G
Grodgatan: Här är bilderna i lite bättre .PNG-format.... Grodgatan
1 svar · 9,4k läst
·
roland53
roland53: Jag har nedanstående fläkt som fungerat felfritt i många år i några lägenheter. Skall installera i ytterligare lägenhet och har därför aktuella priser. Fläktwood (flaktwoods.se) har en modell som man sätter i köksskåpet ovanför spis/häll som heter JBDD-00-1-2. Den drar 105 W i grunddraget och forceras via fläktkåpans pådrag vid matlagning. Den har ytterligare ett påstick där
4 svar · 15,4k läst
H
Haxus: Väggdon: CTVK är det bra kastlängd på http://www.flaktwoods.se/960da3b0-8625-405e-aa4d-feacfcf712e7 Takdon: http://www.klimatbyran.se/web/TED.Asp Du ska inte behöva tejpa över, antingen ställa på fläkt eller sätta spjäll på kanalerna
1 svar · 9,3k läst
·
B
bertilbertilsson: bumpar tråden. Finns det något sätt att få ut flödet när man enbart har effekten på fläkten? Saknar funktionsbeskrivning, fläktkurvor etc..
5 svar · 7,8k läst
E
exerg: http://enervent.fi/unit.asp?menuid=20108&langid=2&countryid=200 eller flexit k2
15 svar · 18,4k läst
C
Christer Bill: okidoki, jag trodde verkligen att luften från spisen gick in i återvinningen... Då är det givet att jag kommer inte röra den kanalen... På sätt och vis lite skönt eftersom den sitter lite struligt till också... :)
10 svar · 5,5k läst
L
LAnsgar: Det finns säkert en uppsjö forumsmedlemmar som tycker jag är ett rikspucko när jag säger det, men ja. Det är så man normalt monterar dessa. Jag har aldrig hört att det uppstår problem med medryckning av fiber. (Det finns även en teleskopram VGR att köpa om man inte vill ha öppet) http://www.swegon.com/Global/PDFs/Air%20diffusers/Transfer%20units/_sv/RGVc-m.pdf Jag har ingen koll på
14 svar · 9,2k läst
K
Kurtivan: Det där var väl inte så farligt? Har det inte hänt mer på 40 år så skulle då inte jag oroa mig eller lägga pengar på att byta nåt.
8 svar · 1,8k läst
·
E
exerg: inte så länge du håller dig till de s.k alliance-fläktarna.
8 svar · 1,6k läst
·
M
Max R70: [citat] Här kanske finns tips: www.luftmiljo.se
6 svar · 4,0k läst
MathiasS
MathiasS: Nej, det är när du bryter sönder dessa som partiklar frigörs. Ingen fara alls oavsett till eller frånluft så länge dom bara sitter där....
3 svar · 3,8k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Tack! Då var det lite som jag tänkte då. :)
2 svar · 3,8k läst
G
gunric: När vi bytte bort vår minimaster visade det sig att när man kom utanför skåpet var det övergångar till grövre rör. Med lite tur ser det ut så hos dig också om du inte redan undersökt det.
12 svar · 5,9k läst
·
T
TheGame: Har du frånluft i rummet utanför så räcker det led springa i dörren. Många nyare glasdörrar har springan nertill
4 svar · 3,7k läst
·
A
andersgd: Tack! Låter vettigt att det är en rest från pannan Nästa steg blir fuktmätare och att sätta igen.
