Hej
Jag är ute och letar efter ett system med värme, kyla och ventilation i ett. Vill ha ett luftburet system då det skall vara i ett fritidshus och jag vill kunna ändra värme snabbt utan trögheten i ett vattenburet system.
Bodde i USA ett antal år och där är sådana system vanliga men det verkar inte finnas på den svenska marknaden.
Jag vill inte installera vanliga luft/luft pumpar då de är otroligt fula.
Jag är ute och letar efter ett system med värme, kyla och ventilation i ett. Vill ha ett luftburet system då det skall vara i ett fritidshus och jag vill kunna ändra värme snabbt utan trögheten i ett vattenburet system.
Bodde i USA ett antal år och där är sådana system vanliga men det verkar inte finnas på den svenska marknaden.
Hur stort är fritidshuset i m2? Enskilda rum? Öppenplanlösning
Ganska avgörande då luft är skitdålig värmebärare och det är förmodligen värmen som kommer sätta normen för luftflödet.
Men tycker du att luft/luft pumpar är fula så har du nog inte sett till & frånluftsdonen på ventilationssidan.

Ganska avgörande då luft är skitdålig värmebärare och det är förmodligen värmen som kommer sätta normen för luftflödet.
Men tycker du att luft/luft pumpar är fula så har du nog inte sett till & frånluftsdonen på ventilationssidan.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 239 inlägg
Skälet till att det är vanliga i vissa delar av USA är att det ofta är kylförmågan som dimensionerar dessa, och att kyla via radiatorer är inte någon hit. Eftersom man inte har något större värmebehov så bygger man därför till en liten varmluftsförmåga i kylsystemet eftersom man ändå vill ha det. I Sverige där värmebehovet dimensionerar så brukar vi ju i det fallet vi ändå vill ha kyla att ha två system, dvs både radiatorer och AC, eftersom det inte skulle bli rimligt att täcka värmebehovet med luftburen värme. Som Tjoa säger så är det antagligen det som dimensionerar, medan det i USA på de flesta ställen är kylbehover som dimensionerar. (Det är ju inte för inte som man t ex sätter diffspärren närmast utsidan, alltså den varma sidan, i USA).MårtenAlmkvist skrev:Hej
Så du ser inte många sådana system i Sverige, utom just luft-luft värmepumpen eftersom den är billig och enkel att efterinstallera om man inte t ex vill ha ett radiatorsystem, eftersom vi inte har samma behov. Antingen svälj förtreten med luft-luft värmepumpens fulhet och få en billigare installation som vi har mycket erfarenhet med på våra breddgrader, eller så får det bli en specialare, och då blir det dyrt och krångel med att du inte hittar många som kan arbeta/dimensionera/reparera ett sådant system här. (Iaf inte billigt.)
Tack för svaret.Tjoa skrev:
Huset är 10*7m i 1,5 plan. Öppen planlösning.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej Mårten, välkommen till Bygga Hus.forumet!MårtenAlmkvist skrev:
Jag fastnade för ditt omdöme om värmepumpars utseende och blir lite förundrad.
Vad jämför du med i denna skönhetstävling?
I alla hotell- och motellrum i de södra delarna av USA som jag har besökt sitter det en plåtlåda under fönstret, som har till syfte att kyla rumsluften.
Snygg? Nja
Och den brukar låta en hel del, så man kör den ett par timmar medan man är ute och äter, och stänger sedan av den när man skall krypa ner mellan lakanen.
Det vore intressant om du kunde visa några bilder på en "snygg" värmepump!
Och gärna lite länkar så klart. Det är enkelt att handla från Amerika nu för tiden
Ljudnivån är inte mycket mer än ett vanligt ventilationssystem.
Sånna här paneler från Swegon har vi precis fått monterade på jobbet, har inte driftsatts än så jag kan inte uttala mej än hur dom funkar.
http://www.swegon.com/sv/Produkter/Vattenburna-klimatsystem/Komfortmoduler/PARASOL/
http://www.swegon.com/sv/Produkter/Vattenburna-klimatsystem/Komfortmoduler/PARASOL/
Det som finns med hyfsat smidig lösning är väl Fläktwoods ACJB http://www.i3ahco.se/shop/acjb/MårtenAlmkvist skrev:
ihop med ett Fläktwoods RDKS och något kylbatteri med en pump på utsidan.
Men det kommer inte bli billigt och stor plats kommer det ta.
Skulle inte rekommendera det.
Värmebehovet gör ju att det blir fantastiska lufflöden och höga temperaturer på ventilationen vintertid.
Ovanstående kombination (utom kylan) byggdes ofta i lgh runt 80-talet, men det finns anledningar till att man gick ifrån det.
