4 550 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
FTX med varmt sovrum
Hej
Jag har ett FTX-system installerat i huset med tilluft i sovrummet.
Sovrummet är öppet upp mot nock med stora fönsterpartier i söderläge. Detta medför att det blir väldigt varmt i sovrummet då solen ligger på.
Min fundering är vad som händer om man istället för tillluft monterar frånluft i sovrummet? Luftdonet sitter långt upp i taket. Blir det betydande sämre luft i rummet och vilka nackdelar finns? Fläktkåpan är inte inkopplad till FTX-aggregatet.
Eller är det en större idé att kanske skaffa ännu större mörkläggningsgardiner och vädra ordentligt?
Tips och trix mottages
Jag har ett FTX-system installerat i huset med tilluft i sovrummet.
Sovrummet är öppet upp mot nock med stora fönsterpartier i söderläge. Detta medför att det blir väldigt varmt i sovrummet då solen ligger på.
Min fundering är vad som händer om man istället för tillluft monterar frånluft i sovrummet? Luftdonet sitter långt upp i taket. Blir det betydande sämre luft i rummet och vilka nackdelar finns? Fläktkåpan är inte inkopplad till FTX-aggregatet.
Eller är det en större idé att kanske skaffa ännu större mörkläggningsgardiner och vädra ordentligt?
Tips och trix mottages
Solfilm på fönster, eller markiser?
Att börja laborera med ventilationen rekommenderar jag inte.
Har du roterande vvx i ftx aggregatet eller är det plattvärmeväxlare?
Om det är plattvärmeväxlare kan det gå att sätta in sommarvärmeväxlare.
Att börja laborera med ventilationen rekommenderar jag inte.
Har du roterande vvx i ftx aggregatet eller är det plattvärmeväxlare?
Om det är plattvärmeväxlare kan det gå att sätta in sommarvärmeväxlare.
Ws1 skrev:
Det känns som det enklaste, markis! Det tänkte jag inte ens på får jag erkänna.
Det är en plattväxlare - och ja, det fanns faktiskt en sommarväxlare att köpa till aggregatet.
Tack för två bra tips! Väldigt enkelt.. Jag som tänkte betydligt svårare grejer.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hos oss har vi en liknande problematik, fast inte så accentuerad.TuXy skrev:
Hustrun vill sova kallt, helst inte över 16°C.
Hennes sovrum ligger dock mot NO, så hon får inte in så mycket solvärme.
Med fönstret på glänt (vi har polska dreh-kipp fönster) och rullgardinen av mörkläggningstyp nästan alltid neddragen tycker hon att det är uthärdligt även på sommaren. Fast FTXen då rimligen borde värma hennes rum.
Men jag har inte behövt stänga av tilluften till hennes rum.
Det är väl annars den naturliga vägen att gå: Stäng tilluften, ställ fönstret på glänt och dra ner solskyddsgardinen.
Vill man få inomhusluften kallare än det är utomhus måste man naturligtvis ta till aktiv kylning.
Lycka till
(Att ha frånluft i sovrummet gör det ju inte kallare.
Den varma luften från det övriga huset sugs ju in i sovrummet då.)
(Varför har ni planerat huset så dumt? Sovrum med höga fönster mot söder?
Kan ni inte sova någon annan stans i huset?)
Jag förstår!KnockOnWood skrev:Hos oss har vi en liknande problematik, fast inte så accentuerad.
Hustrun vill sova kallt, helst inte över 16°C.
Hennes sovrum ligger dock mot NO, så hon får inte in så mycket solvärme.
Med fönstret på glänt (vi har polska dreh-kipp fönster) och rullgardinen av mörkläggningstyp nästan alltid neddragen tycker hon att det är uthärdligt även på sommaren. Fast FTXen då rimligen borde värma hennes rum.
Men jag har inte behövt stänga av tilluften till hennes rum.
Det är väl annars den naturliga vägen att gå: Stäng tilluften, ställ fönstret på glänt och dra ner solskyddsgardinen.
Vill man få inomhusluften kallare än det är utomhus måste man naturligtvis ta till aktiv kylning.
Lycka till
(Att ha frånluft i sovrummet gör det ju inte kallare.
Den varma luften från det övriga huset sugs ju in i sovrummet då.)
(Varför har ni planerat huset så dumt? Sovrum med höga fönster mot söder?
Kan ni inte sova någon annan stans i huset?)
Tanken att ha sovrummet mot söder är för att det är det finaste rummet i huset, haha
Problematiken kan även ha att göra med att själva ventilationen inte är korrekt injusterad ännu. Har faktiskt nyss fått igång aggregatet efter flera års stillestånd (nyligen köpt huset), så en korrekt injustering kanske kan lösa problematiken, vad vet jag.
Sen nämner du aktiv kyla. Ja, att sätta in en ac i sovrummet och köra en stund innan man går och lägger sig vore ingen dum idé, när man nu vill ha sovrummet i söderläge!
Tack för tips!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det var så lite såTuXy skrev:
Men det djävliga är väl att för att kunna kyla effektivt så behöver du nog stänga av tilluften till sovrummet.
(Gör ett studiebesök på ett motell i Florida så förstår du hur det fungerar)
Men om ni har en roterande värmeväxlare i FTX-aggregatet så går det ju att stänga av "värmeåtervinningen".
Jag har själv en motströmsvärmeväxlare, och köpte inte sommar-bypassen av ren snålhet.
Tänkte att det är så få dagar som man inte vill ta vara på värmen. Och det stämmer nog.
Nu i sommar har vi kört luft/luft-värmepumpen på kylning kanske fem dagar.
Och det är ju inte mycket att bråka om
Kolla om ditt FTX aggregat har en funktion som kallas sommarkyla eller något liknande. Det finns på min Heru och den gör att aggregatet drar på max när uteluften är x antal grader lägre än inställd innertemperatur. Har ett sovrum i söder och upplever en märkbar förbättring av luften på sommaren. Jag öppnar aldrig fönstret numera.
Det finns en sommarväxlare man kan byta ut mot i aggregatet som inte återvinner värmen utan bara tar in ny luft och drar ut den gamla rakt ut.
Någon automatisk inställning för det finns inte utan man får öppna aggregatet och byta en kassett.
Alltid bra med massa tips här på forumet
Någon automatisk inställning för det finns inte utan man får öppna aggregatet och byta en kassett.
Alltid bra med massa tips här på forumet
Klicka här för att svara