4 svar · 2,8k läst
N
ion: [citat] Det finns ju luftflödesmätare, kanske kan man knåpa ihop nåt passande. Ta ett A4 och sätt över donet pappret ska hänga kvar, gör det inte det har du troligen för dåligt sug. Sätt ingen hjälpfläkt i frånluftsdonet, det kan resultera i att den fuktiga luften kondenserar och rinner till de andra frånluftsdonen, som när hjälpfläkten går blir satta ur spel. Fungerar vent
16 svar · 4,9k läst
I
InsidersUnited: Ska du byta till en som passar rakt in i det gamla hålet så tar det ca 1 timme, fläkthjulet på taket brukar bara sitta med snäpplås så det är också snabbt gjort, koppla tåtarna i varje ände. En förmiddag kanske med 475-575 kr/timme+moms. Ska du göra något som kräver att snickerierna ändras kan det ta vad som helst, beroende på vad du ska sätta dit.Eller om hela huven med krage
2 svar · 4,6k läst
·
A
Avemo: Specifika värmekapaciteten för luft är 1 kJ/kgºC. Densiteten är 1,2 kg/m³. Om du har 26º på övervåningen och 19º nere blir det en temperaturdiff på 7ºC. För att överföra en kW värme behöver du ett flöde på 1 / (1 x 1,2 x 7) = 0,12 m³/s. Eller 430 m³/h. En sådan här fläkt kanske: http://www.pax.se/sv/produkt/kanalflakt/pax-kanalflaekt-160s Det krävs stora flöden. En
2 svar · 4,6k läst
W
wittsjo: Intressanta svar tackar. Får väl bli en takfläkt då...verkar som alla förespråkar det. /D
8 svar · 6,8k läst
R
Rennoly: Tack för svaret! Det lutar sig nog åt att köpa kolfilterfläkt och göra någon snygg lösning med lådan. Hade gärna haft en "riktig" fläkt, men det känns som det är en del som måste göras för att det ska vara en godkänd lösning. Får ta och återkomma senare när vi sätter igång med arbetet!
20 svar · 30,3k läst
·
V
vedeldaren: Hittade svaret på min egen fråga då programmet gick i repris nu på eftermiddagen. http://www.luftmiljobutiken.se/sv/airstar-light-20-ventilator/product_details.php/products_id/194 Är det någon som har erfarenhet av dessa aggregat?
1 svar · 6,4k läst
M
myrstack: Det man normalt gör då är att dela kanalen någonstans om man inte kommer åt att rensa genom aggregatet. Ofta blir det en kombination av att blåsa utifrån för att lösa upp det direkta vid gallret och sen med viska, sug, blås ta hela kanalen mellan aggregat och yttervägg. Om du absolut vill öka rensbarheten är en renlucka på kanalen lämpligast förutsatt att du kommer åt kanalen.
7 svar · 2,5k läst
·
J
jensax1: Tack för alla svar. Då har jag fått klarhet i att det i alla fall inte är direkt olämpligt att placera den inne i duschen på rätt höjd. Men jag kom på ett par andra saker som till slut gjorde att jag placerar den straxt utanför duschen. Dels en komfort fråga, att det drar in mer kall luft inne i duschen när man duschar. Men även att det är bra om ventilen sitter nära toaletten och
10 svar · 17,8k läst
Ropia
Ropia: Hur ser möjligheten ut att flytta aggreggatet till annan plats? Spirokanaler är förhållandevis billiga och får man bara bort aggregatet ett rum eller liknande så hjälper det ganska mycket. Mitt Heru 100 S EC står på kallvinden ovanför mitt badrum, och sovrummet ligger vägg i vägg med badrummet, och jag är en sådan person som stör mig oerhört på missljud men jag hör inte ett
1 svar · 5,2k läst
A
Avemo: Det har funnits system för luftburen golvvärme. Luften värmdes i ett värmebatteri som mycket väl kunde vara vattenburet. Därefter blåstes luften genom kanaler i golvet och upp längs väggarna i rummens ytterkanter. Det kräver återcirkulation av luften för att ge nog effekt med rimligt ventilationsflöde och rimliga temperaturer. Vad jag hört beskrivas som en nackdel är att man inte
18 svar · 5,3k läst
·
Ropia
Ropia: Jamän, dom kostade visst en tusing mer än vad jag kom ihåg. :-)
19 svar · 13,6k läst
·
M
motives: Hejsan! Fick precis offert för att montera 4 spaltventiler samt en ventilationskanal från vårt badrum till en befintlig kanal i murstocken. Detta skulle sen kopplas till en fresh intellivent för att förhoppningsvis få lite snurr på luften på övervåningen. Kostnad: 40 lax?!? Jag tänker att det känns hutlöst och gör det hellre själv. Det enda problemet är att jag har noll koll på
0 svar · 1,6k läst
Ropia
Ropia: Jag har märkt att det glipade lite i tarketten efter att installerat mitt FTX. Från att ha i stort sett obefintlig ventilation och hög luftfuktighet till välventilerat och torrt. Det finns både för och nackdelar :-)
27 svar · 10,5k läst
·
E
Eld: Da var ventilen aldrig avsedd att ventilera bostaden utan bara att kyla ner och ventilera skafferiet. Dvs inga problem att sätta igen.
10 svar · 5,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.