Tanken är god med luftburen värme o kyla! Det är dock väldigt tråkigt att läsa alla "anti-tips" och pessimistiska svar i denna tråd, att dessa luftburna system inte finns i sverige, dyra och omöjliga att laga, fula etc etc. Se möjligheterna istället för det omöjliga!!!
Jo det finns ventilationssystem som du eftersöker - i alla våra grannländer faktiskt. Du har t ex Nilan från Danmark, Enervent från Finland, även sett många exempel från Tyskland, så man behöver inte nödvändigtvis leta efter lösning på den amerikanska marknaden.
Instämmer dock att om man dimensionerar enbart uppvärmning via luften så ger det stora aggregat med högaflöden, men har man ett hyffsat energisnålt hus, som även i detta fall är av mindre storlek vore denna lösning förträfflig om man kompletterar den den med t ex vedeldning eller ett par billiga tysta elradiatorer.
Vi bor på dubbel boyta mot TS och kör värme o kyla via ventilationen samt behållit elementen som komplement kalla vinterdagar, huset befinner sig i stockholm och vi slipper de "fula" inne- och utomhusdelarna som nästintill tagit över den svenska marknaden.
Jo det finns ventilationssystem som du eftersöker - i alla våra grannländer faktiskt. Du har t ex Nilan från Danmark, Enervent från Finland, även sett många exempel från Tyskland, så man behöver inte nödvändigtvis leta efter lösning på den amerikanska marknaden.
Instämmer dock att om man dimensionerar enbart uppvärmning via luften så ger det stora aggregat med högaflöden, men har man ett hyffsat energisnålt hus, som även i detta fall är av mindre storlek vore denna lösning förträfflig om man kompletterar den den med t ex vedeldning eller ett par billiga tysta elradiatorer.
Vi bor på dubbel boyta mot TS och kör värme o kyla via ventilationen samt behållit elementen som komplement kalla vinterdagar, huset befinner sig i stockholm och vi slipper de "fula" inne- och utomhusdelarna som nästintill tagit över den svenska marknaden.
Jag har bott i ett hus med luftvärme och det funkade helt okej. Det jag ser som den stora nackdelen är att värme och ventilation är hårt knutna. Har man mer ventilation i ett rum så blir det också varmare (och vice-versa). I huset jag bodde i så fixades det genom att en del rum hade elradiatorer också för utjämna temperaturen, så det fanns egentligen två värmesystem i huset.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 239 inlägg
Ja, fast det är väl ingen som sagt att det är omöjligt. Bara att det finns ganska goda skäl till att det inte är populärt i Sverige även fast det är det i USA, och att det finns likaledes goda skäl till att andra system är mer populära här.krypgr-direktel-ftx skrev:
Vill någon krångla till det så får de naturligtvis det, jag krånglar till en hel del själv bara för att jag kan och vill. (Det finns folk som rott över Atlanten också...) Men det är att krångla till det, och man vinner inte särskilt mycket på det och får dras med en del nackdelar och de skall man veta om innan man ger sig in på det.
Som ventilationsnörd tycker jag också att det är bra med luftvärme. De som bor i luftvärmda hus tycker oftast att det är god komfort om anläggningen sköts på ett bra sätt. Eftersom man även omsätter mer luft så filtrerar man ju bort en hel del skit/damm med. Skulle man sen trycka in ett joniseringsaggregat också skulle man få ett riktigt bra inomhusklimat. Men det är inte optimalt att ha luftvärme som enda värmekällan och det är inte konsumentvänligt då det kräver mer skötsel och omsorg (läs nörderi) Än ett vanligt ftx/f system.krypgr-direktel-ftx skrev:
Precis som ovanstående post påpekar skall nackdelarna också lyftas fram så man vet vad man ger sig in på.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Varför föll egentligen luftvärme bort en gång i tiden?
Jag har för mig att det var mycket av hygieniska själ.
Den där varma goa luften i alla tilluftkanalerna var en perfekt odlingsmiljö för allahanda organismer; mögel, svamp, bakterier, virus. 38°C är ju en ganska idealisk temperatur för många organismer.
Detta i kombination med svårigheten att göra rent i kanalerna blev det ett sjukdoms- och allergiskapande system.
Men nackdelarna gäller kanske främst flerfamiljshus med deras långa kanaldragningar.
Jag har för mig att det var mycket av hygieniska själ.
Den där varma goa luften i alla tilluftkanalerna var en perfekt odlingsmiljö för allahanda organismer; mögel, svamp, bakterier, virus. 38°C är ju en ganska idealisk temperatur för många organismer.
Detta i kombination med svårigheten att göra rent i kanalerna blev det ett sjukdoms- och allergiskapande system.
Men nackdelarna gäller kanske främst flerfamiljshus med deras långa kanaldragningar.