varje block är ca 20x20cm. Se bifogad bild.
En väldigt viktig faktor är att fläkten jag installerar är så tyst som möjligt. Någon slags backventil så att kall luft inte strömmar in när fläkten är avstängd är nog också nödvändigt.Tyvärr kan jag inte ha alltför mycket på utsidan då hålet kommer att vara på vår uteplats. Hur det ser ut på insidan spelar inte så stor roll.
Något som jag har tänkt kanske skulle fungera är en badrumsfläkt som är av rätt storlek och dessutom finns med inbyggda backventiler, men jag upplever dem som att de ofta låter väldigt mycket.
Vad jag undrar är;
- Hur stor utsugskapacitet kommer jag att behöva?
- Bättre med flera långsammare fläktar än en snabb och högljudd?
- Förslag på utrustning/lösning som är relativt billig och enkel?
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Jag skulle nog bygga in en stadig överdimensionerad kanalfläkt i en ljudisolerad låda med ljuddämpare och sedan dra ett rör ut genom lämpligt ställe. Stora rör ger mindre vinande ljud. Glöm inte att det även måste finnas ställen där ny luft kan komma in i rummet.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Du kanske kan installera en sådan här:
http://www.qleanair.se/rokstationer-smoke-free/rokstation-sf-line-xl
Liknande lösningar finns exempelvis på Arlanda och de fungerar riktigt bra. Vågar dock inte ens spekulera om prislappen...
http://www.qleanair.se/rokstationer-smoke-free/rokstation-sf-line-xl
Liknande lösningar finns exempelvis på Arlanda och de fungerar riktigt bra. Vågar dock inte ens spekulera om prislappen...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
